Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Piața auto electric+full hybrid, în creștere cu 31,5%

Piața autoturismelor electrificate a înregistrat o creștere cu 31,5% în primele 11 luni din 2023 față de perioada echivalentă din 2022. În acest context, Ministerul Mediului operează schimbări majore prin programul Rabla Plus. Intenția ministrului Fechet este de a mări bugetul Rabla Plus și de a finanța leasingul autoturismelor electrice, după modelul francez. Totodată, valoarea ecotichetului pentru electrificate scade cu 50%, dar Ministerul Mediului intenționează finanțarea stațiilor de încărcare.

Piața autovehiculelor electrice a înregistrat în primele 11 luni din 2023 o creștere de 31,5% față de aceeași perioadă din anul anterior. Cota de piață a mașinilor electrificate a ajuns la aproximativ un sfert din total mașinilor vândute în România, respectiv 24,1%.

Atât în valori absolute, cât și în procente, evoluția înmatriculărilor de mașini electrice este pozitivă. Procentele pierdute de segmentele mașinilor pe benzină sau diesel sunt transferate în contul electrificatelor, respectiv 3,3 procente, în 2023 vs. 2022.

Raportat la 2020, în procente, rata de creștere, în 2023, în cazul mașinilor electrice (332,3%) a depășit valorile înregistrate de cele pe benzină (14,19%) sau motorină (-42,17%). În cifre absolute, potrivit graficului de mai jos, numărul autovehiculelor pe combustibil electric + full hybrid a crescut, depășind numărul mașinilor pe motorină, dar se află doar la 38% din numărul de mașini pe benzină. Vezi TOP 5 mărci mașini 100% electrice, plug-in și hibride, în primele 11 luni din 2023, la finalul articolului

Evoluția înmatriculărilor auto în perioada 2020 – 2023, după tipul de combustibil

Care sunt modificările Ministerului Mediului din 2024 și motivația

Valoarea ecotichetelor la achiziționarea mașinilor noi electrificate scade cu 50%, de 51.000 lei la 25.500 lei. Această măsură s-ar traduce printr-un număr mai mare de potențiali beneficiari în cadrul programului Rabla Plus, astfel un număr mai mare de autovehicule electrificate pe străzi, dar cu o contribuție mai mare din partea beneficiarilor ecotichetului.

În plus, Ministerul Mediului intenționează să crească cuantumul bugetului dedicat Rabla Plus pe 2024.

„Aș vrea să facem o diferență între valoarea tichetului și bugetul programului. În 2023, am avut 560 milioane lei buget la Rabla clasic, care nu se va modifica în vreun fel. Și am avut 780 milioane lei buget la Rabla Plus. Eu cred că ar trebui să ne intereseze foarte mult valoarea totală a bugetului. Iar aici vreau să punctez că voi propune un buget și mai mare decât am avut în 2023 pentru Rabla Plus. Cu alte cuvinte, să punem și mai multe mașini electrice pe străzi. Iar această măsură care vizează valoarea ecotichetului va însemna un număr mai mare de mașini ce vor putea fi cumpărate de români,” subliniază Mircea Fechet, ministrul Mediului.

– 25.500 lei (față de 51.000 lei, cum era până acum), pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie pe hidrogen, exceptând motocicleta;

– 13.000 lei (de la 26.000 lei), pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO₂/km în sistem WLTP;

– 13.000 lei (redus de la 26.000), pentru achiziționarea unei motociclete electrice.

Valoarea ecotichetului în Germania, Austria, Franța  

Principiul de funcționare și alocare a fondurilor în cadrul programelor pentru achiziția de mașini noi vizează creșterea bugetului pentru electrificate și scăderea treptată a bugetelor pentru mașini cu combustie internă.

Un al doilea principiu urmărește evoluția prețurilor mașinilor electrificate, iar în raport de aceasta se ajustează și valoarea ecotichetului.

„Mai există un aspect important. Prețul mașinilor electrice a scăzut de la an la an, iar valoarea ecotichetului de aproape 10.000 € este neschimbată de foarte mulți ani. Dacă ne uităm la valoarea medie a unui autoturism electric în urmă cu 7 ani și valoarea medie astăzi, vom constata că prețurile au scăzut în mod semnificativ. Din acest motiv Rabla Plus va fi un succes și la anul, chiar dacă valoarea ecotichetului va fi mai mică. Spun asta uitându-mă și la ce se întâmplă în alte state membre UE, pe alte piețe. Sunt 7 țări în UE care nu dau nici o bonificație. Au făcut-o până acum, au decis că e suficient. Deja oamenii nu mai au nevoie de vreo încurajare. Din rațiuni de mediu, din rațiuni de taxe, de taxe de parcare, fiecare decide de ce-și cumpără mașină electrică. Sunt foarte multe state care au o valoare a ecotichetului similară cu cea din România. În Austria, spre exemplu, ecotichetul este 5.000 €, în Germania astăzi nu se mai plătește vreun ban, în Franța undeva pe la 5.000 €. Atunci am decis că mai bine punem pe străzi mai multe mașini electrice. Nu ne propunem să rămânem cu banii în cont. Ba mai mult, voi propune ca bugetul Rabla Plus să crească de la 780 milioane lei la poate chiar 1 miliard de lei, pentru 2024,” declară Mircea Fechet, ministrul Mediului.

Ministerul ia în calcul finanțarea leasingului pentru electrice

Ministerul Mediului intenționează, pentru 2024, să finanțeze leasingul autoturismelor electrice. Condițiile și cauntumul sprijinului ar urma să fie stabilite după consultările cu Asociația Producătorilor și Importatorilor de Mașini din România, pe parcursul lunii ianuarie.

„Înțelegem nevoia de a finanța flote de autoturisme. În Franța, președintele Macron urmează să finanțeze leasingul autoturismelor electrice în cuantum de 100 de euro pe lună. Asta înseamnă că în cazul francezilor, dacă locuiești la o anumită distanță de locul de muncă, dacă demonstrezi că faci un anumit număr de kilometri minim pe an, devii eligibil pentru a beneficia de acea finanțare,” susține Mircea Fechet.

În cazul expus de ministru, dacă valoarea unui autoturism electric ar fi de 20.000 €, leasingul ar ajunge la 300 €, din care statul francez ar acoperi 100 €.

„Eu voi avea discuții cu producătorii și importatorii pentru că la prima vedere văzând că lucrul acesta se poate face în Franța, nu văd nici un motiv pentru care să nu putem face același lucru în România. Avem la dispoziție toată luna ianuarie să ne facem socotelile și să discutăm cu producătorii din România și toți marii importatori. Eu cred că în februarie putem,” consideră ministrul Mediului.

Achiziția de stații de încărcare, finanțată

Ministrul Mediului a mai precizat că pe lista de propuneri se află și ideea finanțării achizițiilor stațiilor de încărcare pentru mașinile electrice.

„Luăm în calcul ca în plus față de programul Casa verde fotovoltaice să finanțăm și achiziționarea unei stații de încărcare pentru mașini electrice. Astfel, încurajăm populația să achiziționeze și autovehicule electrice,” subliniază Mircea Fechet, ministrul Mediului.

Credit foto: ev-mag.ro

Credit date statistice: Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

PESA Polonia a semnat un alt contract pentru 20 de trenuri interregionale

Articolul următor

Cel mai performant CT din România inaugurat la Centrul Medical Cardiomed Târgu Mureș

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share