Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Marea digitalizare în administrațiile publice continuă

Dacă în urmă cu câțiva ani administrațiile publice din Transilvania și Banat făceau pași timizi spre modernizare, astăzi digitalizarea este unul din obiectivele principale când vine vorba de investiții, de la proiecte în învățământ, la platforme complexe de servicii digitale pentru cetățeni și companii și până la un Cloud Regional care va interconecta șase județe din nord-vestul țării.

A fost lansat Portalul Unic al Primăriei Timișoara

 Depunerea a peste 300 de tipuri de cereri, precum și plata taxelor și impozitelor se pot face, acum, online la Timișoara. La finalul lunii februarie primăria a lansat Portalul Unic, o platformă complexă de servicii digitale pentru timișoreni, care asigură interacțiunea cu municipalitatea într-un mod accesibil și intuitiv. Odată cu lansarea Portalului Unic, modul implicit de interacțiune cu Primăria Timișoara devine cel digital.

Portalul a fost realizat de Eviden, lider recunoscut în domeniul soluțiilor digitale, parte din Atos Group. Prin intermediul acestui proiect, Eviden România aduce în Primăria Timișoara expertiza sa în digitalizare, după ce a preluat responsabilitatea deplină pentru dezvoltarea, implementarea, migrarea și integrarea soluțiilor de infrastructură (Public Cloud), securitate cibernetică (Security & DevSecOps) și dezvoltare de aplicații pentru comunicarea dintre administrația publică și cetățeni. Specialiștii Eviden au implementat un portal și un ghișeu virtual unic pentru persoane fizice și juridice, ce poate fi accesat folosindu-și identitatea digitală. Astfel, accesul la servicii esențiale se face printr-un singur click, site-ul oferind o experiență personalizată fiecărui utilizator. Portalul conectează servicii precum plăți online, înregistrări imobiliare, notificări comunitare și stocarea de documente, simplificând astfel interacțiunea cu administrația locală. „Acest parteneriat strategic cu Primăria Timișoara marchează un pas semnificativ spre realizarea viziunii unui oraș inteligent, sustenabil și accesibil pentru toți locuitorii Timișoarei și nu numai”, a precizat Diana Sipos, Country Manager Eviden Romania.

În cadrul evenimentului de la Cinema Timiș a avut loc și o dezbatere despre digitalizarea Timișoarei și a României, la care au participat primarul Dominic Fritz, Bogdan Putinică, general manager Microsoft România, Stelian Câmpianu, general manager ETA2U, Ovidiu Dan, head of Big Data & Security Eviden Technologies România și consilierul personal al primarului Timișoarei pentru digitalizare, Valentin Mureșan. Evenimentul a fost moderat de Silvia Fierăscu, cercetător la Universitatea de Vest Timișoara.

În ultimii 3 ani, cu o echipă de excelenți profesioniști am început digitalizarea Primăriei Timișoara și recuperarea decalajelor uriașe între nivelul serviciilor digitale oferite de administrație timișorenilor, comparativ cu mediul privat. E un proces care continuă, dar mă bucur că am ajuns în punctul în care putem să le oferim timișorenilor servicii moderne, adaptate secolului în care trăim și să reducem drastic timpul pe care îl pierd de la un ghișeu la altul”, a spus primarul Dominic Fritz.

Fiecare cetățean al Timișoarei își poate crea o identitate digitală unică recunoscută la nivel național (ROeID) prin intermediul căreia va putea accesa serviciile oferite de primărie și își va putea gestiona dosarul unic personal.

