CFR Marfă utilizează proprietățile pentru plata datoriilor la ANAF și scoate la licitație hotelul Express din Predeal. Preţul de ofertare este de 15 milioane de lei, fără TVA. Unitatea turistică de trei stele este primul bun imobil la care CFR Marfă renunță, după ce a vândut ferry-boat-ul Mangalia.
În 2013, CFR Marfă a primit un ajutor de stat acordat la tentativa de privatizare a societății. Inițiativa a eșuat, Comisia Europeană a considerat că ajutorul primit a fost ilegal, și, în consecință trebuie returnat, astfel încât CFR Marfă se vede nevoită să renunțe la proprietăți adiacente activității feroviare propriu-zise. Hotelul Express din stațiune montană Predeal este sacrificat, iar explicația oferită de Daniel Apostolache, directorul general al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă este lipsa de pregătire în gestionarea unei unități din industria ospitalității. „Trebuie să-l ia cineva care se pricepe în domeniul turistic”, Daniel Apostolache.
CFR Marfă renunță la un hotel care nu aduce profit
CFR Marfă anunță valorificarea Hotelului Express, prin înțelegerea părților, conform art. 248 din Codul de Procedura Fiscală, activ aflat sub sechestru ANAF. Daniel Apostolache, directorul general al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă detaliază câteva aspecte legate de acest anunț.
„Hotelul este funcțional, dar este pe pierdere. Iarna cât de cât mai merge, când e zăpadă, grație poziționării sale lângă gara din Predeal, mai ales când sunt vacanțe școlare are grad de ocupare de aproape 100%. Vara e sezon mort. Hotelul trebuie să-l ia cineva care se pricepe în domeniul turistic, noi nu ne pricepem la turism. Cu excepția recepționerelor, angajații de acolo nu sunt profesioniști în turism, ci personal de-al nostru, feroviari reconvertiți. Noi, la înființarea societății, am moștenit o Românie în miniatură, cu nave, cu hoteluri. Trebuie să ne concentrăm pe obiectul nostru principal de activitate, transportul feroviar”, spune Daniel Apostolache, directorul general al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă.
Comunicatul CFR Marfă
CFR Marfă SA anunţă vânzarea, prin înţelegerea părţilor, a Hotelului Express din Predeal, aflat sub sechestru ANAF, societatea de transport feroviar de marfă invitându-i pe investitorii interesaţi să înainteze oferte pentru a-l cumpăra. Preţul de ofertare este de 15 milioane de lei, fără TVA.
„Valorificarea prin «înţelegerea părţilor» a bunurilor se va face după modelul «aşa cum sunt, acolo unde sunt», cumpărătorul asumându-şi riscurile referitoare la starea bunului supus valorificării. Activul este grevat de următoarele sarcini: Sechestru ANAF”, se arată într-un comunicat de presă transmis de CFR Marfă, semnat de directorul general Daniel Apostolache.
Oferta de preţ se va transmite până la data de 22 decembrie 2023, ora 12:00, la sediul SNTFM CFR Marfă SA din Bucureşti.
„Cumpărătorul îşi asumă riscul privind starea activului, toate cheltuielile legate de transferul dreptului de proprietate vor reveni cumpărătorului.
Ofertantul are dreptul de a viziona activul supus valorificării, la data / intervalul orar care va fi comunicată de către reprezentanţii CFR Marfă, ca urmare a unei cereri scrise şi trimise de doritor pe adresa office.marfa@cfrmarfa.com.
După recepţionarea ofertei, se va elibera ofertantului confirmarea de primire, cu menţionarea datei şi numărului de înregistrare, la cerere, pe adresa de email indicată de ofertant.
În situaţia în care există mai multe oferte primite cu valori mai mari decât preţul minim de evaluare, iar ofertantul cu preţurile cele mai mari nu achită activul care face obiectul procedurii şi nu semnează contractul de vânzare-cumpărare, următoarea ofertă devine eligibilă.
Transferul dreptului de proprietate se va realiza după primirea deciziei ANAF şi plata în integralitate a preţului în contul indicat de către ANAF”, se mai arată în comunicatul CFR Marfă, de pe pagina oficială de Facebook a societății din subordinea Ministerului Transporturilor.
Un ferry-boat vândut, altul așteaptă cumpărători
Compania feroviară a vândut ferry-boat-ul Mangalia în ședința desfășurată în 26 octombrie 2023, dar a încasat însă banii abia în prima jumătate a lunii noiembrie. Nava a fost achiziționată de către o societate olandeză de transport naval, pentru suma de 13,2 milioane de lei, mai mult decât dublul sumei evaluate de către auditorul KPMG. Suma este direcționată către CNCF CFR SA în vederea stingerii ajutorului de stat, acesta fiind furnizor de ajutor de stat alături de Agenția Națională de Administrare Fiscală – ANAF.
Se reia oferta pentru ferry-boat-ul Eforie
„CFR Marfă anunţă reluarea acţiunii de valorificare a navei ferry-boat Eforie. În vederea returnării ajutorului de stat considerat ilegal de către Comisia Europeană, CFR Marfă se află într-un proces amplu de valorificare a mijloacelor fixe disponibile neutilizate în activitatea de transport feroviar de marfă. În cadrul acestui proces care are ca scop maximizarea veniturilor şi accelerarea procesului de stingere a ajutorului de stat, CFR Marfă reia şedinţa de licitaţie pentru nava ferry-boat «Eforie», prin intermediul Bursei Române de Mărfuri (BRM).
Nava ferry-boat Eforie se află în conservare, fiind acostată în dana 108, Portul Constanţa Sud – Agigea. Adjudecarea se va face pentru întreaga navă, mijloacele fixe aferente şi a combustibililor şi lubrifianţilor din tancul acesteia, în condiţiile «aşa cum este, acolo unde este».
Nava poate fi vizionată şi inspectată la locul de acostare, la cerere, în prezenţa reprezentanţilor CFR Marfă, după achiziţionarea documentaţiei de licitaţie de către ofertanţi. Procedura de licitaţie se va desfăşura în data de 14 decembrie 2023, în sistem electronic, prin intermediul platformei BRM, începând cu ora 10. Anunţul a fost făcut public prin toate mijloacele specializate, prin toate mijloacele de promovare media/internet, site-ul societăţii, cfrmarfa.com, respectiv site-ul BRM, brm.ro/piata-licitatiilor” se arată în comunicatul companiei feroviare.
Precizări legate de performanțele companiei feroviare
CFR Marfă înregistrează în continuare o creștere a activității sale de transport, raportând pe primele 10 luni ale anului curent un profit operațional de aproximativ 110 milioane de lei, respectiv venituri totale de 787 de milioane de lei, în creștere cu 33%, și o cifră de afaceri de 641 de milioane de lei, în creștere cu 19% față de aceeași perioadă a anului trecut