Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Sawaka Takazaki, Director General, JETRO București: „Înțelegerea culturii generează și mai multe oportunități de afacere”  

Sawaka Takazaki, Directorul General al The Japan External Trade Organization  (JETRO) de la București, subliniază într-un interviu acordat publicației noastre rolul organizației în a stabili o legătură bidirecțională între cele două comunități de afaceri, niponă și română, respectiv de a promova comerțul și investițiile în cele două țări. Cum se concretizează în acțiuni aceste obiective, vă invităm să aflați din interrviul pe care Domnia Sa ni l-a acordat.

 

Care sunt principalele direcții de acțiune ale JETRO România pe care le-ați stabilit odată cu preluarea mandatului de director general și ce activități ați derulat pentru atingerea acestora?

Sawaka Takazaki, Director General: Mandatul biroului JETRO București este de a pune în legătură comunitatea de afaceri din România și Japonia, de a promova comerțul și investițiile.

Am preluat prima ediție a Forumului Româno-Japonez în Inovație care a avut loc la Cluj-Napoca, în iunie 2023, organizat în colaborare cu Primăria Cluj-Napoca, ANCOM, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și Ambasada României în Japonia. Forumul a inclus o serie de evenimente și întâlniri de afaceri organizate cu scopul de a crea cadrul necesar pentru dialog care va pune bazele viitoarelor colaborări durabile între companii, organizații din Japonia și actorii implicați din Cluj-Napoca și România. La Forum au participat 23 de companii din Japonia și 47 de companii din România, organizând 170 de întâlniri de afaceri între acestea.

Prima misiune a fost de a organiza un eveniment de bussines matching în octombrie pentru a aprofunda relațiile dintre companiile participante la Forumul în Inovație din Iunie 2023.

 

Care sunt planurile JETRO pentru perioada viitoare și cum se vor concretiza acestea în activități?

Sawaka Takazaki: Încercăm să organizăm Innovation Forum în Japonia în acest an.

De asemenea, dorim să abordăm această nouă zonă de explorare a pieței de consum din România pentru companiile japoneze care creează conținut de animație și pentru companiile Japoneze care produc alimente sau ingrediente japoneze. Aproximativ 41.000 de produse unice din Japonia pot fi explorate pe platforma online Japan Street și care ar putea ajunge peste tot în lume, inclusiv în România.

Prin intermediul platformelor Japan Mall, Japan Street, ne propunem să aducem împreună producători locali din Japonia și cât mai mulți cumpărători din România cărora să le facilităm întâlniri de afaceri online.

 

Cum este susținută activitatea firmelor japoneze prezente în România de către JETRO? Ce intenționați să mai întreprindeți din perspectiva aceasta?

Sawaka Takazaki: Sunt aproximativ 120 de companii japoneze dintre care 50 cu fabrici de producție pe teritoriul României.

În mod tradițional, companiile japoneze au fabrici de producție în România punând asftel bazele relațiilor noastre de afaceri care ulterior s-au dezvoltat. Este foarte important să oferim suport în operațiunile zilnice.

În continuare, urmărim colaborarea dintre companiile românești, inclusiv start-up-uri și cele japoneze din sectorul tehnologic în scopul colaborării pentru dezvoltarea de soluții inovatoare. Prin platforma J-Bridge, o bază de date de colaborare internațională, companiile românești și start-up-uri cu modele de afacere foarte inovatoare sunt introduse companiilor japoneze. Unele companii IT&C din România sunt deja înregistrate pe această platformă.

Cum percepeți relația dintre companiile japoneze și autoritățile publice din România? Ce ar mai fi de îmbunătățit/schimbat în relația dintre privat și public?

Sawaka Takazaki: Am organizat unele evenimente de afacere împreună cu autoritățile publice din România, unele ministere, precum Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și Ministerul Economiei. Spre exemplu, Forumul în Inovație a fost organizat împreună cu Primăria Cluj-Napoca, ANCOM, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ambasada României în Japonia, Ambasada Japoniei în România, și alături de Ministerul pentru Afaceri Externe și Comunicare din Japonia. Avem o relație bună cu Ambasada României în Japonia, încercăm să cooperăm pentru a promova afaceri în ambele țări. Suntem în proces de semnare a unui Memorandum de Colaborare cu o autoritate publică din România.

