Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Noul sediu MAVI, epitomul dezvoltării companiei în 30 de ani

default

De aproape trei decenii, Violeta și Mircea Oltean scriu povestea MAVIPROD, poveste în care li s-a alăturat și fiul Andrei. În 1993, fondatorii firmei au înțeles nevoia pieței pentru piese de schimb și accesorii specifice domeniului forestier, dar și agricol și au riscat, valorificând acea oportunitate. Începuturile au fost într-un sediu de câteva zeci de metri pătrați din municipiul Reghin, județul Mureș, însă afacerea s-a dezvoltat cumpătat și încontinuu, astfel că recent am avut prilejul de a vizita noul sediu al companiei. Aproape 5.000 de mp de spații moderne, funcționale și adaptate nevoilor unei companii în permanentă expansiune.

 

Nouă ne plac poveștile. V-am putea spune sec povestea a doi oameni, soț și soție – Mircea și Violeta Oltean, care au creat o firmă și timp de trei decenii au dezvoltat-o, iar, astăzi, MAVIPROD reprezintă un brand recunoscut la nivel național și internațional, cu sucursale peste graniță și cu parteneri de renume mondial.

Reprezentativ pentru legătura lor, numele companiei a fost inspirat din inițialele membrilor familiei Oltean: MirceaAndreiVIoleta, culmile pe care compania avea să le parcurgă fiind ghidade de spiritul de familie și unitatea lor.

Însă e prea simplist.

Povestea de astăzi adună în ea cuvinte care pot părea mari, însă sunt potrivite pentru a descrie o afacere de familie clădită 30 de ani: perseverență, responsabilitate, viziune, puterea de a nu renunța, respect pentru clienți și angajați, dar și mult suflet.

Povestea de astăzi ne permite să desenăm simbolic un arc peste timp care ne-a purtat dintr-un depozit de dimensiuni reduse în noul sediu MAVI care cuprinde showroom-ul, birourile și depozitele. Construcția modernă și amplă este o etapă din evoluția MAVIPROD care a venit firesc și răspunde momentului de dezvoltare în care se află compania.

Acest pas a fost generat de faptul că suntem într-o continuă extindere, deschizând noi puncte de lucru, având contracte cu mai mulți parteneri și clienți finali și, nu în ultimul rând, datorită faptului că tot timpul ne îmbogățim portofoliul de produse, iar MAVIPROD dorește să ofere în continuare soluții rapide pentru orice utilaj și varietate în gama de produse”, spune Violeta Oltean, directorul general al companiei.

Suprafața totală a tuturor construcțiilor se cifrează la aproape 5.000 de mp.

Noul showroom este o îmbinare de modernism și eficientizare a spațiilor, o combinație perfectă și echilibrată dintre natură și tehnologie, cum subliniază fondatorii companiei. Exprimă, de altfel, și expansiunea de aproape trei decenii a MAVIPROD, care în cifre puține poate fi redată astfel: trei produse comercializate în 1993 versus peste 30.000 de produse care se regăsesc în prezent în portofoliul companiei mureșene.

Astăzi, MAVI acoperă într-o proporție foarte mare piața pieselor de schimb pentru utilaje forestiere, acesta fiind domeniul de la care a și pornit, gama de produse fiind extinsă de-a lungul timpului și cu alte categorii, precum: anvelope; piese de schimb pentru tractoare agricole; produse de ambalare (balotat); motounelte și accesorii; casă și grădină; jucării, drumeții sau hobby.

Una dintre cele mai recente noutăți este lansarea propriei game de produse PSU, care cuprinde motocultoare, motocoase, motopompe, generatoare și uleiuri.

De altfel, așa cum veți descoperi dacă vizitați sediul central al MAVIPROD și vă îndemn să nu-l ratați dacă treceți pe acolo, o parte din produsele comercializate se regăsesc expuse pe rafturile din showroom, repartizate grupat în funcție de companiile care le furnizează, ceea ce ușurează mult orice căutare.

 

Sediul MAVI, epitomul dezvoltării companiei

Am vizitat noul sediu MAVI în a doua jumătate a lunii septembrie. Prima senzație ca vizitator este că te afli într-un spațiu amplu, aerisit, cu multă lumină naturală și cu o adâncă preocupare pentru a proteja resursele epuizabile. E o împletire între elemente de secol XXI cu unele care au existat dintotdeauna în natură – lemn și piatră, mai ales. Decorarea e atentă și spațiul în tonuri ușor sobre e încălzit de mobilierul în culori vii, vesele.

