Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Compania Națională de Infrastructură: “UMB este un partener serios”

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a inițiat o ordonanță care va îmbunătăți corecțiile de preț solicitate de asocierea UMB
Șantierele de autostrăzi și drumuri expres în pericol de blocaj în România | Foto: API

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a inițiat o ordonanță care va contribui la îmbunătățirea corecțiilor de preț, consideră Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Documentul întocmit de MIPE se află în proces de avizare și ar putea fi aprobat în curând, conform CNAIR. “UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Am luat permanent măsuri pentru a sprijini toți constructorii care au contracte în derulare.

În cazul particular al UMB, dovadă sunt întâlnirile periodice cu managementul acestui constructor pentru găsirea celor mai bune soluții privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de creșterea prețurilor la materialele de construcție”, afirmă conducerea CNAIR.

Aceasta susține că a făcut inclusiv propuneri care au dus la aprobarea de către executiv a ordonanței de urgență a guvernului (OUG) 64/2022 pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare. “După publicarea acestei OUG, CNAIR a continuat să propună măsuri de îmbunătățire.

Rezultatul este acela că, la rândul său, MIPE a inițiat o ordonanță de Guvern care va îmbunătăți aplicarea acestor corecții de preț. Documentul elaborat de MIPE este în proces de avizare și avem încredere că, în următoarea perioadă, acest document va fi aprobat în ședință de Guvern, în acord cu propunerile noastre.

Este adevărat că prețurile la materialele de construcții au crescut constant în ultimele luni, dar CNAIR aplică doar măsuri care sunt în concordanță cu legea, cu prevederile contractuale și cu normativele europene. O astfel de abordare pentru sprijinirea constructorilor care au în derulare contracte reprezintă o premieră în rândul statelor Uniunii Europene”, conform CNAIR.

Păstrează oameni doar pe Centura Slatina

Grupul băcăuan UMB, care execută tronsoanele dintre județele Cluj și Sălaj ale Autostrăzii Transilvania (A3) a decis să întrerupă lucrările pe majoritatea șantierelor sale din țară. Din 11 iulie, UMB Spedition, unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră, nu își va mai chema oamenii la muncă pe aceste șantiere, conform Asociației Pro Infrastructură (API). Săptămâna curentă e una de odihnă, potrivit procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi, plus sâmbetele.

“Sunt în pericol șapte proiecte ce depășesc 140 km, mai bine de o treime (36%) din totalul de 391 km de autostradă și drum expres (DX) veritabil pe care România are contracte de execuție semnate. Excepție face doar DX 12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final și au confirmat că vor continua astfel încât să dea drumul la trafic în jurul datei de 28 iulie.

Până la noi ordine, UMB joacă tare și intră într-un soi de “grevă”, asumându-și niște riscuri contractuale semnificative: penalități de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanției de bună execuție. Situația este foarte gravă. Ar fi un dezastru dacă lucrurile ar degenera și s-ar ajunge la încetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, darămite a tuturor, adică a 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflați în execuție”, potrivit API.

Vor compensații duble față de cele propuse de stat

Asocierea de constructori de pe traseul Cluj – Sălaj al A3 a solicitat CNAIR încetarea de comun acord a contractului. Reprezentantul antreprenorului, Cristinel Luca, susține că impactul creșterii de prețuri asupra consorțiului Spedition UMB este de fapt dublu față de suma calculată de CNAIR, caz în care proiectul nu mai este profitabil. Din asociere mai fac parte companiile Tehnostrade și Electromontaj.

Luca a menționat că aplicarea formulei de calcul din ordonanță produce un impact financiar de doar 386 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, în condițiile în care creșterile prețurilor implicate de execuția lucrărilor generează, de fapt, un impact de 698 de milioane, fără TVA. “Asta fără a mai lua în calcul și efectele inflației cu care ne confruntăm și vom continua să ne confruntăm”, arată acesta.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Finanțare CNI pentru o creșă dotată cu panouri solare și fotovoltaice la Oradea

Articolul următor
Clujul ocupa locul 1 în topul prețurilor locuințelor la nivel național, conform datele ValorEasy.

ValorEasy: “Clujul are cea mai rapidă creștere economică din UE”

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share