Noile garnituri achiziționate de municipalitate de la fabrica Astra Vagoane Arad rulează doar cu jumătate din viteza uzuală, conform unei analize a platformei Mobilitate Cluj-Napoca (MCN).
“În lume, tramvaiele electrice rulează uzual cu 50-60 km/h de mai mult de jumătate de secol. Prin atingerea vitezelor permise de lege între stații se asigură viteza medie operațională atractivă, implicit timpi de călătorie cât mai buni.
La inaugurarea rețelei de tramvaie din Cluj-Napoca, în 1987, tramvaie autohtone Timiș II realizau o cursă pe linia nr. 101 în 40 de minute tur-retur, mergând sistematic cu 50 km/h între stații și menținând o viteza medie comerciala de 18-20 km/h”, relevă MCN.
Cu 30% mai lente față de acum 35 de ani
“Noile tramvaie Astra din Cluj au fost limitate la 32 km/h, deși caietul de sarcini cerea tramvaie limitate la 50 km/h. Astra a ofertat tramvaie apte de 50 km/h, iar legislația le permite să ruleze cu 50 km/h. Actuala viteză comercială este de 14 km/h, nu de 16 km/h. O cursă pe linia nr. 101, de 13 km lungime tur-retur, are alocate 55-60 de minute.
În contextul unui sistem de tramvaie cu 30% mai lent decât acum 35 de ani, limitarea unor tramvaie noi, în garanție, la jumătate din viteza lor constructivă este impardonabilă. Este contrară bunelor practici”.
Platforma remarcă faptul că asemenea măsuri nu s-au aplicat nici vechilor tramvaie autohtone. “Nici tramvaielor CKD KT4D fabricate în anii ’70 și aduse la mâna a doua din Germania. Nici tramvaielor mov Pesa Swing care rulează de noi de peste 10 ani pe liniile de sub Feleac”, conform MCN.