Însă, cel mai bine îl descriu cei care i-au gândit designul.

“Sediul MAVI reprezintă epitomul dezvoltării companiei în momentul de față. Nu este doar o simplă clădire cu un anumit număr de investiții, ci o imagine fastuoasă a ceea ce încercăm să realizăm, și anume: combinația perfectă și echilibrată dintre natură și tehnologie. Sediul combină în mod egal elemente de design tehnologic, cum ar fi tavanul industrial expus și pereți din sticlă, ci și design organic: elemente din lemn, forme ovale precum și o scară în spirală, element pe care Fibonacci l-a observat în absolut orice element din natură”, explică Violeta Oltean.

În interiorul sediului, la o primă privire ați crede că nu există încăperi sau dulapuri, asta pentru că fiecare ușă se integrează între panourile din stejar care plachează pereții. În showroom se poate observa cel mai bine îmbinarea dintre elemente, piatra Kanfanar Blue se împreunează cu un perete decorativ din bușteni de brad, peretele geometric din stânga showroom-ului contrastează și scoate în evidență elementul spiralat, organic și alb al scărilor, iar toate acestea nu ar fi posibile fără lumina naturală pe care showroom-ul o primește, de la cei doi pereți vitrați.

Din showroom ajungi la birourile diferitelor departamente, iar culoarul se închide în depozitul pentru produse mici. Cu o suprafață de 1.439 mp, noul depozit este dotat cu rafturi noi, de ultimă generație, înalte de 4 m. La fel este structurat și amenajat și depozitul pentru produse mari, care se întinde pe 2.203 mp. Manipularea mărfurilor din depozite se face doar cu utilaje speciale pentru ridicat greutăți și, în anumite cazuri special prevăzute, se pot transporta manual sau cu un vehicul electric de dimensiuni mici.

Ca altă noutate, în noua locație este implementat cel mai modern sistem de management, respectiv WMS (warehouse management system) care este dedicat gestionării activității din cadrul depozitelor de mărfuri și distribuție pentru cei mai mari retaileri din lume. Această aplicație răspunde complet la cerintele logisticii moderne, fiind folosite cele mai noi concepte pentru un management eficient al fluxului de produse.

 

WMS – trasabilitate și eficiență

Fluxul operațional offline începe cu o comandă, comanda de vânzare se trimite într-o tabletă și acolo gestionarul, operatorul de front office, de back-office vede cu ușurință ceea ce a propus sistemul și găsește exact la raft acel produs.

Datorită acestui sistem de management, după cum ne-a explicat Gheorghe Rotaru, ghidul nostru în noul sediu, este asigurată trasabilitatea în depozite, respectiv crește eficiența în manipularea și livrarea produselor chiar dacă vorbim de un angajat începător.

Procedura de lucru în depozit este în felul următor: sistemul propune încărcarea și aranjarea produselor în funcție de greutate și de volum, mai întâi cele grele și voluminoase și încheind cu cele mai ușoare.

În depozite se lucrează în două schimburi, fiind trei gestionari pe schimb care fac echipă cu lucrătorii comerciali la operațiunile de manipulare, numărare, înregistrare a mărfurilor.

Din depozite, livrările către clienți sunt făcute, în cea mai mare parte, cu propria flotă, pe care, probabil ați remarcat-o în toate colțurile țării, ceea ce asigură rapiditate și calitate în livrare. De multe ori, produsele ajung la clienți în aceeași zi sau cel mult a doua zi dacă nu sunt comenzi deosebite, echipa MAVI știind că în domeniul forestier și în agricultură, un utilaj care nu funcționează înseamnă pierdere. Ca mărime, MAVIPROD deține un parc auto format din 8 autoutilitare (camioane), 5 autoutilitare (până în 3.5 t), 27 autoutilitare (Caddy + Dokker), 25 de autoturisme și 6 remorci.

Pentru unele comenzi se optează pentru livrarea prin curierat rapid, însă în aceleași condiții și la aceleași standarde MAVI.

De asemenea, merită menționat că în parcul companiei se mai găsește și o rulotă personalizată pentru târguri, promovarea MAVI la astfel de evenimente fiind unul dintre atuurile firmei. Potrivit politicii proprii, participările la târguri și expoziții naționale și internaționale sunt pregătite minuțios și nicio prezență nu este la fel ca anterioara din punct de vedere al produselor expuse în stand, al ofertelor sau al altor noutăți.

