Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Soluție pentru mobilitate prin care salvezi timp, reduci poluarea. Proiectele de centuri

O soluție pentru o mai bună mobilitate la nivelul orașelor și între orașe rămân centurile de ocolire care contribuie la reducerea timpului de călătorie, creșterea confortului și siguranța traficului, scăderea poluării în oraș. Totodată, realizarea centurilor contribuie și la dezvoltarea zonelor pe care varianta de ocolire le va deservi și economie de combustibil. Redacția Transilvania Business a adunat într-o sinteză o parte dintre aceste proiecte.

Centura Aleșdului, reaprobată

Guvernul a reaprobat indicatorii tehnico – economici aferenți obiectivului de investiții „Varianta ocolitoare a orașului Alesd“, în lungime de 5,852 kilometri, alocând suma de 121,13 milioane lei cu TVA pentru realizarea acestui obiectiv. Asta înseamnă circa 24 milioane euro alocate pentru construcția celor 6 km, rezultând astfel un cost de 4 milioane de euro pentru 1 km de centură. Suma va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și din alte surse legal constituite. Durata de execuție a centurii este de un an.

Șoseaua de centură va fi formată din două tronsoane, respectiv o variantă de traseu în partea de sud ca alternativă la DN 1 și o variantă în partea de nord a orașului ca alternativă la DN 1H. Drumul va avea o bandă pe sens și vor fi construite 3 poduri, 18 podețe și o parcare.

„Va asigura o nouă rută rapidă de transport, scurtându-se semnificativ timpul de parcurs pe DN1, în dreptul localității Aleșd. Vor fi, totodată, îmbunătățite condițiile de confort și siguranță, iar poluarea generată de traficul intens de pe DN1 (E60) și DN1H va scădea semnificativ. Va fi diminuat și disconfortul locuitorilor de pe traseu”, a transmis Consiliul Județean (CJ) Bihor.

Potrivit CJ Bihor, centura intersectează și drumul județean DJ 764 Beiuș – Aleșd și îl descarcă de traficul greu cu mărfuri provenind de la două fabrici din zonă.

Cinci pentru Centura Beiușului

Centura Beiușului se află în stadiul de evaluare a ofertelor. Cinci companii de construcții au depus oferte pentru execuția lucrărilor la varianta ocolitoare a municipiului Beiuș. Acestea sunt: PORR Construct; Todini Construzioni Generali SPA; Asocierea Drum Asfalt, Ilgaz Insaat Ticaret Anonim Sirketi, Obras Publicas y Regadios, OPR Astfalt; Asocierea Construcții Erbașu, Váhostav – sk, Procons Group, Drumuri Orășenești; Asocierea Dimex-2000 Company, Industrial Construct Ardeal, T Dancor Romconstruct, Dacia Faber.

Consiliul Județean Bihor a transmis că urmează evaluarea tehnică și financiară a acestora, pentru ca mai apoi să fie desemnat un constructor. Valoarea estimată a proiectului este cuprinsă între 316 milioane și 329 milioane de lei, iar durata de execuție a lucrărilor va fi de 18 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.

Lungimea traseului va fi de 7,33 kilometri. Șoseaua va avea două benzi de circulație, câte una pe sens, iar profilul transversal cuprinde următoarele caracteristici: lățimea părții carosabile – 7 metri + supralărgiri, lățimea benzii de încadrare – 2 x 0,75 metri, lățimea acostamentului – 2 x1,70 metri. Finanțarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional de Infrastructură Mare 2014-2020.

Centura Sânmartin – Băile Felix, în licitație publică

Centura de ocolire a localității Sânmartin va avea 5,7 kilometri și va costa circa 44 de milioane de euro, urmând să fie finanțată din fonduri europene. Aceasta va ocoli și stațiunea Băile Felix.

Șoseaua de centură va avea două benzi, cu o lățime de 3,5 metri pe bandă, și o lungime de 5,7 kilometri. Drumul va porni de la girația de pe strada Iancu de Hunedoara din Oradea, unde e propus un pasaj suprateran care se termină în două girații, astfel că cei care vin dinspre Cluj să poată ieși direct spre Felix sau să vină spre Oradea.