Întreaga platformă a fost gândită astfel încât să răspundă nevoilor pe care le are cetățeanul, să reducă și să simplifice cât mai mult birocrația. Practic, indiferent de problemă, fie că e vorba despre un aviz de la Urbanism, o plată la Direcția Fiscală sau orice act de la un departament al primăriei, cetățeanul știe la orice pas ce are de făcut, poate completa și trimite formularele cerute de lege, poate urmări unde se află solicitarea lui și, la final, primește răspunsul în contul său unic. În felul acesta se economisește timpul timișorenilor și crește transparența informațiilor. Soluțiile digitale implementate odată cu portalul unic fac posibilă integrarea și interoperabilizarea tuturor serviciilor administrației, fie că sunt livrate de primărie sau de serviciile subordonate. De exemplu, prin identificarea cu ROeID în portalul unic se interoghează automat dosarul fiscal al cetățeanului și se prezintă informații despre impozite sau amenzi, prezent și istoric. Cererile depuse online împreună cu documentele atașate digital se transformă automat în dosare digitale, care sunt procesate exclusiv digital în Primărie, mărind transparența și viteza de procesare a cererilor. Acest serviciu este o premieră pentru administrațiile publice din România și a fost realizat în cadrul primului proiect de digitalizare cu fonduri europene, câștigat de Primăria Municipiului Timișoara în 2022. Valoarea investiției a fost de 1,8 milioane de lei, fără TVA, circa 430.000 de euro.

Primăria Oradea face pași hotărâți în era digitală

 Interacțiunea digitală cu cetățenii este o realitate palpabilă și la Oradea. La finalul lunii ianuarie primăria a lansat noul portal web municipal www.oradea.ro, ce oglindește deschiderea pe care municipalitatea o are către orădeni, și nu numai. „Noul www.oradea.ro pune la dispoziția cetățenilor o suită generoasă de resurse, informații și servicii online integrate, oferite printr-o interfață adaptată atât dispozitivelor desktop, cât și mobile”, arată Călin Corpaș, coordonator IT al Primăriei Oradea și consilier al primarului Florin Birta. Felul în care arată noul portal web arată orientarea față de nevoile utilizatorului. Este motivul pentru care meniul portalului este structurat în secțiuni intitulate sugestiv: “Pentru cetățeni”, “Pentru firme”, “Primăria Oradea”, “Turist în Oradea” sau “Servicii și informații importante”.

„Noul oradea.ro a fost gândit astfel încât informațiile să fie structurate ținând cont de nevoia cetățeanului de a ajunge cât mai rapid la informația și serviciile online care îl interesează. Din acest motiv, informațiile căutate pot fi găsite ușor, indiferent de experiența digitală a utilizatorului. Motorul de căutare amplasat central, pe pagina principală a portalului, reprezintă un element inovativ. Prin noul motor de căutare cetățeanul poate găsi rapid ce dorește, folosind cuvinte cheie”, spune Călin Corpaș, arătând că diversificarea serviciilor oferite de noul portal municipal nu se va opri aici.

Căutăm mereu noi modalități de a veni în întâmpinarea nevoilor pe care le are publicul larg în relația cu administrația publică. Deoarece nu avem pretenția că suntem perfecți, suntem hotărâți să ne folosim de instrumentele tot mai generoase pe care ni le pune la dispoziție era digitală, pentru ca cetățeanul să obțină ușor, din câteva click-uri, tot ceea ce îl interesează în relația cu primăria”, încredințează coordonatorul IT, Călin Corpaș.

Azi, serviciile online oferite cetățenilor sunt ușor de găsit pe oradea.ro. Acestea sunt evidențiate în mai multe secțiuni ale portalului web, tocmai pentru a fi la îndemâna oricărui cetățean care dorește să evite drumurile către sediul Primăriei Oradea. Iată cum sunt grupate resursele și serviciile online, aici: https://oradea.ro/servicii-online/.

Vehiculele digitale pe care Primăria Oradea le pune deja la dispoziția publicului larg evidențiază o gamă extinsă de servicii online, ce pot fi accesate din www.oradea.ro: portalul de servicii Digital.Oradea.ro, platforma cetățeni Ghișeul Online Primăria Oradea, aplicația mobilă Oradea City Report, aplicația mobilă MobilePay și aplicația mobilă Parking Oradea.