Un departament extrem de important în economia companiei este departamentul service. Clientul beneficiază astfel de o paletă largă de servicii și lucrări, de la intervenții service în termen de garanție și post garanție până la lucrări de mentenanță și reparații capitale în centrele noastre dotate la standarde europene. Unul dintre avantajele oferite de MAVIPROD clienților rezidă din capacitatea de a răspunde rapid oricăror solicitări și în orice punct din țară, având acoperire națională prin intermediul mai multor echipaje de intervenție, cu înaltă calificare profesională și personal instruit. Echipajele de intervenție sunt dotate cu autovehicule de service complet echipate cu toate instrumentele necesare pentru diagnosticare și service.

 

“Începuturile companiei noastre au fost pline de visuri, din dorința de a face lucruri mărețe și de a lăsa ceva în urmă. Cele mai mari provocări clar s-au regăsit când am început, fiind legate de creditele pe care a trebuit să le accesăm pentru a face față dezvoltării, credite care aveau dobânzi foarte mari, inflația fiind și ea foarte ridicată în acele vremuri. Am crezut însă în mine, în soțul meu, în ideea de a crea o afacere de familie pe termen lung, am pornit la drum și nu m-am uitat prea des peste umăr”,

Violeta Oltean, director general, MAVIPROD

 

Primul deceniu. IRUM în Grupul MAVI

Spuneam că în spatele celor trei decenii de activitate stă o poveste. Vă propunem acum să vă lăsați purtați în trecut și să vă lăsați imaginația să construiască tabloul de atunci.

E 1993. Într-un apartament, doi tineri, soț și soție – Mircea și Violeta Oltean –  discută despre punerea pe picioare a unei companii care să valorifice o nevoie pe care au descoperit-o în piață într-o zonă cu exploatații forestiere vaste. Producătorii aveau utilaje și echipamente pentru a exploata lemnul și a lucra pământul, însă nu aveau un magazin dedicat în apropiere de unde să își cumpere piese de schimb și accesorii pentru acestea. Piața este efervecentă, riscantă, dar oferă, în același timp, oportunități multiple.

Mircea și Violeta Oltean au energie, știință, viziune și un plan bine pus la punct contrapondere la ecosistemul riscant în care vor evolua pentru a deschide o afacere și a furniza produsele necesare pentru utilajele și echipamentele folosite în domeniul forestier.

Așa a apărut compania MAVIPROD, în inima unui apartament, cu un singur angajat și un sediu de 30 mp închiriat pentru depozitarea celor trei tipuri de produse comercializate pe atunci.

În doar trei ani de la înființarea companiei, proprietarii MAVIPROD investesc într-un spațiu propriu, de 140 mp, care permite depozitarea unui stoc de peste 1 milion de piese de schimb.

În 1999, după zile ocupate de calcule, vizite la bănci și nopți nedormite, familia Oltean ia o decizie uriașă pentru viitorul MAVIPROD, și anume cumpărarea pachetului majoritar de acțiuni al IRUM SA, producătorul de utilaje și tractoare articulate forestiere aflat în faliment. E o decizie care îi aduce portofoliului MAVIPROD plusvaloare, dar, în același timp, și o activitate dificilă, chiar eroică la acel moment când fabricile dispăreau una după alta – cea de producție a utilajelor forestiere și, implicit, a pieselor de schimb. A fost și este o investiție de succes care mai șterge din amintirea nopților de nesomn care au urmat achiziției, IRUM fiind astăzi unicul producător de tractoare articulate forestiere, respectiv tractoare agricole din Europa de Est și deține singurul centru privat de cercetare-dezvoltare pentru utilaje agricole și forestiere.

Doi ani mai târziu, familia Oltean decide să construiască un sediu de 1.000 mp, care permite depozitarea a 2,5 milioane de piese. Până astăzi, MAVIPROD și-a continuat activitatea acolo, pe strada Pandurilor nr. 74, unind traseele clienților veniți dinspre Bistrița – Toplița – Târgu Mureș și din câte și mai câte locuri.

Încheind istorisirea primului deceniu trebuie amintit că în 2002 începe povestea colaborării dintre MAVI și Perkins, marele producător englez de motoare, formându-se astfel departamentul MAVI POWER , care se ocupă de activitatea definitorie a companiei ca unic distribuitor Perkins în România (motoare, piese de schimb, service).

