Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Dincolo de nr. 1. Ingredientele liderului CTP.

Remon Vos, fondator și CEO al CTP, este olandez, a dezvoltat o rețea de parcuri logistice începând din Republica Cehă, este emblematic pentru succesul economiilor Europei Centrale și de Est, CTP este lider în România și în regiune, companie fanion pentru promovarea potențialului țării noastre în reușitele unor clienți internaționali. După listarea de succes a CTP pe Bursa Euronext de la Amsterdam, Remon Vos detaliază argumentele strategice pentru dezvoltarea exponențială în România și planurile pentru Transilvania.

CTP este cel mai mare dezvoltator de proprietăți industriale din Europa Centrală și de Est, administrând 6,3 milioane m² de spațiu logistic în șapte țări, iar în România extinde unul din parcuri – CTPark Bucharest West pentru a deveni cel mai mare parc logistic din Europa.

Înainte de a lansa CTP, care au fost evenimentele reper ce v-au dus spre Republica Cehă și au determinat începutul în acest segment de business?

Remon Vos, fondator și CEO al CTP: Când eram în liceu, clasa mea a planificat o excursie în recent-deschisa Cehoslovacie. Eram pregătit, cu toate bagajele împachetate, dar am pierdut autobuzul. Colegii mei s-au întors cu povești uimitoare, și atunci am știut că trebuia să mă întorc. Și am făcut-o! Câțiva ani mai târziu, în cadrul unei zile de naștere, am cunoscut un om de afaceri care călătorea în Republica Cehă cu planuri de a porni o nouă afacere acolo. Acesta era cu aproximativ douăzeci de ani mai în vârstă decât mine și probabil m-a considerat un pic prea tânăr și lipsit de inhibiții, dar am reușit să-l conving să devină partenerul meu de afaceri. Am lucrat împreună alături de o firmă mică de producție și căutam oportunități de a ne moderniza facilitățile dar la momentul respectiv nu existau spații de calitate. Așadar, am început să facem noi. Am devenit chiar buni la asta și am decis să ne înființăm propria noastră firmă. A fost și este în continuare o perioadă entuziasmantă, cu multe oportunități.

Brandul a evoluat, dar momentele reper și obiectivele sunt actualizate rapid, ca parte din modelul de business. Ați avut în minte, ați simțit de la început că puteți deveni lider european? Care este noul target?

Remon Vos: Cred că am început cam ca oricine care începe ceva. Noi încercam doar să furnizăm o soluție pentru ceea ce aveam nevoie. Am făcut depozite, au ieșit bine, apoi am făcut parcuri logistice, și am avut rezultate și mai bune cu acestea. În ultimii 22 de ani, creșterea noastră a fost mereu exponențială și sincronizată strategic cu nevoile chiriașului nostru, cu propriile noastre obiective și cu valorile de referință cartografiate de-a lungul drumului. În anul 2013, ne-am stabilit ca obiectiv o creștere a suprafeței brute închiriabile (GLA) la 5 milioane m2 până în anul 2020; ne-am îndeplinit acest obiectiv cu doi ani mai devreme. 10:23 este următorul nostru obiectiv; 10 milioane m2 până în anul 2023 și suntem pe drumul cel bun cu un stoc bogat de terenuri achiziționate, aproximativ 1 milion de m2 în construcție în prezent, condiții de piață foarte bune și parcuri grozave.

Cum ați devenit interesat de România – Transilvania, care era percepția pieței la început și cum ați caracteriza evoluția și potențialul viitor?