Pe platforma Digital.Oradea.ro cetățenii pot depune online 60 de tipuri de cereri, iar în viitor vor fi dezvoltate și alte tipuri, astfel încât cetățeanul să poată să depună online aproape orice cerere, fără a fi necesar să se deplaseze la sediul Primăriei Oradea. Această platformă dedicată serviciilor online a fost realizată prin fonduri europene, în valoare de 2.292.510 de lei, fără TVA.

 Cloud Regional de date

 Cele șase județe din Nord-Vest vor avea un Cloud Regional de Date (CRDNV). Proiectul are în vedere transformarea digitală a regiunii, interconectarea și digitalizarea sistemelor sectorului public din Bistrița-Năsăud, Bihor, Cluj, Maramureș, Sălaj, Satu Mare.

„Am abordat fluxurile informaționale, procesele aferente și necesitățile de digitalizare. Etapele următoare vizează realizarea hărților sistemelor instituțiilor participante, etape de optimizare, standardizare și pregătire pentru implementarea soluțiilor software, urmărind tranziția spre un mediu digital integrat și eficient. Interconectarea bazelor de date e un pas cheie în relația dintre instituțiile publice pentru digitalizarea și creșterea calității serviciilor oferite cetățenilor. Acest proiect reprezintă un demers din care fiecare actor al ecosistemului va avea de câștigat. E important să ne punem împreună toate resursele pentru a-l implementa cu succes, consideră primarul orașului Cluj- Napoca, Emil Boc. 2,7 milioane de cetățeni din Regiunea Nord-Vest vor avea acces la serviciile oferite de instituțiile publice, fără să stea la coadă la ghișee. Proiectul e estimat la 60 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri UE, prin PRNV. 30 de milioane de euro sunt pentru partea de Cloud Regional, restul pentru cea de software.

Forul administrativ județean oferă clujenilor, în premieră națională, posibilitatea de a depune documentația și de a obține online, în format digital, certificate de urbanism și autorizații de construire valide juridic, fără deplasare la sediu. Ultima funcție introdusă în Ghișeul Unic al Consiliului Județean (CJ) Cluj e notificarea cetățenilor despre o zonă de interes vizată. „Fiecare cetățean care locuiește într-o zonă sau vrea să construiască într-o localitate din aria noastră de competență va fi notificat automat când se emite un certificat de urbanism sau o autorizație acolo. Notificarea este presetată din contul făcut în aplicație. Clujenii vor fi ajutați să afle informații relevante despre investițiile care se fac într-un anumit areal, ce construcții noi vor apărea, explică președintele CJ Cluj, Alin Tișe. Notificările se primesc doar pentru localitățile unde CJ este responsabil cu emiterea documentațiilor, harta cu competențele fiind disponibilă în Atlasul Teritorial. Noua funcție se adaugă altor cinci, prin care, din 1 ianuarie, ei pot depune și obține în format electronic comunicări de începere și finalizare a lucrărilor, certificate de edificare și atestare, avize de oportunitate.

Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca a încheiat un parteneriat strategic cu dezvoltatorul și integrator de soluții Tranzy pentru managementul de flotӑ şi automatizarea de procese şi operare zilnicӑ a 400 de vehicule. CTP accesează gratuit platforma şi funcţiile de bazӑ pentru organizarea resurselor de exploatare (vehicule, şoferi, staţii, garaje), aceasta fiind un instrument de management pentru digitalizarea şi organizarea activitӑţii, operaţiunilor, proceselor zilnice de planificare transport public şi informarea călătorilor. „Aceastӑ nouă abordare vine doar cu beneficii pentru noi parteneriate în servicii şi produse comerciale şi noncomerciale, încurajeazӑ inovaţia şi deschide calea pentru oportunitӑţi de îmbunătățire a operaţiunilor din transportul public din municipiu”, a spus Liviu Neag, director general al CTP. Harta live cu rute şi poziţia în timp real a vehiculelor în oraș poate fi consultatӑ de cetățeni pe telefonul mobil, prin aplicația Tranzy, de pe sistemele Android şi iOS.