 

Cel de-al  doilea deceniu. Extinderea

Răspunzând nevoilor clienților răspândiți în întreaga țară și pentru a scurta lanțul de aprovizionare a acestora, managementul MAVIPROD decide în 2006 extinderea afacerii, prin deschiderea altor magazine în țară. Primul punct de lucru este deschis la Reșița în același an. Un an mai târziu, MAVI investește în alte patru magazine proprii. De atunci au fost deschise alte 12 puncte de lucru pe teritoriul României, un sediu în Ungaria, respectiv unul în Republica Moldova.

Magazinele MAVI funcționează astfel în Baia Mare, Cluj-Napoca, București, Rădăuți, Fălticeni, Vatra Dornei, Piatra Neamț, Miercurea-Ciuc, Onești, Sfântu Gheorghe, Sebeș, Hațeg, Râmnicu Vâlcea, Deva, Drobeta-Turnu Severin, plus sediul central al companiei din Reghin.

Iar numărătoarea nu se oprește aici pentru că decizia managementului companiei este de a deschide în fiecare an câte unul sau două puncte de lucru noi în țară.

Nici parteneriatele cu furnizorii cu tradiție nu sunt omise. În 2008, MAVI ajunge reprezentant unic Perkins și în Republica Moldova, iar doi ani mai târziu obține același statut și în Ungaria, unde construiește un nou sediu. Încredințarea acestui statut pentru MAVI și pe alte teritorii denotă calitatea activității și a relației departamentului MAVI POWER din România cu compania engleză,  reprezentând, de altfel, și dovada încrederii.

 

Spre finalul deceniului al treilea

Piața și evoluția tehnologică au determinat în 2017 o altă investiție marca MAVIPROD. Lanțul de magazine fizice a fost dublat de dezvoltarea rețelei de vânzare și în mediul online.

“Pe data de 2 februarie 2017 am lansat shop-ul nostru online, prin care punem la dispoziția clienților o gamă largă de produse, accesorii, componente pentru utilaje forestiere și agricole, articole de casă, grădină și bricolaj, generatoare, dar și articole personalizate și jucării, magazinul online construit pe domeniul web shop.maviprod.ro fiind o modalitate de a fi mai aproape de clienți, pentru a ajunge în fiecare colț al țării și a oferi informații utile persoanelor interesate de produse”, subliniază Violeta Oltean, directorul general al companiei.

De asemenea, MAVIPROD urmează trendurile și e aproape de clienții și de publicul său și pe rețelele de socializare, interacțiunea cea mai densă fiind cu utilizatorii de pe conturile Facebook și Instagram ale companiei.

În paralel cu dezvoltarea rețelei de vânzare, managementul MAVIPROD a reușit să încheie parteneriate cu noi furnizori.

Una dintre colaborările onorante pentru echipa companiei este cea încheiată în 2021 cu FG Wilson, parteneriat care statuează că MAVIPROD este noul și unicul distribuitor oficial în România al producătorului de generatoare cu origini irlandeze. Experiența acumulată până acum, seriozitatea și responsabilitatea de care au dat dovadă le-au stat ca recomandări pentru semnarea acestui nou parteneriat, însă vine, totodată, ca o recunoaștere a rezultatelor bune avute în Ungaria, unde MAVIPROD KFT reprezintă FG Wilson încă din 2009.

Ca un corolar, MAVIPROD are astăzi încheiate colaborări sau parteneriate cu Perkins (motoare), FG Wilson (generatoare), PSU (brandul propriu), Grizzly (cabluri tracțiune), Veriga (plase de lanț), OZKA (anvelope), Stihl, Yokohama (off-highway tires), Galaxy (anvelope), Ponsse (utilaje forestiere, piese de schimb, service), Rombat (baterii), Caranda (baterii), ZILL (folii de ambalat/balotat), Tajfun (utilaje prelucrare lemn), OFAS (Implemente agricole), Bondioli & Pavesi (pompe + distribuitoare hidraulice), Star Seat (scaune tractoare), Berecket (mulgători animale), Hattat (tractoare agricole).

Luând în considerare faptul că povestea MAVIPROD începe cu un mic magazin care comercializa piese de schimb pentru utilaje forestiere, specificul forestier fiind în continuare elementul de identificare a publicului față de gama de produse existentă, cele mai bine vândute produse, conform datelor contabile interne, nu ne surprind, astfel avem, după valoarea vânzărilor, următorul clasament: 1. Piese de schimb pentru utilajele forestiere TAF; 2. Anvelope; 3. Uleiuri și lubrifianți; 4. Cabluri forestiere.

