Cea mai nouă și cea mai modernă pistă de aterizare – decolare din România s-ar putea să o avem la Vidrasău, la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș, mă asigură președintele Consiliului de Administrație (CA) a acestuia, Peti Andrei. Lucrările se află pe ultima sută de metri, în paralel, atât conducerea regiei cât și a antreprenorului general au făcut demersuri astfel încât procedura de reautorizare a aeroportului să se desfășoare în această lună, iar din 25 iunie prima cursă – una charter din Antalya, Turcia, să aterizeze pe pista refăcută. Ar fi după circa 18 luni de când niciun avion al unei companii ariene de linie sau low-cost nu a mai aterizat aici și de aproape un an de când nici cele de mici dimensiuni nu au mai putut utiliza pista aeroportului. Deși, dacă procedura de reautorizare merge bine, avem toate motivele să ne bucurăm pentru că aeroportul va redeveni funcțional, nu este tocmai așa. Angajații Aeroportului Transilvania cu salariile plătite la zi, deși într-o companie privată erau concediați colectiv sau trimiși în șomaj tehnic, amenință cu greva generală.
E 1 iunie, zi în care România a mai intrat încă o dată într-un week-end prelungit, oferit cu “generozitate” de guvernanți, doar-doar o să dăm bine în rapoartele în care este consemnat deficitul bugetar, însă la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș nu este zi liberă. În jur de 60-70 de persoane lucrează în diferite zone ale pistei, ale platformelor și căii de rulare pentru a respecta graficul modificat de lucrări.
Intrăm prima dată pe platforma de parcare a avioanelor, din zona porților, unde totul este finalizat. Sunt trei locuri de parcare, platforma este prevăzută cu sistem de iluminat nocturn conform standardelor europene în domeniu.
“Dalele de beton se comportă foarte bine, s-au pus și marcajele. Aici totul a fost refăcut, inclusiv fundația”, ne explică Peti Andrei, președintele CA.
În 31 mai s-a efectuat determinarea portanței platformei, iar rezultatele sunt așteptate în cursul acestei săptămâni. Lângă se amenajează terenul adiacent, se nivelează terenul, s-a asfaltat drumul de serviciu, legătura între platformă și terminal. În stare avansată sunt și lucrările la cea de-a doua platformă de parcare și la calea de rulare a avioanelor, legătura între platformă și pistă, unde se trasează marcajele finale.
“De când s-a realizat această cale de rulare acum 10 ani, nu s-a obținut autorizația de a folosi această cale de rulare și din cauza aceasta, fără a avea acces la platformă, a lipsit zona de legătură, nu am putut folosi nici platforma la capacitatea la care a fost proiectată. Cu lucrarea aceasta se soluționează și problema care persistă de 10 ani”, ne asigură Peti Andrei.
Pe cea de-a doua platformă, acum se ștergeau marcajele, pentru că, prin contract, executantul este obligat să readucă la starea inițială infrastructura. Cea de-a doua platformă a fost folosită intens pe durata lucrărilor ca o cale de acces spre prima platformă, calea de rulare, pistă și zonele adiacente acestora.
“Am demarat procedurile de a face balizajul și pe această platformă și pe calea de rulare ca să putem folosi și pe timp de noapte calea de rulare alpha și platforma nr. 2”, completează președintele CA.
Terenurile adiacente sunt deja amenajate, în sensul în care au fost decopertate, nivelate și adus teren vegetal deasupra. Și gradul de compactare al acestora a fost măsurat, iar rezultatele sunt așteptate.
Înaintăm spre pista de aterizare-decolare care acum câteva luni, când am fost prima dată, era doar la faza de extragere a betonului. Acum e asfaltată în întregime, se vede balizajul și pe partea dreaptă și pe stânga, la fel și sistemul de iluminat, iar mare parte a premarcajelor și marcajelor sunt trasate, iar altele sunt acum în lucru, după cum am ocazia să observ. Pentru zborul instrumental trebuie să aibă balizaj de categoria respectivă și de aceea pe această parte – n.a. dreapta – sunt astfel de balize, iar pe cealaltă parte nu, subliniază Peti Andrei.