MaraRoads reprezintă procesul de digitalizare a activității Consiliului Județean (CJ) Maramureș și instituțiilor subordonate, finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă. Proiectul costă 3 milioane de lei, cu implementare într-un an și jumătate. Serviciile publice digitalizate sunt: emiterea acordului prealabil și autorizației pentru amplasarea în zona drumului județean (DJ) a obiectivului de investiții, eliberarea de autorizații speciale de transport și informarea automatizată a stării DJ (newsletter) în portalul CJ Maramureș. Digitalizarea e un proces indispensabil care va eficientiza activitatea din cadrul instituțiilor publice și interacțiunea lor cu cetățenii care au nevoie de informații sau documente eliberate de instituțiile administrației publice, consideră președintele Maramureșului, Ionel Bogdan.

CJ Sălaj va primi, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, 3,5 milioane de lei pentru proiectul Habitate Utile în Bibliotecile din Județ (HUB). Obiectivele sunt modernizarea și dotarea cu echipamente IT și tehnice a trei biblioteci, dotarea cu echipamente IT a 30 de biblioteci orășenești și rurale și dezvoltarea competențelor digitale pentru 2.520 de persoane. Implementarea se întinde pe 29 luni. HUB este derulat în parteneriat cu Biblioteca Judeţeană Sălaj și 32 de unități administrativ teritoriale din județ.

Documente la un click distanță la CJ Mureș

În urmă cu aproape șase ani a început procesul de digitalizare în cadrul Consiliului Județean Mureș, astfel încât cetățenilor să le fie oferite servicii la un click distanță. În prima etapă, a fost achiziționat un soft de gestionare electronică a documentelor în valoare de aproximativ 130.000 lei, iar în următoarea, demarată în 2019, Consiliul Județean Mureș a început implementarea unui nou proiect cu finanțare europeană prin Programul Operațional Capacitate Administrativă. Proiectul, denumit „Implementarea unor măsuri de simplificare a serviciilor pentru cetățeni la nivelul Consiliului Județean Mureș”, în valoare de aproximativ 3 milioane de lei, a presupus dotarea cu infrastructură IT, astfel ca soluțiile informatice dezvoltate/create prin proiect sa funcționeze în condiții optime și a fost dezvoltat un portal de servicii online.

În prezent, cetățenii pot solicita electronic, prin platforma https://eservicii.cjmures.ro/, 10 tipuri de documente, de la certificate de urbanism până la acorduri prealabile pentru execuția de lucrări în zona drumurilor județene.

Proiectul finalizat în 2022, a fost dublat de finalizarea unui alt proiect – un nou website.

„Lucrăm de ani de zile pentru a lansa servicii publice online. Modul de viață din secolul XXI ne impune să accelerăm și să eficientizăm eliberarea diverselor autorizații, iar ultima perioadă a evidențiat necesitatea acestei proceduri”, a subliniat președintele Consiliului Județean Mureș, Péter Ferenc, la momentul  anunțării finalizării celor două proiecte.

Platforme digitale pentru plăți online, obținerea unor documente au fost dezvoltate de mai multe administrații publice locale din județul Mureș, însă mari salturi în digitalizare față de ultima noastră sinteză nu au fost realizate.

 

Ligia VORO, Dan BIRTA, Marius MUNTEANU GHIUR & Călin POENARU

Articol publicat în ediția tipărită cu nr. 127 a revistei Transilvania Business (22 martie-16 aprilie 2024)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Vicepreședintele Consiliului Județean (CJ) Cluj, Istvan Vakar, a primit vizita unei delegații oficiale chineze, condusă de Han Chunlin, ambasador al Chinei în România.

Parcurile industriale, atuuri ale Clujului pentru investițiile din China

Articolul următor

Companiile din energie își numără banii câștigați anul trecut

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share