„Șoseaua pleacă paralel cu calea ferată care leagă Oradea de Băile Felix, la o distanță de 100 metri față de calea ferată. Pe urmă se ajunge la drumul de acces comunal înspre Băile 1 Mai. Aici soluția este un pasaj suprateran, atât peste drumul comunal cât și peste calea ferată. Acest pasaj se continuă între localitatea Haieu și un pâlc de pădure din dreptul localității Băile Felix”, a anunțat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.

Procedura de licitație pentru proiectarea și execuția drumului de legătură Oradea – Sânmartin a fost publicată la mijlocul lunii decembrie 2021 în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Termenul de depunere a ofertelor a fost 17 februarie 2022, fiind depuse patru oferte. Potrivit CJ Bihor, construcția șoselei ar costa între 154 și 169 de milioane de lei, iar finanțarea va fi asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020.

Drumul de legătură între Oradea și A3 în blocstart

În această primăvară vor demara lucrările la drumul de legătură între Centura Oradiei (girație Calea Sântandrei) cu Autostrada A3 Transilvania (Biharia).

În prezent, Compania Strabag desfășoară activități preliminare care constau în efectuarea studiilor/sondajelor geotehnice, realizarea investigațiilor arheologice (diagnostic/cercetare) și a deminării (descărcării de muniții), precum și efectuarea măsurătorilor batimetrice în zonele acoperite de apă. De asemenea, se au în vedere măsurători topografice (identificare sistem de borne de referință, realizare sistem topografic) și realizarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, toate fiind în curs de desfășurare.

„Este un proiect important de infrastructură care va aduce plusvaloare atât orașului, cât și județului Bihor. Odată realizat acest drum de legătură vom avea asigurată conexiunea cu exteriorul și ne putem gândi la dezvoltarea zonei noastre atât economic, cât și turistic. De regulă, prin consolidarea acestor căi de legătură se contribuie masiv la creșterea mobilității și a siguranței rutiere și se scurtează timpii de călătorie, un aspect pe care ni-l dorim cu toții”, a precizat primarul Florin Birta.

Odată finalizate activitățile menționate mai sus, se va organiza șantierul propriu-zis urmând să înceapă lucrările.

Contractul de proiectare și execuție „Legătura Centura Oradea (Girație Calea Sîntandrei) – Autostrada A3 (Biharia)” a fost semnat între CNAIR și Strabag SRL în 21 iulie 2021.

Durata acestuia este de 30 luni, din care 6 luni perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuție a lucrărilor. Proiectul prevede un drum de legătură cu o lungime de 18,96 km, 12 poduri noi și pasaje (inclusiv peste Crișul Repede și peste șoseaua Borșului), dar și 3 noduri rutiere. Acesta urmează să facă legătura dintre Centură și autostradă, din zona sensului giratoriu cu Calea Sântandrei spre Sântandrei – Borș – Biharia. Valoarea contractului este de 545,91 milioane lei, exclusiv TVA.

Centura Satu Mare ar putea fi gata până în iunie

Începută în fază de proiect în 2017 și în fază de execuție în luna iunie 2018 cu asocierea italiană Itinera – Collini Lavori, varianta ocolitoare a Municipiului Satu Mare ar putea fi finalizată până la data de 31 mai 2022. Cel puțin aceasta este promisiunea făcută de către reprezentanții antreprenorului constructor, Paolo Mattia, project manager, și Giorgio Gasparetto, production manager la Itinera, subprefectului de Satu Mare, Radu Bud, la începutul lunii februarie 2022.

Mobilizarea antreprenorului este vizibilă, pe șantier în acest moment lucrându-se la montare parapeți metalici, panouri fonoabsorbante și separatoare de sens, lucrări a căror executare nu depinde de condițiile meteorologice.

În același timp, antreprenorul lucrează la actualizarea contractelor subantrepriză, organizarea șantierelor, asigurarea furnizorilor, astfel încât în maxim două luni de la demararea activităților oprite acum din cauza condițiilor meteorologice, acestea să se finalizeze.

