Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Trenurile metropolitane din Transilvania, puse pe șine din banii Europei

Ministrul Marcel Boloș spune că, după finalizarea lucrărilor pentru 632 km de drumuri și 488 km de căi ferate, “România va avea cu totul o altă față”.

Apeluri de 9,4 miliarde de euro pentru infrastructura de transport vor fi deschise în 2023.

Ministrul Marcel Boloș spune că, după finalizarea lucrărilor pentru 632 km de drumuri și 488 km de căi ferate, “România va avea cu totul o altă față”. Jumătate din bugetul Programului Transport (4,4 miliarde euro) e destinat construirii de autostrăzi și drumuri expres.

Printre oportunitățile strategice incluse în Programul Transport se numără autostrada Sibiu – Piteşti, drumul de mare viteză Pitești Craiova, extensia magistralelor de metrou București, complexul feroviar metropolitan București; trenuri metropolitane în Cluj-Napoca, Iași, Brașov și Timișoara; dezvoltarea și modernizarea porturilor dunărene strategice, precum și a portului Constanța.

În prima jumătate a anului va fi deschis accesul la finanțate europeană pentru proiecte de infrastructură de transport de 9,4 miliarde de euro, prin Programul Transport 2021-2027. În perioada martie-iunie se lansează 13 apeluri de proiecte destinate investițiilor în infrastructura rutieră și feroviară a României, dar și dezvoltării mobilității sustenabile în nodurile urbane și infrastructurii navale.

„Banii europeni pe care România îi are la dispoziție pentru infrastructura de transport reprezintă un buget record de 18 miliarde euro. Programul Transport are cea mai mare alocare dintre toate programele aferente perioadei 2021 – 2027. Sunt 9,62 miliarde de euro pe care îi vom putea investi în autostrăzi, căi ferate, transport urban sau extinderea căilor navigabile.

Apelurile pentru proiecte se vor deschide în cel de-al doilea trimestru al acestui an. Pentru 2023 sunt programate 13 apeluri de proiecte care însumează 9,4 miliarde de euro, alte două apeluri urmând a fi lansate anul viitor.

Proiectele pe care le putem finanța din acești bani vor construi un fundament solid pentru redresare economică și dezvoltare pe termen lung, dar și pentru reducerea decalajelor de dezvoltare față de alte state membre ale UE.

Fondurile europene reprezintă unica noastră sursă pentru finanțarea marilor proiecte, am beneficiat de ele de 2 exerciții finanțare și astăzi mergem împreună pe autostrada Arad – Timișoara – Lugoj, Autostrada Sebeș – Turda și Autostrada Sibiu – Orăștie.

Mai departe, oportunitățile pentru acest sector sunt mai multe ca niciodată, iar capacitatea de absorbție și creșterea ritmului de implementare a proiectelor rămâne marea noastră provocare”, a declarat ministrul investițiilor europene.

Rezultatele așteptate în urma Programului Transport:

  • 632 km drumuri noi sau reabilitate
  • 488 km căi ferate noi sau reabilitate
  • 223 infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare)
  • 3.390 km – lungimea totală a drumurilor dotate cu elemente de siguranță rutieră
  • 16 gări și halte feroviare noi sau modernizate
  • 40 trenuri achiziționate12 km linii noi de tramvai și metrou
  • 216 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate
  • 70 km căi navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate
  • 8 conexiuni intermodale noi sau modernizate

Categorii de beneficiari eligibili – Programul Transport:

  • Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere
  • Compania Națională de Investiții Rutiere
  • Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP)
  • Unități administrativ-teritoriale (UAT)
  • Poliția Rutieră
  • Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI)
  • Compania Națională de Căi Ferate CFR SA
  • Autoritatea pentru Reformă Feroviară
  • Metrorex
  • Autorităţile publice locale (APL)
  • Administratorii porturilor maritime si fluviale
  • Administratorii de căi navigabile
  • Operatori portuari privați, de transport naval și terminale logistice

Proiecte finanțabile în parteneriat:

  • Între CNAIR și UAT
  • Între UAT şi DRDP
  • Între operatori feroviari de călători şi ARF, MTI
  • Între UAT
  • Între UAT şi CFR SA, ARF, MTI, Metrorex
  • Între APL
  • Între APL (inclusiv asocieri ale acestora) şi CFR SA, MTI
  • Între beneficiari (transport naval şi multimodal)

Principalul obiectiv al Programului Transport este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a României, asigurând, în același timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon și transferul spre o mobilitate durabilă și sigură. Separat de Programul Transport 2021-2027, România beneficiază de investiții strategice importante și prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

Resursele financiare alocate sunt de 7,6 miliarde de euro. Ele vor acoperi o parte din necesarul total de investiții la nivel național, astfel încât, pentru a le maximiza impactul, aceste resurse vor fi direcționate către acele intervenții capabile să genereze cea mai mare valoare adăugată în conformitate cu strategiile naționale și ale blocului european.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Cei care au ajuns în Poiana Brașov, la Massif, s-au bucurat din plin de atmosfera de festival, iar scenele amplasate în perimetrul evenimentului au oferit participanților un mix de genuri muzicale.  

11.000 de oameni în prima zi de Massif

Articolul următor
Folosindu-se de experiența anilor trecuți, RE/MAX a încercat să ofere previziuni și să interpreteze tendințele care par să influențeze anul 2023.

Studiu RE/MAX: 2023, anul scăderii prețurilor la locuințe

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Luna mai e Luna Maramureșului

Luna Maramureșului este o inițiativă ce își propune să aducă în prim planul vieții culturale, comorile acestui județ.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share