Remon Vos: De-a lungul anilor, ne-am dezvoltat în zona Europei Centrale și de Est fiind atenți la piață, ca întreg, și evaluând momentul în care era potrivit să facem o mișcare. România reprezintă o piață foarte mare cu un istoric industrial semnificativ. Are o populație bine educată, cu multe universități și deține o legătură-cheie pe piețele europene, cu mult loc de creștere geografică și economică. Datorită mărimii sale și fiindcă este o piață mai tânără, prezintă un potențial mare pentru dezvoltare, alături de o presiune mai scăzută privind restricțiile de dezvoltare. În anul 2008, atunci când a lovit criza financiară, noi am continuat să ne dezvoltăm, în vreme ce câteva firme se retrăgeau din România. În anul 2014, după ce am evaluat riscurile, am făcut pasul cel mare în România. Astăzi, România este cea de-a doua noastră piață în termen de mărime și cea cu creșterea cea mai accelerată. CTPark Bucharest West este cel mai mare parc din rețeaua noastră și va deveni cel mai mare parc din Europa. Ana Dumitrache (Country Managerul CTP România, n.r.) a avut un rol crucial în cadrul acestei creșteri, ea a pornit alături de noi într-un context financiar în anul 2014 în calitate de bancher. Apoi, a declanșat expansiunea în mod semnificativ odată ce s-a alăturat echipei noastre în anul 2016; acum, în rol de Country Head, ea este un lider grozav, cu abilități bune de gestionare a oamenilor și e caracterizată de spiritul antreprenorial CTP.

România are cea mai rapidă creștere în portfoliul CTP, ce argumente strategice au determinat această evoluție? Ce tip de economie și transformări sociale sunt deservite de proiectele CTP?

Remon Vos: Așa cum am menționat anterior, există mai multe motive pentru care această țară este un loc grozav pentru noi pentru a face afaceri. În prezent, România prezintă un deficit de stocuri când vine vorba de spații industriale moderne. Dacă privim în ansamblu, vedem că acest lucru este caracteristic pentru întreaga zonă a Europei de Est – stocul de spații industriale pe cap de locuitor este jumătate comparativ cu cel din Europa de Vest. Această situație este susținută de niște economii sănătoase și sustenabile; anterior situației generate de pandemia de COVID, regiunea a cunoscut cea mai importantă creștere din Europa, ulterior, în timpul pandemiei creșterea s-a micșorat într-o măsură comparativ mai mică, și economia regiunii este proiectată să crească mai mult după încheierea pandemiei. În Q4 2020, economia României a înregistrat cea mai mare creștere din toată Europa, cu un procent de 4.4%.

Întrucât economia crește, același lucru se întâmplă și cu standardele de viață. COVID și Brexit au stimulat un revers al trendurilor de migrație pre-existente; 1.3 milioane de români s-au mutat înapoi în țară în anul 2020, pentru a descoperi aici o țară cu standarde de viață mai ridicate și cu mai multe oportunități economice. Publicația The Economist a definit așa-zisul „câștig de creiere” al regiunii, după ani de zile de pierdere a acestora. La fel ca peste tot în lume, pandemia a accelerat trendurile de consum în mediul online, care necesită mai multe spații logistice. Această creștere nu se va opri odată ce pandemia se va sfârși, ci mai degrabă își va accentua normalizarea cu ajutorul consumatorilor. Această situație reprezintă o transformare uriașă și ne îndeamnă să ne gândim la modul în care vom concepe fluxul viitor de bunuri pentru societate și cum spațiile urbane și industriale pot să faciliteze acest lucru.

Oamenii și liderii au realizat mai mult, din cauza provocărilor aduse de pandemia din 2020, rolul platformelor logistice pentru orașe și viața cotidiană. Din această perspectivă, ce fel de strategii, îmbunătățiri, și programe de sprijin – model de evoluție, ar fi benefice pentru București și zonele adiacente?

