Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Marius F. Peretz se întoarce la prima dragoste – GMAB Oradea

S-a implicat de la început în formarea GMAB Consulting – Oradea, din 1999, firmă înființată de tatăl său, dl. Florian Peretz ca suport pentru firma din America, International Engineering & Technologies Inc (IET).

După 10 ani lat IET/GMAB, în perioada crizei financiare 2009, i s-a ivit oportunitatea de a se transfera la firma Chrysler, preluată de Fiat și fuzionată de curând cu PSA Groupe (Peugeot SA), iar în prezent renumita Stellantis. A revenit în companie în 2022, decizie luată și din cauza imbolnavirii mamei sale, regretata d-na Mia Peretz, recent decedată. Este vorba de Marius F. Peretz, fiul cunoscutului antreprenor orădean cu cetățenie americană, dl. Florian Peretz, care a pus temelia unei noi industrii renăscută din propria cenușă în Oradea, orașul pe care întotdeauna l-au îndrăgit. Aceasta s-a înfăptuit prin fondarea mai multor firme și instruirea a numeroase resurse umane ce astăzi alcătuiesc fundația a celui mai important hub din România de cunoștințe orientate către industria sistemelor automatizate și robotică pentru asamblarea de mașini.

Marius F. Peretz a răspuns într-un interviu pentru Transilvania Business întrebărilor legate de trecutul său profesional, despre planurile de viitor, dar și cum vede el viitorul industriei automotive.

 

Transilvania Business: Ați participat la înființare GMAB, la primele proiecte ale firmei. Vă rog să punctați câteva aspecte din acea perioadă.

Marius F. Peretz: La început am lucrat pentru I.E.T. și împreună cu familia am pus temeliile la tot ce este fondat în România. M-am ocupat de primele investiții majore în firmă pe partea de proiectare, licențe, resurse umane. Apoi m-am implicat pe partea investițiilor pe partea de producție, când am fost în Anglia și am preluat o mare parte din utilaje și echipamente cu care s-a lansat sub divizia numită EuroAm Industries. Am lucrat cu firma, de când am terminat facultatea ca inginer mecanic. Se poate spune că am crescut în firmă. Primii clienți strategici i-am găsit în perioada respectivă.

 

Transilvania Business: Ce studii ați terminat?

Marius F. Peretz: Am terminat studiile la Wayne State University în orasul Detroit din statul Michigan, în Statele Unite ale Americii unde am obtinut Bachelor in Science (BS) in Mechanical Engineering. După aceea a terminat masteratul tot la Wayne State University, de unde am dobândit MBA-ul în International Business și Management.

 

Transilvania Business: Cum vă ajută experiența dobândită la firma Chrysler?

Marius F. Peretz: În 2011 mi s-a ivit oportunitatea să fac pe plan lărgit ceea ce făceam la IET/GMAB, în loc să fiu doar un furnizor pentru furnizorii majori în industria de integratori, mă refer aici la sisteme de automatizări pentru asamblare de caroserii. Marii furnizori pentru sisteme automatizate de asamblare de caroserii sunt: Comau, Kuka, Valiant-TMS, VDL Steelweld. Uitându-mă la faptul că pot să lucrez sub umbrela Fiat – Chrysler, nu mai vedeam lucrurile prin prisma unui furnizor mic care îi ajuta pe cei mari ca să facă treaba, ci dimpotrivă, am trecut de cealltă parte a baricadei. Eu eram clientul. Lucrând în Departamentul de Manufacturing – Engineering, care după cum sunt structurate firmele în America, avea responsabilitate pentru toate fabricile conduse de la nivel central, mă ocupam de planificarea, execuția și punerea în funcțiune a acestor fabrici. Inițial aveam responsabilitatea pentru o secție sau o zonă din fabrică. Responsabilitatea mea era pentru partea făcută de COMAU, ceea ce mie mi-a convenit, având în vedere relațiile din anterior pe care le-am construit atunci când tatăl meu conducea divizia română a grupului COMAU. Am stat 10 ani la Chrysler și am crescut de la un volum de responsabilitate, partea tehnică și financiară – de la circa 70 de milioane de dolari, la 500 de milioane de dolari, când am plecat.

În 2020 am plecat cu un fost șef de-al meu de la Chrysler, care a fost numit CEO, la altă companie mai mică. Am preluat postul de vicepreședinte, crescând volumul departamentului pe care-l conduceam de la 4 milioane de dolari la 16 milioane de dolari în doi ani.

Marius F. Peretz alături de o parte din echipa GMAB Oradea

 

Transilvania Business: În 2022 v-ați întors, la GMAB, firma de la care ați plecat. Cum ați găsit GMAB?

Marius F. Peretz: Pe mine m-a mișcat foarte mult echipa de aici, din România. Tatăl meu a fost atașat foarte tare de echipa de aici. Venea foarte des în România, era o perioadă foarte grea. Am stat și m-am gândit: dacă ei au putut să reziste, în mare parte singuri, i-am ajutat și noi din America, cât am putut, cu proiecte, soluții, dar am văzut că este o ambiție și o voință să ducă mai departe ceva ce s-a clădit. Loialitatea lor față de familia noastră, și dorința de a nu lăsa lucrurile să se distrugă ci, dimpotrivă, să facă tot posibilul să creștem, am zis – Ok, cred că am cu cine lucra! Dacă fac mișcarea asta, n-o fac degeaba, ci am o echipă pe care mă pot baza. Normal, când am venit aici am găsit și lucruri bune și mai puțin bune, dar le-am spus că am intenția să fac tot posibilul ca lucrurile să meargă bine. Orice firmă trece prin diverse stagii: de la baby stage, la teenagers și adults. Ei au o anumită cultură, nu mai sunt la baby stage. Sunt ca niște tineri răzvrătiți, care nu știu în ce direcție să o ia, dar știu că vor ceva. Noi trebuie să creștem, să fim o firmă care știe în ce postură se află. Punctul forte este că orice firmă de durată, întotdeauna a știut să-și mențină cunoștințele de bază și a știut să renască, dar în același timp are niște proceduri interne, bine puse la punct, care nu sunt dependente de o persoană. Cunoștințele de bază, standardele, trebuie să fie susținute și menținute prin cultura care este, prin standarde și proceduri aplicate. Și asta este ceea ce vrem să reenergizăm.

