Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Centura Zalău se apropie de un an de întârziere. “Nu va fi gata nici în 2024”

Lucrările pe șoseaua de ocolire a municipiului Zalău au început în 2021 și trebuiau să fie gata în martie 2023.
Elicopterul ministrului Sorin Grindeanu nu i-a speriat pe chinezii de pe Meseș | Foto: Ministerul Transporturilor

Finalizarea variantei ocolitoare ar trebui să se întâmple în martie, însă la ritmul în care se lucrează există “șanse” ca nici măcar în acest an să nu fie terminată.

“Lucrările pe șoseaua de ocolire a municipiului Zalău au început în 2021 și trebuiau să fie gata în martie 2023. Deși sunt peste 10 luni de întârziere, șoseaua nu se va inaugura nici anul acesta, la cum se prezintă șantierul. Lucrările pe Centura Beiuș au început în anul 2023, stadiul lucrărilor este la peste 50%, și se lucra chiar și zilele acestea, la temperaturi sub 0 grade.

Centura va fi finalizată anul acesta. Date tehnice pentru comparație: Centura Zalău – 5,5 km, 2 poduri, 5 viaducte / Centura Beiuș – 9,5 km, 2 poduri și 2 pasaje supraterane. De ce la unii se poate și la noi nu? Oare nu este vorba și de gradul de implicare a autorităților locale?”, a tras atenția consilierul județean Nicolae Olar.

Lucrările pe șoseaua de ocolire a municipiului Zalău au început în 2021 și trebuiau să fie gata în martie 2023.

Ambasadorul a venit degeaba

În august anul trecut, o delegație condusă de ambasadorul Chinei în România, Han Chunlin, s-a întâlnit cu președintele Consiliului Județean (CJ), Dinu Iancu Sălăjanu, discuțiile axându-se pe stadiul execuției de către compania Sinohydro a Centurii Zalău, proiect aflat atunci la o implementare de numai 50%.

“Cer respectarea termenelor contractuale și un ritm mai accelerat al lucrărilor. Proiectul face parte din infrastructura rutieră atât de importantă pentru economia și bunăstarea municipiului Zalău și județului Sălaj”, spunea șeful CJ Sălaj.

Ministrul dă vina pe români

În aceeași lună, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a vizitat centura cu elicopterul și a dat vina pe constructorul român. “Rezilierea contractului este o măsură extremă la care nu vreau să fim nevoiți să apelăm. Asocierea de constructori români și chinezi înregistrează întârzieri pe cei 5,5 km.

Paradoxal, totul din cauza partenerului român care îngreunează aplicarea legislației privind actualizarea prețurilor. Atrag atenția asociatului român să își respecte obligațiile contractuale și să facă eforturi, alături de partenerul chinez, pentru finalizarea lucrărilor. Progresul fizic a depășit 50%, iar, în mod realist, lucrările pot fi finalizate în vara anului viitor, dacă ambii parteneri abordează cu seriozitate contractul.

Îmi doresc ca asocierea româno-chineză să găsească resursele necesare pentru recuperarea întârzierilor, astfel încât să evităm rezilierea acestui contract. Ambii parteneri trebuie să înțeleagă că aceasta este ultima atenționare pe care o primesc”, a spus Grindeanu.

Zalău are acum o şosea de centură incompletă şi cu utilitate limitată, în lipsa segmentului dintre Aghireş şi DN 1F.

Chinezii trag mâța de coadă în România

“Mitul constructorilor chinezi vitezomani e spulberat în țara noastră. Sinohydro nu a rupt gura târgului pe Centura Zalău, ba dimpotrivă. Cei de la Sinohydro au ajuns în martie, cu chiu cu vai, la doar 45% stadiu fizic, când trebuiau să fie la 100%. Contractul a fost parafat în 31 iulie 2020 și avea ordin de începere emis în 25 septembrie 2020, cu 6 luni de proiectare și 24 de execuție.

În acte, lucrările au început în 14 aprilie 2021. Abia au ajuns, în martie 2023, la 45% pe un ciot de 5,5 km (dificil, e drept) cu o bandă pe sens. În primăvara lui 2022, progresul în teren era de 20%. Cu o viteză de 20-25% pe an, o să circulăm pe această secțiune a centurii cândva prin 2025”, conform Asociației Pro Infrastructură.

Contractul de finanțare câștigat de chinezi pentru etapa II a centurii, între Drumul Național 1F, km 79+625 și Drumul Județean 191C, se derulează prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Valoarea proiectului era de 240 milioane lei. 85% este aportul UE din Fondul European de Dezvoltare Regională (172 milioane), 15% contribuția proprie (30 milioane), 38 milioane – cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.

Good Prod are un singur angajat

Sinohydro a intrat în consorțiu pentru efectuarea lucrărilor cu Good Prod Zalău, firmă de construcții cu afaceri de 1.600 € în 2022 (față de 1,8 milioane € în 2020), dar cu o pierdere anuală de aproape 100.000 € și cu datorii de 1,4 milioane €. Societatea cu un singur angajat este deținută de Viorica Crecan, potrivit Listă Firme.

Municipalitatea zălăuană a precizat inițial că durata de implementare era de 47 luni, începând cu 1 februarie 2020. La termenul limită se adăuga, dacă era cazul, perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea contractului de finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor.

În 2021, reprezentantul antreprenorului, Li Rui, și managerul de proiect, Li Hugiang, le promiteau autorităților locale că termină centura până în toamna lui 2022. Traseul variantei este unul sinuos, cu 5 viaducte, 2 poduri şi 15 podeţe. Drumul va avea o lăţime de 10 m, cu 7 m partea de carosabil şi trei benzi de circulaţie în zonele cu pantă accentuată.

Varianta Zalău asigură legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău – Satu Mare) şi DJ 191 C. Zalăul are acum o şosea de centură incompletă şi cu utilitate limitată, în lipsa segmentului dintre Aghireş şi DN 1F.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Supă sălăjeană pentru minte și suflet

Articolul următor

Pași importanți pentru tranziția la o economie circulară

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share