Remon Vos: Deținerea unor lanțuri de aprovizionare stabile reprezintă un punct de neclintit pe agenda tuturor industriilor. Mulți dintre clienții noștri evaluează impactul pandemiei în contextul unor alte trenduri pre-existente și al unor mega trenduri; noi credem că acest lucru va accelera scurtarea liniilor de aprovizionare și creșterea stocurilor deținute de companii. România vede acest lucru ca pe o schimbare, cu lanțuri de producție și aprovizionare care se mută înapoi aici din Asia. Pentru a veni în sprijinul acestui aspect, țara va avea nevoie de o infrastructură și de sisteme de distribuție mai bune. De exemplu, România este în continuare foarte ineficientă în termeni de congestie a traficului, consumând prea mult din timpul oamenilor în acest sens, ceea ce reprezintă, în cele din urmă, un cost pe care consumatorii trebuie să îl plătească.

Ținând cont de mixul de clienți și structura portofoliului, cum vedeți evoluția CTP în afara capitalei, rolul anumitor orașe și regiuni pentru businessul companiei, dar și pentru economie în ansamblu? Cum sunt asigurate echipe optime pentru rezultate, care e rolul echipelor locale?

Remon Vos: CTP a început propriu-zis în afara Bucureștiului. De atunci, ne-am extins atât în București, cât și în regiunile învecinate. În mod firesc, concentrarea noastră a fost asupra acelor orașe și regiuni unde exista o cerere din partea chiriașilor noștri. Dacă există cerere și potențial de business sensibil, vom lua în considerare practic orice locație. În acest mod, contribuim la dezvoltarea acelor orașe și municipii, întrucât creăm produsul de care angajatorii au nevoie pentru afacerile lor și, prin urmare, acesta reprezintă o piesă importantă în ramificația procesului de luare a deciziilor. Echipele noastre funcționează la un nivel local, și prin local nu ne referim strict la sediul nostru central din România, ci și la birourile regionale și din locații. Gestionăm fiecare proiect la nivel intern, alături de propriii noștri colegi, și, astfel, asigurăm aceleași standarde înalte de calitate și servicii ale CTP pentru clienții noștri, indiferent de unde se află.

Cum s-au schimbat formatele și specificațiile parcurilor în două decenii? Vorbim acum despre servicii diversificate disponibile sau depozite în orașe, dar ce tendințe vor schimba radical parcurile și ce inovații – optimizări sunt introduse de clienți în spațiile lor?

Remon Vos: Chiriașii obișnuiau să fie interesați doar de două lucruri: preț și loc. Astăzi, ei se îndreaptă spre un spectru mai calitativ, ca de exemplu factori economici, sociali și de guvernare, calitatea spațiilor pentru angajați și impactul asupra comunității. De-a lungul anilor, am chestionat și evaluat nevoile chiriașilor noștri, iar aceștia ne-au cerut parcuri cu servicii complete. Așadar, am început să le livrăm tocmai acest lucru. În jurul anului 2000, am început să observăm o varietate de chiriași pentru fiecare din parcurile noastre și faptul că aceștia creau sinergii între ei. Am lucrat în vederea facilitării acestui lucru, iar astăzi parcurile noastre funcționează ca niște ecosisteme. Ne-am actualizat, de asemenea, și filosofia noastră potrivit căreia parcurile nu reprezintă doar un loc de muncă, ci sunt spații în care oamenii petrec mult timp și am învățat alături de chiriașii noștri faptul că toată lumea care activează în parcurile noastre lucra mai bine dacă le îmbunătățeam această experiență. Am remodelat spațiile din exteriorul clădirilor nu doar pentru camioane, ci și pentru persoane, adăugând zone verzi, zone de recreere cu apă, alei și așa mai departe, pe lângă cantine și facilități medicale. În anul 2020, am demarat prototipul nostru „Clubhouse”, care este o facilitate pentru toți chiriașii noștri și pentru Municipalitățile din apropiere, care integrează spații de întâlnire, facilități pentru practicarea sporturilor, cafenele, cantine și zone de relaxare, fiecare dintre ele concepute într-o manieră foarte prietenoasă din punct de vedere estetic. Conceptul reprezintă, pur și simplu, un spațiu recreațional prietenos unde îți dorești să petreci timp. În vreme ce toate parcurile noastre sunt definite de aceleași standarde ridicate și anumite caracteristici tehnice comune, nu veți găsi două parcuri la fel. Fiecare este adaptat la nevoile unice ale chiriașilor săi și la cele ale locației aferente. De exemplu, CTPark Bor s-a dezvoltat spre a fi cel de-al doilea parc al nostru în termen de dimensiune, datorită proximității cu granița Germaniei, dar în prezent există mai mult de lucru în parc decât ceea ce poate acoperi populația din jur. Am vorbit cu clienții noștri despre acest lucru și am conceput spații de cazare pe termen scurt în parc care să le permită oamenilor să se deplaseze pentru a munci la cererea chiriașilor noștri. Am învățat multe de-a lungul anilor, iar astăzi parcurile noastre arată foarte diferit. Astăzi, suntem conștienți de faptul că un spațiu de lucru este și un spațiu comunitar și credem că ține de răspunderea dezvoltatorului să ofere înapoi comunității în care activează.

