Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Totul despre transportul intermodal. Viziunea UBB

Transilvania Business prezintă concluziile studiului „Intermodal. Schimbare de paradigmă în transportul de marfă”, realizat de Centrul Interdisciplinar pentru Știința Datelor - Universitatea Babeș-Bolyai (CISD-UBB), la solicitarea DP World România.

Transilvania Business prezintă sumarul studiului „Intermodal. Schimbare de paradigmă în transportul de marfă”, realizat de Centrul Interdisciplinar pentru Știința Datelor al Universității Babeș-Bolyai (UBB), la solicitarea DP World România. Cercetarea integrală poate fi descărcată de pe platforma dedicată.  

“Acest raport, este, din cunoștințele noastre, primul din România care evaluează problematica logisticii prin prisma clientului unor astfel de servicii, nu a furnizorului.

El își propune să radiografieze sectorul logistic în zona de impact a terminalului intermodal deschis de DP World România în Aiud Logistics Park (ALP) și să evidențieze modul în care sectorul ar trebui să evolueze pentru a face față schimbărilor actuale.

Raportul a fost finanţat de DP World România, dar opiniile şi rezultatele prezentate aparţin exclusiv autorilor, care pe această cale le mulţumesc colaboratorilor din cadrul DP World România pentru obiectivitatea şi echidistanţa arătată pe parcursul derulării proiectului”, au transmis autorii studiului, Darie Moldovan, Codruţa Mare și Ciprian Moldovan.

REZUMATUL STUDIULUI

“Strategiile internaționale actuale sunt construite pe ideea protecției mediului și, implicit, reducerii nivelului de poluare. Transportul se subscrie acestei tendințe, legislația UE fiind orientată înspre trecerea de la transportul preponderent rutier, la cel feroviar, adică utilizarea pe o scară cât mai largă a transportului intermodal, mai puțin poluant.

Scopul acestui raport este evaluarea problematicii transportului de marfă pe distanțe mari în zona centrală și nordică a țării, pornind de la deschiderea unui terminal intermodal de către DP World în ALP. El realizează o radiografie a stării actuale a logisticii din Transilvania și își propune să contribuie la evoluția continuă a acestei industrii critice prin evidențierea inclusiv a tendințelor legislative din domeniu”.

De ce este atractivă Transilvania

“Raportul prezintă, într-un prim capitol, caracteristicile economiei locale. Accentul este pus pe descrierea și evaluarea infrastructurii de transport prin prisma accesibilității și, cu precădere, a accesibilității la terminalul DP World din ALP. Zona de interes are un istoric bogat legat de dezvoltarea industrială, găzduind industrii importante care au nevoie de servicii eficiente de transport.

Acestea au înregistrat în 2021 o cifră de afaceri de 21 miliarde de euro, cu 223.794 angajați, deci o productivitate a muncii de 93.000 euro / angajat. Regiunea este atractivă din alte două puncte de vedere: (1) accesibilitatea dată de o calitate mai ridicată a infrastructurii locale; (2) forță de muncă calificată, care atrage investitori”.

Lipsă de containere goale

“Partea a doua a raportului se focusează pe practicile curente privind logistica și transportul. Rezultatele analizelor de sondaj și ale interviurilor relevă faptul că transportul rutier este preponderent în zona centrală și de nord a țării. Mai mult, există deficiențe logistice și nevoi care trebuie acoperite.

Principala sursă pentru importuri este China, cu transport prin intermediul portului Constanța, cu o tendință de relocare spre porturi mai ieftine. Doar 26% dintre respondenți utilizează transportul feroviar, pe de o parte, din cauza faptului că nu există o infrastructură de o calitate ridicată, ceea ce face, pe de altă parte, ca transportul feroviar să nu fie recomandat clienților de către firmele de logistică.

Un motiv extrem de important pentru nefolosirea transportului intermodal este lipsa disponibilității containerelor goale, aspect pe care respondenții îl percep că va fi tratat prin deschiderea terminalului intermodal. Sunt evidențiate problemele pe care producătorii le au în activitățile de logistică, precum și așteptările lor de la furnizorii de asemenea servicii”.

Trenurile și navele, tot mai preferate

“Deschiderea terminalului intermodal este văzută ca un pas înainte înspre liberalizarea reală a pieței în zonă, creșterea concurenței și, evident, oferirea de servicii de logistică mai competitive, cu impact semnificativ asupra eficienței activității respondenților. Aceasta deoarece 80% dintre ei au declarat că impactul partenerilor de servicii logistice asupra lor este mare și foarte mare.

Oportunitățile și provocările transportului intermodal sunt tratate în continuare. De la abordarea punctuală, locală din partea a doua, se trece la una generală, prin prezentarea problematicii transportului modal în UE. Este evidențiată tendința generală, dată de modificările legislative, de transfer a transportului de marfă dinspre rutier înspre feroviar, respectiv maritim, pentru o reducere semnificativă a poluării”.

Tendință spre transportul nepoluant

“De aceea, tot în acest capitol sunt prezentate aspecte legate de costurile aferente diferitelor tipuri de transport, respectiv impactul lor asupra mediului. Scopul este de a evidenția avantajele trecerii de la transportul 100% rutier la transportul intermodal.

Legislația UE cu privire la activitățile de transport al bunurilor este focusată pe reducerea impactului pe care acest sector îl are asupra mediul înconjurător. În ultima parte a raportului sunt prezentate ultimele schimbări legislative privind transferul modal.

Evidențiem direcția generală de limitare a transportului de marfă pe cale rutieră și transferul către mijloace mai puțin poluante, cum ar fi cel feroviar. Dar rapoartele analizate în acest sens relevă lacunele importante care încă există la nivelul UE pentru atingerea țintelor propuse. Unele dintre aceste lacune sunt date de inconsistența infrastructurii”.

 

Transportul intermodal sau combinat este bazat pe diferite moduri de transport al mărfurilor. În transportul intermodal, mai multe unități de încărcare sunt utilizate de-a lungul întregului traseu. În timpul acestuia, mărfurile nu sunt transbordate, singurul lucru care se schimbă fiind mijlocul de transport. Printre cele mai comune unități de încărcare se numără containerele, semiremorcile și cutiile mobile.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Clujenii au venit în număr extrem de mare în Iulius Parc și au vâslit pentru accesibilizarea lacurilor pentru persoanele cu dizabilități.

Locuitorii Clujului au vâslit pentru persoanele cu dizabilități

Articolul următor
Electric Castle este pregătit să înceapă, în 19 iulie, pe cele 40 ha ale Domeniului Banffy din Bonțida, cu 12 scene, un camping de 20.000 de oameni, 300 de artiști în program.

Electric Castle a lansat ghidul de acces în festival

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share