Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Șimleul va avea dublă intrare la Autostrada Transilvania. Jiboul, prin Românași

Șimleul urmează să fie conectat la A3 pe Drumul Național 1H, prin viitorul nod de la Crasna (traseu de 17 km), iar Jiboul, pe Drumul Expres (DEx 4) prin nodul de la Românași (rută de 20 km).
Autostrada Transilvania este construită pe bucățele, de 20 de ani | Foto: CJ Sălaj

Orașele sălăjene Șimleu Silvaniei și Jibou vor beneficia de conexiuni la A3 prin nodurile rutiere Crasna, Nușfalău, respectiv Românași.

Șimleul urmează să fie conectat la A3 pe Drumul Național 1H, prin viitorul nod de la Crasna (traseu 17 km), Jiboul, pe Drumul Expres (DEx 4) prin nodul de la Românași (traseu 20 km). Primul oraș are deja conexiune la A3, pe DN 1H, la Nușfalău (traseu 10 km).

Totuși, lotul de autostradă de 13 km, finalizat în 2023 de către compania Nurol (Turcia) se oprește deocamdată în comuna sălăjeană Marca. A3 nu are continuitate nici de la Nușfalău spre Zalău, lot pentru a cărui construire este favorită asocierea condusă de Makyol (Turcia). Continuarea A3 de la Marca / Suplacu de Barcău la Chiribiș (26 km) urmează să fie executată de Construcții Erbașu (România).

Varianta Ocolitoare Zalău (VOZ) ar trebui să conecteze reședința de județ la A3, de care ar fi aproape la Aghireș. Etapa 2 e executată de Sinohydro (China), care are o întârziere de un an față de data prevăzută pentru terminare (martie 2023). VOZ asigură legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău – Satu Mare) şi DJ 191 C. Zalăul are acum o şosea de centură incompletă, în lipsa segmentului dintre Aghireş şi DN 1F.

Iancu-Sălăjanu, în inspecție la arheologi

,,Am vizitat șantierul nodului rutier de la Românași, unde se desfășoară lucrări de descărcare arheologică. Acest nod va asigura conexiunea cu DN 1F, precum și cu DEx Românași – Jibou, care va fi executat de CJ Sălaj în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Construirea nodului va fi finalizată până la încheierea investiției pentru tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului al A3, preconizată de constructor pentru sfârșitul lui 2024.

Totodată, CNAIR a aprobat varianta 1 de amenajare a nodului rutier Crasna al A3, susținută și agreată de mine și de primarul comunei Crasna, Istvan Kovacs. Viitorul nod va face legătura cu orașul Șimleu Silvaniei, prin DN 1H, și cu județul Cluj, prin DJ 108G Crasna – Ciucea”, a spus președintele Consiliul Județean (CJ) Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu.

Parteneriat pentru conexiunea cu Jiboul

CNAIR a avizat parteneriatul cu Sălajul în vederea edificării Drumului Expres Jibou – Românași, parte a DEx 4. Consiliul de Administrație a aprobat semnarea acordului cu CJ Sălaj pentru realizarea documentației tehnice a nodului rutier de la Românași, potrivit Economedia.

Aceasta înseamnă legătura între A3, DN 1F Cluj Napoca – Zalău – Satu Mare – Petea și viitorul DEx 4 Jibou – Românași care ar urma să asigure legătura la A3. Contractul pentru studiul de prefezabilitate și fezabilitate pentru nodul rutier Românași a fost semnat cu biroul de proiectate Explan Cluj.

Studiul de prefezabilitate este predat, iar proiectarea preliminară (fezabilitate) are termen de finalizare martie 2024. Parteneriatul CNAIR – CJ Sălaj se referă la documentație tehnică, studiu de fezabilitate, proiect pentru autorizația de construire, proiect tehnic aferente obiectivului de investiții descărcarea traficului din DEx 4 Jibou – Românași.

Nodul rutier urmează să fie edificat de CJ Sălaj și să conecteze lotul (construit de grupul UMB) al A3 Zimbor – Poarta Sălajului (stadiu de 43%) care ar putea fi deschis în decembrie 2024, deși are termen contractual iulie 2025.

Sălaj – Maramureș 1-0

CNAIR a lansat, în 2023, un chestionar cu privire la viitorul traseu al DEx 4 Baia Mare – Dej. Sălăjenii s-au mobilizat pentru ca traseul să tranziteze Jiboul și să se conecteze apoi la A3. Una dintre cele două propuneri pentru lotul 1, mai sinuoasă, era importantă pentru Sălaj, deoarece merge pe Valea Someșului, pe la Jibou.

Cealaltă variantă, mai mult prin Maramureș, urma pe o cale directă, de-a lungul DN 1C Baia Mare – Dej. Ruta “albastră” cuprindea un traseu mult mai generos prin Sălaj. Acesta are prevăzute localități ca Mireșu Aurit, Ulmeni (Maramureș), Năpradea, Someș Odorhei, Jibou, Surduc, Cernești, Letca (Sălaj).

Varianta “roșie” viza localitățile Satulung, Șomcuta Mare, Valea Chioarului, Prislop (Maramureș), Ileanda (Sălaj). În ambele variante drumul include apoi localitățile Glod, Gâlgău, Câțcău (Sălaj), Vad, Cășeiu, Cuzdrioara (Cluj). Cele două orașe propuse pentru DEx erau Jibou (9.677 locuitori) sau Șomcuta Mare (8.024).

“Autostrada Nordului” va fi un drum expres care va conecta nordul României la rețeaua europeană de autostrăzi – județe ca Satu Mare, Maramureș, Sălaj, Cluj, Bistrița-Năsăud, Suceava. Proiectul cuprinde și Centura Bistriței, prin care se va realiza descongestionarea traficului rutier din acest municipiu.

Drumul expres este un drum public cu viteze admise de până la 120 km/h și benzi de circulație mai înguste – fără banda de urgență, cu separator de beton. Pe autostrăzi se poate circula, în România, cu maximum 130 km/h, acestea fiind înzestrate cu parapet metalic și benzi de accelerare / decelerare. Un DEx este cu 30% mai ieftin decât o autostradă, însă poate ajunge apoi la nivelul superior, în funcție de trafic.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Se lucrează 24 de ore din 24 de ore la Centura de ocolire Timișoara Sud

Articolul următor
Partidele Transylvania Open WTA 250 încep în 5 februarie, după două zile de calificări.

Româncele, eliminate în masă la calificările turneului de tenis de la Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share