Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Lecții de business, digitalizare, credite și fonduri europene la Business Evolution

Una dintre concluziile celui mai apreciat road show de conferințe de afaceri, Business Evolution, care a demarat la Oradea marți, 26 martie 2024, a scos în evidență importanța consultanților. Fie ei de fonduri europene, fie bancari, fie de tehnologie sau de orice altă natură.

 

Evenimentul de la Oradea a fost coorganizat împreună cu Asociația Firmelor Bihorene. Invitații primului panel – Strategii pentru dezvoltare – i-a avut ca invitați pe Octavian Dan, Președintele Asociației Firmelor Bihorene (AFB); Alina Silaghi, Director General al Agenției de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO); Nicolae Bănică, Chief Executive Officer, Oscar Downstream; Marius Filipaș, Director Regional IMM Banat-Crișana, Raiffeisen Bank România; Tudor Dobrescu, National Sales Director, Raiffeisen Leasing România.

„În această perioadă de transformări accelerate dorim să facilităm transferul de know-how, sprijinind echipele de management în abordarea eficientă a provocărilor din mediul de afaceri”, a declarant Dumitru Ion, CEO Doingbusiness.ro și Kompass Romania, organizatorul evenimentului.

Conferința a fost moderată de cunoscutul analist și jurnalist economic Radu Soviani.

Peste 150 de manageri și oameni de afaceri din Bihor și județele învecinate au fost prezenți pentru a afla informații despre soluțiile și resursele pentru dezvoltarea sustenabilă a companiilor în contextul actualelor provocări.

Cum poate crește Oradea și Bihorul?

Dan Octavian a vorbit despre dezvoltarea economică a orașului Oradea și despre ce ar trebui făcut pentru ca Bihorul să se claseze în primele 10 județe ca nivel salarial și de business. Potrivit acestuia, județul Bihor a urcat de pe un loc codaș la salarii în 2008 pe un loc 25 în prezent. Dar aceasta nu este destul, Bihorul având potențial de a urca mai sus.

„Noi credem că trebuie să stabilim niște obiective foarte clare pe termen scurt și pe termen lung. Trebuie să stabilim modul și pașii pe care dorim să-i facem pentru a ieși din acest platou, care ne va duce spre locul 20 și pentru a veni acolo unde ne este locul, în rândul județelor învecinate”, a explicat președintele AFB.

Nicolae Bănică, Alina Silaghi și Dan Octavian

Pentru a se ajunge acolo, Dan Octavian crede că trebuie propuse niște obiective clare: creșterea productivității, creșterea numărului de IMM-uri. Totodată ar trebui să ne uităm și la creșterea veniturilor angajaților, nu doar prin creșterea salariilor ci și prin pachete de stimulente, cum ar fi: participarea la profit, emiterea unor acțiuni sau părți sociale, pentru a face ca performanța să fie comună.

Dan Octavian s-a declarat un adversar al creșterii numărului de forță de muncă, ceea ce înseamnă, în opinia sa, creșterea numărului de forță de muncă din import.

„Obiectivul pe termen lung al orașului Oradea ar trebui să fie creșterea numărului de locuitori. Noi trebuie să vorbim despre un concept pentru orașul Oradea care să însemne orașul familiilor tinere. Nu avem cum să avem cea mai bună universitate. Clujul e în fața noastră. Timișoara e în fața noastră. Nu avem cum să fim un oraș al tinerilor studenți sau absolvenți, dar putem fi orașul familiilor tinere. Putem avea cele mai bune școli primare și gimnaziale, cele mai bune grădinițe. Putem avea cel mai bun concept de educație. Învestind în această zonă, putem să atragem acele familii tinere în Oradea”, crede președintele AFB.

Acesta a mai spus că nu ne putem imagina un oraș prosper fără inovare și fără pachete de sprijin ale startup-urilor.

„După cum am putut vedea, nu mai vorbim despre concurență atât de mult după cum vorbim despre sinergie. Nu vorbim despre absență, vorbim despre o formulă complexă care implică și autoritatea locală, nu doar banca și antreprenorul. Dacă inițial autoritatea locală oferea un teren, acum soluțiile sunt multiple și complexe. Credem cu tărie că dezvoltarea regională înseamnă, în primul rând, dezvoltarea antreprenoriatului local. Și mai credem că dezvoltarea este legată de inovare, dar și de fluxurile de capital circulant care trebuie să rămână în această zonă și să atragem capital nou în companiile noastre pentru a putea să ne dezvoltăm”, a concluzionat Dan Octavian.

Alina Silaghi a făcut o scurtă radiografie a situației de unde a pornit Oradea, unde este azi și unde își propune să ajungă pentru viitor. Aceasta a prezentat parcurile industriale ale Oradiei și Bihorului, dar și parcurile de specializare inteligentă ce urmează să fie înființate în perioada următoare în județ.