În luna octombrie 2021 a fost deschis circulației cel mai important tronson al centurii municipiului Satu Mare care conţine şi un pod nou peste Someş. Segmentul de centură dat în folosință are are o lungime de 4 kilometri, face legătura între DN 19 Satu Mare – Oradea și DN 19A Satu Mare – Petea.

Rezultatele așteptate ale proiectului sunt: 19,54 km de drum național (5,60 km drum cu două benzi de circulatie și platformă de 10 m și 13,94 km drum cu 4 benzi de circulație și platforma de 18,50 m), 3 intersecții la nivel, 4 noduri rutiere, 10 poduri/pasaje și 2 parcări de scurtă durată.

Valoarea totală a proiectului este de 403,11 milioane lei (inclusiv TVA) și este finanțat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regional, 25% contribuția proprie.

Centura Târgu Mureș, în așteptare

Varianta de Ocolire Târgu Mureș, gândită să preia traficul de tranzit de pe E60 pe relația Sighișoara – Reghin, este în proiect la Compania Națională de Administrare a infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA încă din 2011, însă cel mai recent contract privind execuția lucrării a fost reziliat în 2017. În prezent, în octombrie anul trecut, asocierea Royal CDV G2 (Suceava) și Specialist Consulting (București) a semnat contractul pentru actualizarea documentației tehnice Proiect Tehnic + Detalii de Execuție, un contract în valoare de 2,2 milioane lei, inclusiv TVA, cu Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov. Până în prima săptămână a lunii iulie a.c., asocierea este obligată, potrivit contractului, să elaboreze proiectul tehnic de execuție și proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor. Durata contractului este de 38 de luni, acesta presupunând și următoarele etape: asistență acordată beneficiarului pentru avizare CTE DRDP, CNAIR. MTIC, etc. – 4 luni de la predarea documentației tehnice, obținere Autorizație de Construire – 2 luni de la ordinul de începere transmis pentru această etapă, respectiv asistență tehnică pe durata de execuție a obiectivului – 24 luni de la ordinul de începere transmis de către beneficiar pentru această etapă. Cel mai devreme, dacă toate etapele sunt respectate, lucrările ar fi finalizate în ianuarie 2025.

Centura Târgu Mureș care unește localitățile Corunca și Ernei va avea 11,63 km lungime, iar lucrările de artă prevăzute pe traseu cuprind 5 poduri, 2 pasaje și 1 viaduct. Ultima estimare din 2021 a valorii lucrărilor rămase de executat, diferența de la 35% la 100%, se cifrează la aproape 395 milioane de lei, din care finanțarea nerambursabilă care poate fi atrasă se cifrează la 266 milioane lei, reprezentând 75% din cheltuielile eligibile.

Totodată, un alt proiect promovat de unitățile administrativ-teritoriale din Zona Metropolitană a Municipiului Târgu Mureș urmărește construcția unei variante ocolitoare pe direcția nord-vest a orașului.

”Am depus un proiect pentru realizarea Centurii Ocolitoare a Târgu Mureșului din nord-vest, către Ministerul Transporturilor și CNAIR. Proiectul dorim să îl realizăm împreună cu localitățile din Zona Metropolitană, deci ar trebui să fie administrat de Zona Metropolitană. Așteptăm ca cei de la Ministerul Transporturilor să cuprindă în buget finanțarea studiilor de fezabilitate al acestui proiect, asta însemnând ca de la sensul giratoriu, de la coborârea de pe autostrada de lângă aeroport, la Ungheni, să treacă drumul de patru benzi peste Mureș în zona Sâncraiu de Mureș, să cuprindă toată câmpia, Pănet, Sântana de Mureș, și să intre la Ernei, la ieșirea de la Centura care este pe jumătate realizată”, a afirmat Péter Ferenc, președintele Consiliului Județean Mureș.