CITESTE si:

Ana Dumitrache, Country Head, CTP România: “Am alături de mine o echipă de super-profesioniști”

Gijs Klomp: Echipa CTP, expertiză și soluții optime.

Cum devine CTP „verde”? Ce alte programe și beneficii principale pe care le-ați descoperit vor fi implementate pentru comunități în România și CEE, cine ar putea să se alăture, să le susțină?

Remon Vos: Sustenabilitatea a fost mereu în ADN-ul nostru pentru că este corelată cu o calitate mai bună, o eficiență crescută și cu parcuri durabile, ceea ce implică costuri financiare mai reduse în timp. În anul 2020, am supus unui proces de certificare BREEAM întregul nostru portofoliu, pentru a verifica calitatea și sustenabilitatea clădirilor noastre. În cadrul acestei verificări, am beneficiat de o recunoaștere puternică pe piețele de capital prin intermediul obligațiunilor noastre „verzi”; am strâns în cinci luni de zile suma de €1.55 miliarde prin intermediul a trei emisiuni, ceea ce dovedește faptul că există un apetit puternic al investitorilor pentru practici comerciale sustenabile.

În prezent, avem două obiective „verzi”: să ne poziționăm în zona de „carbon neutru” și să deținem un metru pătrat de păduri pentru fiecare metru pătrat de suprafață construită. Planul nostru este de a reface și proteja biodiversitatea nativă a pădurilor. Țintim să fim certificați ca fiind neutri net din punct de vedere al carbonului consumat operațional, nu doar pentru operațiunile noastre curente, ci, în cele din urmă, pentru întregul nostru istoric. Ca parte a acestui efort, am început să achiziționăm păduri și să lucrăm cu activiști de mediu locali pentru a-i ajuta să restituie biodiversitatea nativă a locurilor în care își desfășoară activitățile. În prezent, deținem 560 de hectare de pădure în Republica Cehă, însemnând că suntem la 89% din obiectivul nostru de a deține o suprafață de pădure restaurată proporțională cu suprafețele închiriabile pe care le deținem. Acesta este, însă, un obiectiv provocator, pentru că suprafețele noastre închiriabile cresc mereu! Avem, de asemenea, planuri de a amplasa panouri solare pe acoperișurile tuturor parcurilor noastre pentru a fi mai independenți energetic și chiar pentru a restitui energie în sistem.

Cum ați defini succesul în management, în business?