 

Capitalul uman, o valoare intrinsecă

Fiind o afacere de familie, oamenii au reprezentat, dintotdeauna, în compania MAVIPROD o resursă importantă și reprezentanții firmei au dorit să vorbească neapărat despre această valoare organizațională intrinsecă.

În momentul de față, grupul de firme MAVI-IRUM este format din peste 600 angajați, cei care își desfășoară activitatea zi de zi, prin munca efectivă în secțiile de producție, organizarea activității, comerț sau activități administrative conexe.

Numărul de angajați ai companiei Maviprod este de 138 persoane: Departament Economic: 21 angajați (manageri, contabilitate, juridic, HR, pază), Departament Comercial: 94 angajați (vânzări, marketing, logistică și transport), Departament MAVI Power: 23 angajați.

“Diversitatea este o însușire caracteristică pentru personalul MAVI-IRUM, deoarece înglobează zeci de meserii, niveluri de experiență și etape ale vieții diferite. Vorbim despre angajați fără experiență, tineri care își descoperă aptitudini la noi în companie și se califică pe parcurs, absolvenți de liceu sau facultate, care în urma studiilor urmate își încep cariera la MAVI sau IRUM, chiar și cei care încep stagiile de practică sau internship. Dar desigur nu putem să nu amintim angajații cu ani de experiență, cei care au zeci de ani de experiență în grupul de firme, dar și persoane care de-a lungul anilor au făcut parte din corporații, companii mari din străinătate, care ulterior ni s-au alăturat la Reghin, s-au aliniat cu obiectivele noastre și se implică în evoluția companiei, în procesul de dezvoltare și plasare pe piață a produselor românești. Suntem constant în căutare de forță de muncă de calitate, ne dorim să avem alături colegi dedicați, care să contribuie în diferite sectoare de activitate, avem mereu posturi deschise”, explică Mircea Oltean.

Povestea de acum se încheie aici. Cu siguranță, este o poveste care încă se scrie și care inspiră, iar noi sau cei care vin după noi vom fi aici să o consemnăm.

 

Experiența în shop-ul online

shop.maviprod.ro oferă o experiență diferită de cumpărăturile în magazinele fizice ale MAVIPROD, fiind motivul pentru care produsele care pot fi achiziționate oferă o paletă mai largă decât cele vândute offline.

Magazinul online este foarte prietenos și ușor de utilizat, toate etapele sunt explicate în detaliu, de la cum se comandă până la politica de retur sau termeni și condiții.

Ne-a interesat însă cum funcționează mai departe, după lansarea comenzii.

Sistemul online este legat de un sistem de facturare ERP, care comunică, la rândul său, cu sistemul de management al depozitului (WMS). Shop-ul online are propria echipă, de la angajați responsabili de relațiile cu clienții până la cei care pregătesc coletele pentru clienți. Coletul pleacă atât prin logistica proprie, cât și prin curierat rapid la client.

 

MAVI POWER, în casă nouă

MAVI Power, divizia de Motoare si Generatoare de curent din cadrul MAVIPROD, se va muta după renovare în fostul sediu MAVI, aflat în aceeași curte cu sediul central al companiei.

Departamentul MAVI POWER este structurat în prezent astfel: Vânzarea de echipamente noi: Motoare diesel Perkins și Generatoare de curent FG Wilson; Instalarea de motoare noi pe echipamente; Punere în funcțiune de Generatoare de curent;  Suport tehnic;  Service prin echipe mobile și în atelier;  Livrare de piese de schimb noi originale.

MAVIPROD este distribuitor oficial Perkins în România, Republica Moldova și Ungaria. În România din 2002, în Moldova din 2008 și în Ungaria din 2010.

De asemenea, este distribuitor oficial FG Wilson în Ungaria și România. În Ungaria din 2009 și în România din 2021.

 

CIFRE. Suprafețe sediu MAVI

Suprafață showroom: 300 mp

Suprafață depozit produse mari: 2.500 mp

Suprafață depozit produse mici: 1.500 mp

Suprafață hală depozitare și service: 500 mp

Suprafață efectivă birouri sediu MAVI: 400 mp

Suprafața efectivă birouri MAVI Power: 300 mp

 

Ligia VORO

Articol publicat în ediția cu nr. 112 a revistei Transilvania Business (12 octombrie – 14 noiembrie 2022)

 

 

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Potențial uriaș în atragerea de investiții verzi. 3.500 MW potențiali din surse regenerabile până în 2026

Articolul următor

Șanse de dotare cu mobilier nou pentru 3.663 de săli de clasă și laboratoare bihorene

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share