Vorbim de investiții de 1,2 miliarde de euro atrase în parcurile industriale. Tot ce am făcut în parcurile industriale, banii aceștia, se întorc către investiții. Aceste investiții ne-au ajutat să vedem care este perspectiva de viitor și cum putem să dezvoltăm orașul mai bine”, a explicat Alina Silaghi.

Alina Silaghi

Directorul general al ADLO a vorbit și despre învățământul dual, dar și despre Incubatorul de afaceri Cresc Oradea Mare și despre Make IT in Oradea.

De asemenea, Alina Silaghi a pus accentual facilitățile fiscale de care vor beneficia firmele din parcurile industriale cu specializare inteligentă, dar și pe finanțările de care pot beneficia acestea.

Fiecare parc cu specializare inteligentă beneficiază de un buget alocat și fiecare companie care intră în aceste parcuri poate beneficia pentru finanțarea proiectului de o sumă până la 2,5 milioane de euro. Parcurile cu specializare inteligentă au fost gândite pentru companiile autohtone, o mână întinsă către companiile mici care își doresc să treacă la alt nivel și sper ca, cât mai multe companii mici să acceseze acest program”, a precizat directorul general al ADLO.  

Antreprenoriatul care este orientat către inovare, către soluții sustenabile și antreprenoriatul gândit pe termen lung, suntem aici să punem lucrurile în mișcare împreună”, a concluzionat Alina Silaghi.

 

Oscar Downstream

Următorul vorbitor al panelului a fost Nicolae Bănică, CEO Oscar Downstream.

Acesta a făcut o scurtă prezentare a companiei, trecând în revistă principalele borne economice: cifră de afaceri, profit, etc.

Am învățat de la acționarul companiei că întotdeauna trebuie să te axezi pe prezent și pe viitor. Trecutul nu trebuie să-ți influențeze următoarele acțiuni”, a subliniat Nicolae Bănică.

Nicolae Bănică

Oscar Downstream este cel mai mare distribuitor independent de carburanți din România. Compania dezvoltat o divizie a stațiilor de incintă, care a ajuns în prezent la 2.500. Acesta presupune acordarea unei stații în sistem comodat prin care toate costurile sunt suportate de Oscar Downstream. Clientul plătește doar costurile pe carburant, care este mai mic decât prețurile la pompă.

Pentru 2024 ne propunem creșterea capacității de depozitare. Avem în proiect un depozit nou în Craiova. Intrarea pe piața de retail cu stațiile proprii Oscar și consolidarea lanțului logistic pe care l-am creat de-a lungul timpului pentru a asigura calitatea și promptitudinea cu care servim clienții”, a punctat Nicolae Bănică planurile de viitor ale companiei.

„Oscar Downstrem poate oferi soluții personalizate fiecărui tip de afaceri și poate oferi și creditare pentru carburantul achiziționat. În cazul afacerilor din agricultură, creditarea poate merge până la 240 de zile”, a concluzionat CEO-ul Oscar Downstream.

 Despre credite și leasing pentru IMM-uri

A venit rândul bancherilor de la Raiffeisen Bank, partener al conferinței, să vorbească despre soluțiile de finanțare ale IMM-urilor. Primul dintre ei, Marius Filipaș, Director Regional IMM Banat-Crișana, Raiffeisen Bank România a lansat întrebarea legată de principalele obstacole ale IMM-urilor când este vorba de creditare. Printre acestea se regăsesc: garanțiile, birocrația, situațiile financiare.

Marius Filipaș

„Niciuna dintre aceste atribute nu descalifică o finanțare. Eu cred că una este așteptarea noastră și alta este așteptarea antreprenorului. Se poate ajunge la un numitor comun prin consultanță. Nu mă refer la un termen ci mă refer la un concept. Consultanța e cea care ajută ambele părți, și finanțatorul și pe cel care dorește să ia finanțarea să înțeleagă că tot procesul în așa fel încât împreună să poată să ia o decizie benefică”, a explicat bancherul.

Ar fi bine să încorporați în business-ul dumneavoastră și zona de sustenabilitate, pentru că deja începe să prindă contur. Noi în Raiffeisesn, de doi ani, în cumulul de indicatori analizați avem și această componentă”, a precizat Marius Filipaș.

Tudor Dobrescu

 Tudor Dobrescu, National Sales Director, Raiffeisen Leasing România a vorbit despre rolul leasingului în dezoltarea IMM-urilor.

Principalele avantaje al leasingului sunt: obținerea rapidă a finanțării, garanția este reprezentată de bun, birocrația redusă și flexibilitatea”, a punctat Tudor Dobrescu avantajele leasingului.

În ceea ce privește alegerea companiei de leasing, bancherul a explicat că transparența în comunicare are o importanță deosebită, dar și viteza de răspuns și flexibilitatea.

