Deputatul Viorel Băltărețu va cere de la Ministerul Transporturilor noul actul adițional la cel mai mare proiect de infrastructură din municipiu.
“După ce a pierdut 300 milioane € din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), primarul Emil Boc a anunțat recent noua sursă de finanțare pentru metroul clujean: obligațiunile verzi emise de Ministerul Finanțelor (MF)”, remarcă Băltărețu.
“Obligațiunile verzi sunt un mecanism comunicat de MF încă din decembrie 2023. Nu e nimic nou, iar Emil Boc știa, cu siguranță, despre această soluție încă de anul trecut. Nu pot să nu mă întreb de ce a comunicat-o doar acum.
Acum, Boc va trebui să se îndatoreze mai mult prin alte surse de finanțare, astfel încât să acopere și componenta pierdută din PNRR. Emiterea de obligațiuni verzi era prevăzută ca strategie de finanțare a proiectelor de metrou din București și Cluj încă de la bun început.
Acum doar s-a formalizat finanțarea prin documente la contract. E bine că există această sursă, dar soluția exista deja. Mai rău, primarul nu a oferit niciun detaliu concret, niciun termen, nicio alocare. Nu și-a asumat nimic, pentru că susține că responsabilitatea altor instituții, Ministerul Transporturilor (MT) sau Guvernul.
Constructorul va obliga primăria la penalități dacă nu sunt respectate termenele de plată agreate în contract. Voi cere de la MT acest nou act adițional, ca să-i pot informa pe clujeni despre toate aceste detalii. De la Primăria Cluj-Napoca (PCN) nu mă aștept la clarificări, e arhicunoscută lipsa ei de transparență”, susține deputatul.
Boc: „Continuă mutarea utilităților”
„Am semnat ieri alături de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, un act adițional la contractul de finanțare a metroului, pentru finanțarea acestui proiect și din obligațiuni verzi, pe lângă PNRR. Banii din obligațiuni verzi acoperă atât cheltuieli prezente, cât și viitoare, pe întreaga perioadă de implementare a proiectului, așa cum este specificat în contractul de finanțare.
Proiectul metroului este unul multianual, de importanță națională, iar Clujul beneficiază de sprijinul Guvernul României. Astfel, continuă lucrările de mutare a utilităților, pentru a se pregăti stațiile și mașinăriile care să intre în subteran pentru săpare. Mă bucur că la Cluj putem clădi în continuare prin colaborare și centrare pe soluții”, a precizat Emil Boc.
Anunțul a fost făcut în prezența lui Dan Tarcea, viceprimar al municipiului și Virgil Poruțiu, director tehnic în PCN. Primarul a prezentat stadiul proiectului de metrou, al centurii metropolitane, informații despre proiectul trenului metropolitan și alte proiecte majore ale orașului.
Cheltuielile de până acum: 288 milioane €
“Magistrala 1 de metrou Cluj este un proiect de anvergură națională, astfel încât PCN beneficiază de sprijinul Guvernul României. Actul adițional la contractul de finanțare a metroului asigură o nouă sursă de finanțare – adițională PNRR – din obligațiuni verzi, care susține atât cheltuielile prezente, cât și cele viitoare, pe întreaga perioadă de implementare a proiectului.
Până în acest moment, Guvernul a investit 288 milioane euro în proiectul metroului, iar PCN, 388.000 de euro. În prezent, continuă lucrările de mutare a utilităților, pentru a se pregăti ulterior stațiile de metrou și spațiile pentru utilajele care vor intra în subteran pentru săparea tunelurilor.
În privința trenului metropolitan Cluj, PCN lucrează la îndeplinirea etapelor legale necesare pentru a depune și obține finanțarea europeană, fiind deja inclus în Planul Operațional de Transporturi 2021-2027. Centura Metropolitană Cluj – tronsonul 1 este în lucru, termenul de finalizare estimat fiind sfârșitul anului 2025. Tronsonul 2 este în faza de licitație”, conform PCN.
Ce prevede mecanismul obligațiunilor verzi
MF a publicat Cadrul Obligațiunilor Verzi al României, document de referință pentru emiterea de obligațiuni verzi la nivel suveran pentru finanțarea cheltuielilor aferente proiectelor care contribuie direct la îndeplinirea obiectivelor de mediu și de dezvoltare durabilă ale României.
Prin emiterea de obligațiuni verzi, Ministerul Finanțelor își propune să promoveze tranziția către o economie mai verde, să diversifice și mai mult baza de investitori pentru titlurile de stat și să atragă investitori care sunt exclusiv sau predominant interesați de instrumente financiare care generează un impact pozitiv asupra mediului înconjurător sau un impact benefic social, o îmbunătățire a cadrului de guvernanță.
„De la dezvoltarea rețelei de metrou, a căilor ferate și înființarea de noi zone de păduri urbane, toate sunt exemple de proiecte pe care le vom putea finanța prin intermediul investitorilor interesați de acest tip de obligațiuni”, a transmis ministrul Marcel Boloș.
Cadrul elaborat de MF și aprobat de un comitet interministerial conturează structura de guvernanță stabilită pentru a asigura selecția proiectelor și utilizarea încasărilor astfel încât să corespundă așteptărilor pieței. Banca Mondială a oferit asistență tehnică pentru constituirea programului.
MF a primit sprijin extern de la două bănci de investiții de prestigiu internațional: Citi și HSBC. Procesele puse în aplicare pentru program urmează cele mai bune practici internaționale și au fost evaluate de S&P Global Ratings.
Printre cele mai importante proiecte verzi eligibile la finanțare se numără dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în București și Cluj-Napoca, electrificarea căii ferate în principalele zone urbane (reședințe de județ și alte orașe cu peste 50.000 locuitori), reabilitarea liniilor de apărare împotriva inundațiilor, creșterea eficienței energetice a fondului de clădiri, înființarea de noi zone de păduri urbane.