 

Forța de muncă reprezintă una dintre problemele companiilor românești, dar și a celor străine. Ce soluții găsesc companiile japoneze prezente în România și care este sprijinul pe care JETRO îl acordă în acest sens?

Sawaka Takazaki: Fabricile noastre japoneze sunt conștiente de această problemă și încearcă să o rezolve oferind cazare muncitorilor și alte beneficii precum un program de trimitere a copiilor acestora la studii în Japonia pentru o perioadă scurtă. În fabricile japoneze, există această tradiție de a oferi beneficii nu doar angajaților, dar și familiilor și comunităților acestora, reușind astfel să păstreze angajații aproape pentru o perioadă îndelungată.

Companiile japoneze pun un mare accent pe cercetare-dezvoltare-inovare. În ce proiecte colaborează companiile japoneze cu universități românești și în ce mod se implică JETRO în aceste proiecte?

Sawaka Takazaki: După Forumul în Inovație din Cluj-Napoca, a fost încheiat un tratat de schimb între Universitatea Gunma și Universitatea Politehnică din Cluj-Napoca în urma căruia au rezultat mai multe colaborări în domeniu între companii japoneze și Universitatea din Cluj-Napoca. Acest tratat include programe de schimb ale studenților și proiecte de cercetare care pot genera colaborări între companii japoneze și universități din România.

De asemenea, platforma noastră Open for Professionals aduce împreună companii din Japonia și profesioniști din România inclusiv studenți proaspăt absolvenți universitari. Am colaborat cu Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca pentru a organiza un eveniment prin care studenți universitari au avut ocazia să cunoască companii japoneze din sfera tehnologiei de care sunt interesați în viitor pentru o eventuală colaborare.

Prezența japoneză în România are, totodată, o importantă componentă culturală. Ce proiecte culturale se previzionează pentru anul 2024 și cum sunt diseminate acestea în rândul publicului larg din România?

Sawaka Takazaki: Înțelegem că afacerile implică un aspect cultural. Spre exemplu, promovarea mâncării japoneze și a conținutului în domeniul animației au o componentă culturală.

Pe 31 ianuarie, JETRO a organizat un eveniment promoțional pentru fructe de mare și conținut de animație japonez în București, cu 70 de participanți, inclusiv distribuitori de fructe de mare, lucrători în restaurante, distribuitori de film, editori și librării. Printre aceștia au fost prezenți și profesioniști din domeniul conținutului de animație din România și Japonia.

Au fost prezentate scoici japoneze și sushi hamachi nigiri, de către Sorin Zaharia, sushi chef al restaurantului ZenSushi, care a luat locul 3 la “WORLD SUSHI CUP JAPAN”, organizat pentru bucătari străini de sushi.

La începutul lunii februarie, au avut loc două evenimente în acest sens unde am adus împreună furnizori de pește și fructe de mare din Japonia și potențiali cumpărători din Europa Centrală și de Sud Est.

Ne dorim să organizăm în viitor din ce în ce mai multe evenimente similare pentru că noi considerăm că înțelegerea culturii generează și mai multe oportunități de afacere.

Ligia VORO

Articol publicat în ediția tipărită cu nr. 127 a revistei Transilvania Business (22 martie-16 aprilie 2024), în capitolul special dedicat investițiilor și companiilor japoneze din România, proiect ocazionat de Ziua Națională a Japoniei

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Adama, tehnologii inovatoare pentru fermieri

Articolul următor

Totul despre dischinezia biliară: cauze, simptome și tratament

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Luna mai e Luna Maramureșului

Luna Maramureșului este o inițiativă ce își propune să aducă în prim planul vieții culturale, comorile acestui județ.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share