În proiect centura Sighișoarei

Străbătut de E60, municipiul mureșean Sighișoara este sufocat de traficul greu, astfel că o variantă de ocolire a orașului este mai mult decât necesară. După 10 ani de tatonări, anul trecut, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA România, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov a demarat licitația publică pentru proiectarea și execuția obiectivului de investiții ”Varianta de Ocolire Sighișoara”. Rezultatul nu a fost comunicat încă, fiind depuse șapte oferte: Porr Construct, Strabag, Asocierea Clean Pres Activ SRL (Leader) – SC Proiect Construct Regiunea Transilvani – ILCI (Turcia) – T Dancor Romconstruct, Asocierea Dimex 2000 Company (Leader),Con-A Operations – Todini Construzioni Generali Spa – Cadsil SRL, Asocierea ING Service SRL (Leader) – Viadcut – Construction company Beton Skopje – SC Seda Design Services SRL, Asocierea Drum Asfalt (Leader) – OPR Asfalt – Obras Publica y Regadios – Citadina 98 și Asocierea Retter Projectmanagement (Leader) – PAB Romania.

Valoarea lucrărilor este estimată la 320,53 milioane lei, fără TVA. Lungimea viitoarei șosele este de 12,96 km.

Protocol de colaborare pentru VO Miercurea Ciuc

În ianuarie, CNAIR a anunțat că a semnat cu Primăria Miercurea Ciuc protocolul de colaborare pentru relansarea proiectului Variantei de Ocolire Miercurea Ciuc de către autoritățile publice locale. Unitățile administrativ teritoriale ce urmează a fi traversate de Varianta de ocolire Miercurea Ciuc sunt comunele Siculeni, Sâncrăieni și Racu.

Potrivit protocolului, Primăria Miercurea Ciuc urmează să deruleze procedurile de atribuire a unui contract pentru reactualizarea Studiului de Fezabilitate, precum și pentru elaborarea Proiectului Tehnic și a Documentației pentru obținerea autorizației de construire. Scopul protocolului încheiat vizează și elaborarea documentației de natură tehnico – economică.

Sursa de finanțare pentru etapa de proiectare provine din fondurile europene alocate în cadrul POIM 2014-2020, iar execuția lucrărilor va fi finanțată prin Programul Operațional de Transport 2021-2027.

VO Sfântu Gheorghe, în proiectare și execuție

În august 2021, CNAIR a desemnat câștigătorul pentru proiectarea și execuția Variantei de Ocolire a municipiului Sfântu Gheorghe dintre cele 10 oferte depuse. Cel mai bun punctaj a fost obținut de asocierea formată din Gott Strasse – Eurostrada – Perfect Consult Europe – Hydrostoy AD.

Varianta de Ocolire a municipiului Sfântu Gheorghe are o lungime de 11,56 km.

Prin studiul de fezabilitate, proiectul a fost estimat la 292,3 milioane de lei fără TVA. Proiectul presupune realizarea a 3 pasaje, după cum urmează: pasajul peste calea ferată 316 (Brașov – Ciceu – Deda – Războieni) va avea lungimea totală de 355 m, pasajul peste calea ferată 318 (Sfântu Gheorghe – Brețcu) va avea lungimea totală de 355 m, pasajul peste calea ferată 316 (Brașov – Ciceu – Deda – Războieni) și peste Râul Olt va avea lungimea totală de 526 m.

Prima centură din județul Bistrița-Năsăud

CML.RO a câștigat în octombrie anul trecut contractul privind servicii de proiectare faza PT+DE, DAAA, asistență tehnică din partea proiectantului și execuție de lucrări la obiectivul: “Varianta de ocolire Beclean, județul Bistrița-Năsăud”.

Lungimea variantei de ocolire este de 1,195 km. Traseul este în totalitate nou, se desprinde din drumul național DN 17D la km 4+677 spre dreapta, traversează râul Someșul Mare și se reacordează la drumul național DN17/E58 la km 27+505 spre stânga. Varianta are două benzi de circulație, corespunzător caracteristicilor pentru drumuri naționale europene de clasa tehnică III și o viteză de 60-80 km/h. Pentru traversarea râului Someșul Mare se va realiza un pod pe grinzi cu 14 deschideri cu lungimea de 583,6 m.

Ligia VORO & Dan BIRTA

(Publicat în ediția print TB 108, martie/aprilie 2022)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Investitorii arădeni, consultați despre traseul Drumului expres Arad - Oradea

Articolul următor

Dan Danciu, director general GOTO Parking: „Avem cea mai modernă parcare de aeroport din întreaga țară”

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share