Acesta a făcut comparație între leasingul oerațional și leasingul financiar.

Leasingul este o soluție la îndemână și rapidă de finanțare. Mult mai rapidă decât alte surse de finanțare”, a concluzionat Tudor Dobrescu.

 

Digitalizare și finanțări europene

Panelul 2 – How To…? – i-a avut ca vorbitori pe: Cristian Turcin, Product Manager, Cloud, Colocation & Professional Services, Orange Business; Alina Ungurianu, Chief Executive Officer, Wise Money Fonduri Europene; Tudor Galoș, Senior Consultant, Tudor Galoș Consulting și Irina Vijoli, Founding Partner, DigiQuery.

Cristian Turcin, un obișnuit al evenimentelor de business și de tehnologie de la Oradea (în urmă cu două săptămâni a fost unul dintre mentorii Techtar Startup Weekend Oradea) a încercat să răspundă la întrebarea: Cum are trebui să arate un IMM pentru a adopta o tehnologie?

Cristian Turcin

Sunt două lucruri la care eu ca și IMM trebuie să mă uit când adopt o tehnologie: cu cât îmi optimizez costurile și câtă valoare creez?”, a explicat Cristian Turcin.

Acesta a subliniat că procesul de digitalizare este lung și necesită multă analiză pentru a ieși pozitiv.

„Trebuie să am în cadrul firmei o entitate care să facă liantul de business cu tehnic și owner, să facă o analiză pe oportunitatea digitalizării: cât, cum și când?”, a precizat specialistul în IT.

Alina Ungurianu

Alina Ungurianu, Chief Executive Officer, Wise Money Fonduri Europene a vorbit despre fondurile europene pentru digitalizare și pentru inovare.

„Vestea bună e că există bani!”, a subliniat specialista în fonduri europene, exemplificând detaliat ambele programe lansate de curând.

Aceasta i-a invitat pe reprezentanții IMM-urilor să-i pună la treabă pe consultanți, că sunt consultanți pe fonduri europene, că sunt cei care vând tehnologii sau softuri.

„Mergeți către integratori! Ei au auzit puțin din toate. Nu vă feriți de consultanți! Nu vă feriți de noi, pentru că și noi dorim să vă iasă proiectele. Nu vă fie frică de digitalizare. Nu vă fie frică de roboți. Bani sunt încă mulți și îi puteți folosi”, i-a îndemnat Alina Ungurianu pe cei prezenți.

Irina Vijoli

Irina Vijoli, Founding Partner, DigiQuery a vorbit despre KPI – indicatorii de performanță ai afacerilor.

Ce nu măsori, nu poți să conduci. Nu vă fie frică de KPI. Găsiți în noi suport, vă putem ajuta și luați numai ce este bun de la cei mari”, a subliniat Irina Vijoli.

Unul dintre cei mai așteptați vorbitori a fost Tudor Galoș, care nu a vorbit de data aceasta despre GDPR ci despre augmentarea echipelor de vânzări cu ajutorul inteligenței artificiale.

Circulă un citat, care este fals, că AI nu va înlocui oamenii decât pe cei care nu știu să folosească AI. Ba da, AI îi va înlocui și pe oamenii care știu să folosească Ai și pe cei care nu știu să folosească AI. Întrebarea este cât de bine suntem pregătiți pentru această realitate și ce facem ca să fim printre cei care vom fi printre cei care vom folosi AI cât mai eficient astfel încât să poți face business cu ajutorul AI?”, i-a provocat specialistul pe cei din sală.

Tudor Galoș

Acesta a explicat cum îmbunătățim echipele de vânzări cu ajutorul AI și care sunt riscurile folosirii AI.

Evaluați soluțiile de AI! Aveți nevoie de ele. Înainte de a face deployment, evaluați și conformitatea lor pentru că avem legi care reduc ce puteți să faceți efectiv cu datele. Există riscuri mari pe zona de discriminare, furt de informații. Aveți nevoie de opinii. Citiți foarte mult care sunt riscurile”, a concluzionat Tudor Galoș.

Elena Badea

În încheiere, depre „Managementul transformărilor accelerate” a vorbit Elena Badea, Managing Director, Valoria Business Solutions.

Una peste alta, conferința Business Evolution de la Oradea s-a bucurat de un eal succes, atât prin prisma vorbitorilor, cât și prin prisma numărului de participanți, dublu față de anul trecut.

Discuții interactive
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
În complexul comercial Crocus City Hall (CCH) din Moscova, unde a fost atacul terorist, Simex a avut magazin de mobilă românească.

Simex a avut magazin în mall-ul incendiat la Moscova

Articolul următor

Bee Smart, Bee Healthy, un proiect finalist la EIP-AGRI Innovation Awards 2024

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share