Ce mă intrigă la pistă este “valea” pe care o observ când privesc pista în lung. Asemănător ca la o autostradă, am senzația că și pe lățime e la fel, un vârf și apoi coboară spre margine, atât în dreapta cât și în stânga.
Ghidul meu mă lămurește că sunt pantele longitudinale și transversale pe pistă și pe calea de rulare care sunt importante pentru scurgerea apei, astfel încât să nu permită acumulări de apă. Fenomenul de acvaplanare nu este străin nici pistelor aeroporturilor. Valea dinspre mijloc, care e o diferență de nivel de cel puțin o jumătate de metru, e utilă pentru că ajută la aterizarea și decolarea avioanelor.
Pe drum nu pot să nu remarc, de asemenea, că munții de pământ pe care îi observasem când am fost pe pistă la începutul lucrărilor, au dispărut din zona de siguranță, iar terenul de aici a fost nivelat și compactat.
73 de note de instrucțiune
Deja știm că față de termenul inițial, lucrările au întârziat cu peste 4 luni, însă, mai mereu, executantul s-a lovit de proiect.
Astfel, la lucrarea de la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș, executantul a făcut 73 de note de instrucțiune către proiectant – aceste note se fac atunci când acesta observă o neconformitate sau o lipsă de reglementare din partea proiectantului. Ca urmare a acestora s-au dat 40 de dispoziții de șantier, ceea ce înseamnă că de 40 de ori a fost modificat proiectul, înseamnă că trebuiau făcute situații de lucrări, referate, evaluări, acte adiționale, la urma urmei, de foarte multe ori, din cauza proiectului, îmi explică președintele CA a aeroportului.
Toate acestea au însemnat prelungirea termenului de execuție și au determinat costuri suplimentare ale lucrărilor.
Încă un hop
Lucrările pentru o profană ca mine arată bine, gradul de execuție trece de 90 %, dar întrebarea cea mai arzătoare rămâne: Când va fi funcțional aeroportul?
“Noi ne-am pregătit ca toată infrastructura să fie autorizată în această lună, să putem folosi integral toate dotările și toată această suprafață care ne va permite să primim mai multe avioane de capacitate mai mică – chartere, avioane de business și de altă natură – SMURD etc. Am lucrat în paralel și beneficiem de tot sprijinul instituțiilor implicate – ROMATSA, Autoritatea Aeronautică Civilă -, iar firma executantă, în paralel, obține și face determinările de laborator ale capacității de frânare, ale capacității portante, ale gradului de compactare a solului din zonele adiacente, ale ridicărilor topografice ș.a. Toate acestea sunt în realizare și au fost trimise la Autoritatea Aeronautică Civilă pentru verificare. Noi așa ne dorim și în prezent așa pare că în iunie se va întâmpla și autorizarea aeroportului. Noi ne dorim ca din 25 iunie să primim primul zbor”, îmi răspunde președintele CA, însă nu este o certitudine.
Și asta pentru că în 18 iunie este convocată comisia de recepție, care va verifica fizic întreaga infrastructură – va face probe, inclusiv acele determinări ale pantelor, o mașină de pompieri va fi utilizată pentru transportul apei care va ajunge apoi pe pistă pentru a observa înclinația acestor pante – și va trece în revistă întregul dosar al lucrării (zeci de mii de pagini – președintele CA a susținut că în fiecare zi, de când s-a dat ordinul de începe a lucrărilor, pe biroul său au ajuns 100 de pagini de corespondență legate de acestea).
Tot pe 18 iunie va ajunge avionul de calibrare de la Autoritatea Aeronautică Civilă. Acela va verifica trei lucruri: balizajul, sistemul PAPI (Precision Approach Path Indicator) și sistemul ILS (Instrumental Landing System). “Aceste trei sisteme vor fi confirmate sau nu. Dacă nu vor fi confirmate, avem o problemă în sensul că nu se poate finaliza recepția. Eu sper că va ieși bine. Ne dorim ca în 21-22 să avem vizita reprezentanților autorității, iar dacă ne vor da autorizația, atunci luni, 25 iunie, am putea avea zborul de Antalya”, punctează Peti.