 

Transilvania Business: Cum reușiți să faceți față crizei forței de muncă?

Marius F. Peretz: Acest lucru implică o adevărată strategie. Totdeauna trebuie să ne adaptăm pieței. Ce a fost în urmă cu 20 de ani, chiar cu 10 ani, nu mai este acuma. Când tatăl meu a înființat firma, putea să-și aleagă resursa umană. La căderea sistemului comunist erau foarte mulți ingineri bine pregătiți. Acum nu mai avem astfel de resursă. Una dintre problemele noastre, a celor care facem construcții de mașini, dispozitive automatizate, este că cei care termină Mate-Info pleacă spre IT. Este foarte greu să ne batem cu IT, pentru că oferă multe beneficii: salarii, flexibilitate în muncă, scutiri de impozite, etc. Atunci, noi trebuie să fim un pic mai creativi, mai indulgenți în ceea ce privește timpul alocat pentru formarea acestei resurse. Trebuie să depunem un pic mai mult efort să-i plătim și să-i creștem. Bătaia pentru resurse tinere va fi tot timpul. De aceea, noi trebuie să știm cum să o dezvoltăm și cum să o menținem. Este importantă și stimularea financiară, dar sunt și alte pârgii prin care încercăm să o stimulăm. Oradea este un stimulent foarte bun, pentru că dezvoltându-se, fiind un oraș de viitor, putem să atragem din alte zone, care nu sunt chiar așa de bine puse la punct, să vină în Oradea.

 

Transilvania Business: În ce direcție merge industria de automotive?

Marius F. Peretz: Este cu semn de întrebare, pentru că s-a investit foarte mult în ultimii ani pentru electrificarea sectorului auto. Dar toți ajung la concluzia că la volum, la scară mare, nu știu dacă avem tehnologia atât de fiabilă ca să putem trece la mașinile electrice. Și aici mă refer la toată rețeaua în sine. În America, dar și în Europa, firmele investesc în proiecte care duc către electrificarea sectorului auto. Dar nu știu dacă este organic. Este foarte mult impus de guverne. Nu văd ca piața să fie atât de pregătită pentru automobilele electrice. Încă sunt limitări de structură. E vorba de infrastructură de resurse naturale. Și după asta se ajunge și la concluzia că electrificarea a fost făcută pentru mediu. Din ce am văzut eu, cum s-au făcut investițiile în industria auto, nicăieri nu s-au dus 100% dedicat. În afară de Tesla, care este un caz aparte. În planuri producătorilor, modelul electric este totdeauna pe locul 3 între modelele care se produc, primele două modele fiind pe combustibili clasici. Cu toată presiunea guvernelor, piața va fi cea care va avea ultimul cuvânt.

 

Transilvania Business: Ce părere aveți despre Inteligența Artificială. Vă ajută în vreun sens?

Marius F. Peretz: Inteligența Artificială nu cred că va putea să facă ceea ce facem noi la IET/GMAB. Și nici pe partea de proiectare. Mai este multă creativitate care trebuie inclusă în domeniul de proiectare. Sunt foarte multe unicate. În alte domenii se poate. Cred că IT-știi vor fi cei mai afectați de dezvoltarea AI.

 

Transilvania Business: Care sunt perspectivele de viitor ale IET/GMAB?

Marius F. Peretz: Perspectivele firmei sunt bune. Anul acesta suntem la capacitate. Se pare că anul viitor va fi la fel. Ne-am lărgit gama de clienți substanțial, clienți foarte buni. Ne vom orienta și spre parte de resurse. Ce ne bucură este că pe lângă ceea ce facem noi intern suntem ajutați și de niște furnizori foarte bine puși la punct, orientați și axați spre o zonă fixă la ceea ce producem noi. Cum suntem noi organizați, să putem să facem de la A la Z astfel de utilaje, sunt prea puțini. Și la un preț competitiv așa cum suntem noi, și calitate și cunoștințe. Trebuie să menținem asta și să creștem. Avem potențial. Mă bucur că avem și un portofoliu de furnizori pe care ne putem baza.

Transilvania Business: Care sunt clienții strategici ai firmei și principalii parteneri?

Marius F. Peretz: Putem să-i numărăm pe degete: KUKA, COMAU, Valient-TMS, ABB, VDL Steelweld, EXPERT, s.a.m.d. Este un club foarte restrâns. Clienții noștri majori sunt marii integratori de linii și sistemele automate de montaj. Cu experiența pe care o avem în spatele nostru le dăm încredere că se pot baza pe noi. Iar cu ajutorul Bunului Dumnezeu și capacitatea echipei noastre sunt convins că viitorul este al nostru și va fi luminos.

 

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Apele minerale Tușnad, Artesia și Izvorul Ascuns, o afacere cu investiţii de 46 milioane euro în trei ani

Articolul următor

Oferta de joburi în HORECA a crescut cu 15% comparativ cu vara lui 2022

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share