Remon Vos: Oferim facilități de calitate superioară cu specificații de top, pentru a le permite clienților noștri să aibă posibilitatea de a face ceea ce fac ei mai bine. Așa ar trebui să funcționeze afacerile – faci ce știi mai bine să faci, în beneficiul clientului tău care să facă, la rândul lui, ce știe mai bine. Pentru a realiza acest lucru, trebuie să ascultăm cu adevărat și să răspundem nevoilor clienților noștri. Pentru a construi parcuri de top, construim întodeauna facilități pe care le deținem și facem eforturi continue să ne asigurăm că spațiile noastre sunt de cea mai bună calitate. Acest lucru înseamnă și că ele își vor păstra valoarea în timp. Calitatea și deținerea în proprietate definesc modelul nostru de business, deoarece gândim pe termen lung și ne dorim relații pe termen lung cu clienții noștri. În anul 2020, 80% din afacerile noastre viitoare s-au încheiat prin rețeaua noastră deja existentă de chiriași, putând spune, fără rezerve, așadar, că succesul lor reprezintă și succesul nostru. Dacă analizăm puțin în interiorul organizației noastre, veți vedea cum această filosofie se reflectă în felul în care facem lucrurile. Angajăm oameni care sunt buni la ceea ce fac și nu se tem să își pună mâinile la treabă, având încredere că ei vor face ceea ce știu ei să facă mai bine. Acest lucru este deosebit de important atunci când începi să crești dimensiunea unei companii; expansiunea trebuie condusă cu ajutorul acelor oameni ale căror scopuri și ambiții se aliniază cu focusul central al organizațiilor noastre. Este un mix strategic dintre a ști ceea ce trebuie să centralizezi și ceea ce trebuie să descentralizezi; de exemplu, centralizăm cea mai mare parte a activităților noastre de marketing, design și contabilitate, în vreme ce ne descentralizăm dezvoltarea comercială, procesele de construcție etc., care necesită un know-how solid la nivel local.

Care sunt provocările principale în actualul context economic? Sunt marii jucători din real estate la fel de influenți precum marile companii de tehnologie / big tech?

Remon Vos: Pentru sectorul nostru, contextul economic curent a fost per total unul favorabil, deoarece oamenii au început să aprecieze mai mult decât o făceau înainte întregul lanț de activități care face posibilă primirea produselor lor acasă sau în magazine. Bineînțeles, acest lucru impune și provocări. Comerțul on-line necesită clădiri diferite și, în unele cazuri, locații diferite față de alte segmente de clienți ai noștri, dar suntem pregătiți să răspundem unor astfel de provocări și construim în prezent un hub dedicat pentru o firmă de curierat în unul din parcurile noastre din București, de exemplu. Viziunea noastră este aceea că guvernul ar trebui să continue să joace un rol de sprijin pentru a facilita transformarea locațiilor vechi de tip brownfield în parcuri logistice customizate care nu perturbă zonele rezidențiale și care poluează într-un mod semificativ mai mic. Plănuim, de exemplu, să amplasăm panouri solare pe depozitele noastre, dar, din nou, cadrul legislativ privind mediul trebuie să fie actualizat, însă suntem încrezători că autoritățile române – care au fost mereu deschise la idei noi – vor răspunde acestor provocări. Chiar dacă sectorul imobiliar industrial nu este așa de vizibil precum IT sau Big Tech, el reprezintă, totuși, o parte vitală a economiei unei țări, întrucât toate bunurile comercializate sunt produse în cadrul sectorului nostru și, în plus, trec cel puțin odată printr-un depozit în drumul lor spre consumator.

CITESTE si:

Ana Dumitrache, Country Head, CTP România: “Am alături de mine o echipă de super-profesioniști”

Gijs Klomp: Echipa CTP, expertiză și soluții optime.

_______

Articol – Cover Story Transilvania Business 102 | Singura revista de afaceri regionale din Romania, disttributie nationala, tendinte internationale. Solutii si parteneri din Transilvania. Ghid de evenimente, platforme si lideri B2B in Romania. | Editie speciala – Logistica & Automotive, ed. 5. | Clik pentru a citi – aici

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Rombat: să trecem la nivelul următor

Articolul următor

Ana Dumitrache, Country Head, CTP România: “Am alături de mine o echipă de super-profesioniști”

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share