În mod normal, aeroportul ar fi trebuit să fie funcțional din 16 iunie, dată de la care Wizz Air a pus în vânzare bilete pentru cursele pe care le va opera de pe Aeroportul Transilvania, iar charterele de Antalya sunt contractate cam tot din aceeași perioadă. Ceea ce nu se va întâmpla însă, astfel că primele zboruri vor fi transferate la un aeroport din vecinătate și, probabil, va fi asigurat și transportul pasagerilor.
Alte lucrări
Conducerea aeroportului a încercat, de asemenea, să identifice și acele nevoi care pot să schimbe experiența pasagerilor care ajung la Vidrasău. De aceea vor fi înlocuite ghișeurile de check-in. “Acum două săptămâni s-au prezentat de către firma care a câștigat machetele în 3D, vor arăta, sper eu, foarte bine. Se va schimba mobilierul, sistemul de preluare a bagajelor, sper că va fi o surpriză plăcută pentru toți pasagerii care vor tranzita Aeroportul Tîrgu Mureș”, punctează Peti Andrei.
De asemenea, ceea ce a fost posibil a fost realizat în regie proprie – vopsirea bordurilor, trasarea de noi marcaje pentru spațiul de parcare și altele.
“Va fi o provocare cum vom face cu sistemul de acces, de bariere, pentru că fonduri de la Consiliul Județean nu putem utiliza pentru achiziționarea acestor sisteme, iar sistemul vechi nu se poate recondiționa. În prezent, se lucrează pe o analiză de oportunitate care ar fi soluția cea mai optimă de a exploata această parcare”, completează Peti.
O neîmplinire rămâne eșecul licitației pentru restaurarea Monumentului degradat al lui Aurel Vlaicu din fața clădirii aeroportului.
O surpriză neplăcută – greva
De câteva zile, ca un cadou pentru reluarea zborurilor, angajații aeroportului au depus la ITM documentele pentru declanșarea grevei generale și au de gând să meargă până la capăt pentru a obține salarii mai mari.
“Noi fiind mai mult un agent economic decât o instituție publică, deși suntem finanțați parțial din fonduri publice, legea salarizării unice nu ni se aplică, pentru orice creștere salarială trebuie să ne raportăm la veniturile proprii. (…) Am avut o propunere de reducere a decalajelor salariale, cu privire la aceeași funcție și la aceleași responsabilități, dar nu a fost acceptată”, îmi explică președintele CA.
Dacă nu se va soluționa conflictul, aeroportul a fost reabilitat degeaba pentru că nu vor putea fi deservite cursele aeriene. Însă mai mult de atât, “dezvoltarea ulterioară a aeroportului va fi periclitată, pentru că acum, la început, ar trebui să convingem operatorii să vină să deschidă noi destinații, să ne considere parteneri corecți și de lungă durată”, consideră Peti Andrei.
Opinia mea francă e la început… În noiembrie 2016, majoritatea angajaților ar fi trebuit trimiși în șomaj tehnic sau concediați, iar acum poate erau și resurse pentru majorări salariale pentru cei care ar fi fost reangajați …
Ligia VORO
P.S. Și am plecat de AICI …
Citește și:
BNI Varadinum se lansează la Oradea – ultimele bilete disponibile!
Ultimele două zile pentru a-ți asigura locul la Gala BNI Varadinum – cel mai mare grup BNI din…
8 octombrie 2025
PORR Construct avansează rapid pe drumul către viitorul aquapark Sânmartin
PORR Construct a ajuns la un stadiu de 55% cu lucrările la drumul ce va lega Inelul Rutier…
7 octombrie 2025
Cătălin Hădadea, ADRNV: “Suntem asaltați de proiecte europene de 6 miliarde €”
Specialistul Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest sfătuiește antreprenorii să se implice activ în strategia de dezvoltare regională pentru…
7 octombrie 2025
OradeaJobExpo, o oportunitate pentru toți cei care caută un nou început în carieră
Bihorenii care doresc vor să se angajeze sau să-și schimbe actualul loc de muncă vor avea de unde…
7 octombrie 2025
Industria de asset management din România a intrat în faza de maturizare accelerată
Industria de asset management din România a intrat într-o fază de maturizare accelerată odată cu depășirea pragului de…
7 octombrie 2025
Ministerul Dezvoltării a predat noua bijuterie culturală a Clujului
Investiția în sediul din cartierul Mănăștur al Academiei Naționale de Muzică Gheorghe Dima (ANMGD) se ridică la 50…
7 octombrie 2025
200 de participanți noi pe zi la BT Pensii
Cele două fonduri ale grupului clujean Banca Transilvania (BT) au marcat, în septembrie, un record lunar de 9.000…
7 octombrie 2025
Aharon Dines, UiPath, completează lineup-ul TECHConnect
Aharon Dines, UiPath, completează lineup-ul TECHConnect 8-9 octombrie 2025, de la Brașov → ultima zi de înscriere. Festivalul…
7 octombrie 2025
Investiții
BNI Varadinum se lansează la Oradea – ultimele bilete disponibile!
Ultimele două zile pentru a-ți asigura locul la Gala BNI Varadinum – cel mai mare grup BNI din…
8 octombrie 2025
PORR Construct avansează rapid pe drumul către viitorul aquapark Sânmartin
PORR Construct a ajuns la un stadiu de 55% cu lucrările la drumul ce va lega Inelul Rutier…
7 octombrie 2025
Industria de asset management din România a intrat în faza de maturizare accelerată
Industria de asset management din România a intrat într-o fază de maturizare accelerată odată cu depășirea pragului de…
7 octombrie 2025
Ministerul Dezvoltării a predat noua bijuterie culturală a Clujului
Investiția în sediul din cartierul Mănăștur al Academiei Naționale de Muzică Gheorghe Dima (ANMGD) se ridică la 50…
7 octombrie 2025
Camera Bilaterală de Comerț și Industrie Polono-Română: România, principala piață de extindere a companiilor poloneze, în ciuda actualului context economic
Investitorii polonezi continuă să privească România ca pe o piață strategică, atractivă prin poziția geografică, potențialul de creștere…
6 octombrie 2025
Ambasadorul Victor Chirilă: „Aș scoate frontiera dintre România și Republica Moldova”
Diplomatul Victor Chirilă, ambasador al Republicii Moldova la București, a declarat că pasul cel mai important pentru consolidarea…
1 octombrie 2025
PORR Construct forează piloții pasajului rutier de pe Centura Oradea
De câteva zile au început lucrările de construcție a pasajului rutier suprateran pe Centura Oradea, la intersecția cu…
1 octombrie 2025
Zilele Feroviare 2025 aduc la București liderii industriei feroviare
Zilele Feroviare 2025 revin în zilele de 14 și 15 octombrie la București, aducând împreună principalii actori din…
30 septembrie 2025
Infrastructură
PORR Construct avansează rapid pe drumul către viitorul aquapark Sânmartin
PORR Construct a ajuns la un stadiu de 55% cu lucrările la drumul ce va lega Inelul Rutier…
7 octombrie 2025
Minicentura Dejului devine funcțională
Consiliul Județean (CJ) Cluj a terminat asfaltarea drumului care leagă localitățile Câțcău și Vad, rută ce funcționează ca…
2 octombrie 2025
PORR Construct forează piloții pasajului rutier de pe Centura Oradea
De câteva zile au început lucrările de construcție a pasajului rutier suprateran pe Centura Oradea, la intersecția cu…
1 octombrie 2025
Centura Zalău, gata după 17 ani. Apar două noi tronsoane din A3 în Sălaj
Inaugurarea variantei ocolitoare este programată în 15 noiembrie, iar anul viitor va fi terminat traseul Mihăiești – Zimbor…
30 septembrie 2025
Zilele Feroviare 2025 aduc la București liderii industriei feroviare
Zilele Feroviare 2025 revin în zilele de 14 și 15 octombrie la București, aducând împreună principalii actori din…
30 septembrie 2025
Parcare modernă cu 500 de locuri, inaugurată la Spitalul Județean Bihor
Gata cu criza locurilor de parcare din preajma Spitalului Clinic Județean de Urgență Bihor. Începând cu 1 octombrie…
30 septembrie 2025
Investiție record în infrastructura din Oradea: opt pasaje rutiere până în 2026
„Deranj” mare pentru Oradea și Zona Metropolitană Oradea până la finalul anului viitor. Consiliul Județean Bihor și Primăria…
29 septembrie 2025
În timp ce statul stinge focuri, industria construcțiilor se organizează și solicită un plan concret
Industria construcțiilor trece printr-o perioadă critică, iar liderii sectorului au spus lucrurilor pe nume în cadrul Conferinței regionale…
29 septembrie 2025
Turism
BNI Varadinum se lansează la Oradea – ultimele bilete disponibile!
Ultimele două zile pentru a-ți asigura locul la Gala BNI Varadinum – cel mai mare grup BNI din…
8 octombrie 2025
PORR Construct avansează rapid pe drumul către viitorul aquapark Sânmartin
PORR Construct a ajuns la un stadiu de 55% cu lucrările la drumul ce va lega Inelul Rutier…
7 octombrie 2025
Recomandarea Visit Timiș: Festivalul Ceaunelor
Toamna și-a intrat în drepturi, iar în Timiș ceaunele încep să fiarbă. Două festivaluri de renume, dedicate gastronomiei…
4 octombrie 2025
Wonderland va organiza expoziții în cascadă
Complexul turistic din Feleacu va găzdui unul dintre cele mai mare târguri de turism din România și cel mai…
2 octombrie 2025
PORR Construct forează piloții pasajului rutier de pe Centura Oradea
De câteva zile au început lucrările de construcție a pasajului rutier suprateran pe Centura Oradea, la intersecția cu…
1 octombrie 2025
Via Transilvanica va avea bornă la Roma
Inițiatorul traseului turistic, Alin Ușeriu, va colinda România pentru a-i convinge pe fanii acestuia să devină membri ai…
29 septembrie 2025
Austriecii au pus ochii pe megastațiunea de schi de 100 milioane € a Clujului
Ambițiosul proiect anunțat de trei ani de către Consiliul Județean (CJ) este prevăzut în zona masivului Vlădeasa, cu…
29 septembrie 2025
„Higheghe și vin” transformă Piața Unirii într-o horă a toamnei bihorene
Joi, 2 octombrie 2025, de la ora 17:30, Piața Unirii din Oradea va prinde viață printr-un eveniment de…
26 septembrie 2025
Educație
BNI Varadinum se lansează la Oradea – ultimele bilete disponibile!
Ultimele două zile pentru a-ți asigura locul la Gala BNI Varadinum – cel mai mare grup BNI din…
8 octombrie 2025
OradeaJobExpo, o oportunitate pentru toți cei care caută un nou început în carieră
Bihorenii care doresc vor să se angajeze sau să-și schimbe actualul loc de muncă vor avea de unde…
7 octombrie 2025
Ministerul Dezvoltării a predat noua bijuterie culturală a Clujului
Investiția în sediul din cartierul Mănăștur al Academiei Naționale de Muzică Gheorghe Dima (ANMGD) se ridică la 50…
7 octombrie 2025
Cod7: Șapte valori care pot schimba fața antreprenoriatului românesc
Hărnicia, integritatea, învățarea, perseverența, respectul, generozitatea și colaborarea. Acestea sunt cele șapte valori care stau la baza Cod7,…
3 octombrie 2025
RIVUS, partener al primei competiții internaționale „Babeş-Bolyai University International Case Competition”
Proiectul mixed-use de reconversie urbană RIVUS a fost partener al primei ediții a Babeș–Bolyai University International Case Competition…
2 octombrie 2025
Campanie împotriva mutării pe Dealul Lomb a viitorilor IT-iști ai Clujului
Petiția “Vrem respect și condiții pentru Facultatea de Matematică și Informatică” este adresată Ministerului Educației și Cercetării și…
1 octombrie 2025
Studenții umflă piața chiriilor la Cluj. Doar 1 din 6 prinde loc în cămin
Lipsa căminelor studențești – construcții noi infime în 35 de ani de la Revoluție – dar și a…
1 octombrie 2025
Satul românesc văzut prin ochi de copil – „Satul meu în 25 de ani”
Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” din Oradea a găzduit azi un eveniment cu o semnificație aparte: celebrarea a 25…
1 octombrie 2025
Zi de Zi știri economice:
