Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Despăgubiri de 50 de milioane de euro pe Autostrada Sebeș – Turda

Biroul de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP) a anunțat că a finalizat cu succes două dosare legate de proiectarea și executarea unuia dintre cele patru loturi ale Autostrăzii Sebeș-Turda (A10).
Lucrări executate pe autostrada dintre județele Alba și Cluj, în 2019 | Foto: Ziarul Unirea

Unuia dintre antreprenorii care a lucrat la șoseaua de mare viteză i s-au aprobat, în instanță, pretenții împotriva statului român.

Biroul de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP) a anunțat că a finalizat cu succes două dosare legate de proiectarea și executarea unuia dintre cele patru loturi ale Autostrăzii Sebeș-Turda (A10).

“Aceste dispute arbitrale, începute în 2017 și 2019, cu o durată de soluționare de peste trei ani fiecare, au avut drept obiect pretențiile antreprenorului – extensie de timp, costuri suplimentare, profit nerealizat și dobânzi cumulate de peste 50 milioane de euro, născute în legătură cu executarea aceluiași contract administrativ, grefat pe regulile FIDIC Galben 1999 (proiectare și execuție).

Cele două arbitraje au adresat problematica respectării procedurii contractuale avute în vedere de subclauza 20.1 (specifică revendicărilor antreprenorului în cadrul contractelor grefate pe regulile FIDIC) și a îndreptățirii antreprenorului la recuperarea integrală a prejudiciilor suferite în ipoteza existenței unor lucrări suplimentare și a prelungirii duratei de execuție din motive aflate în sfera de risc a beneficiarului.

Cauzele au presupus administrarea unui probatoriu complex ce a vizat clarificarea aspectelor tehnice și financiare ale evenimentelor de risc intervenite în executarea contractului, determinarea perioadelor de întârziere și stabilirea categoriilor de costuri cuvenite antreprenorului”, a transmis NNDKP.

Specializați în mari proiecte de infrastructură

Echipa de avocați care a reprezentat antreprenorul în aceste litigii a fost formată din Valeriu Mina (partener) și Alexandra Măruțoiu (asociat manager), membri ai practicii de soluționare a disputelor din cadrul NNDKP. Ei au gestionat cu succes, în ultimii ani, o gamă diversificată de litigii de instanță și arbitrale în legătură cu proiecte de mare și medie infrastructură.

Din echipa care a gestionat acest proiectul a făcut parte și Răzvan Vlad, partener în cadrul practicii de achiziții publice și parteneriate public – privat a NNDKP, care a acordat asistență în faza de implementare a contractului, în faza formulării revendicărilor antreprenorului și soluționării acestora.

„Această soluție confirmă efortul susținut al avocaților NNDKP specializați în litigii arbitrale de a identifica cele mai bune argumente privind îndreptățirea antreprenorului de a obține diferite categorii de costuri suplimentare prin raportare la apariția unor evenimente de risc calificate de prevederile contractuale ca aflându-se în aria de risc a beneficiarului.

Implicarea noastră în materia litigiilor privind executarea contractelor administrative și în proiectele de mare infrastructură a dus la acumularea unor cunoștințe de primă clasă și la înțelegerea detaliată a problemelor de ordin tehnic și a modalităților de calcul al diferitelor categorii de costuri. Am consolidat, astfel, o practică judecătorească și arbitrală consistentă, o premisă reală solidă pentru succesele și reprezentările viitoare”, consideră Valeriu Mina.

Pizzarotti, sancționată de CNAIR

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a penalizat cu 85 de milioane de lei antreprenorul italian Pizzarotti în urma întârzierii de patru ani în finalizarea lotului 1 din A10, decizie contestată în instanță, conform Economedia.

“Aplicarea de penalități antreprenorului: a fost emisă o factură de penalități pentru suma stabilită de către inginer prin modul de soluționare a revendicării beneficiarului privind eșecul antreprenorului de a respecta prevederile subclauzei 8.2 (durata de execuție), în valoare de 81,2 de milioane de lei.

A fost emisă o factură de penalități pentru suma stabilită de către inginer prin modul de soluționare a revendicărilor beneficiarului privind întârzieri în remiterea programului de execuție PL ST002E, în valoare de 3,2 milioane lei”.

Lentoarea execuției pe lotul 1 al A10 era remarcată, în 2019, de către Asociația Pro Infrastructură (API). “Cei câțiva muncitori treziți la realitate doar atunci când observă că sunt filmați împing, fără nicio tragere de inimă, câteva pietre cu o roabă din stânga în dreapta.

Pe acest punct de lucru ce presupune ridicarea unui zid de pământ armat pe o lungime de 200 m se ”lucrează” din ianuarie 2020 și abia dacă a ajuns la 30%. Solicităm CNAIR să aplice penalități de întârziere constructorului neserios, mobilizându-l în acest fel să finalizeze în cel mai scurt timp acest șantier ce datează din 2015”, potrivit API.

Alunecări de teren la foc automat

În primăvara acestui an, CNAIR informa despre eliminarea restricțiilor de deplasare pe A10, de data aceasta pe lotul 2. “Pentru remedierea unor deficiențe apărute la corpul drumului, la cererea constructorului, CNAIR a luat decizia ca, din 1 februarie, traficul să fie închis pe sensul de deplasare Sebeș – Turda, pe sectorul cuprins între km 15+760 – 16+800. Toate lucrările necesare au fost efectuate de constructor din fonduri proprii, acestea fiind în perioada de garanție”, potrivit CNAIR.

În timpul construirii A10 au mai fost alunecări, terenul argilos fiind predispus la astfel de fenomene. Circulația pe lotul 2 s-a deschis oficial în noiembrie 2021, dar restricționată pe o bandă pe sens, pe 1,5 km, în zona Dealului Oiejdea, unde au apărut alunecări de teren. Contractul pentru lotul 2 l-a obținut asocierea Aktor – Euroconstruct Trading.

Lotul 2 a fost dat traficului rutier fără recepția finală a lucrărilor, la fel cum s-a întâmplat și la lotul 1, cu promisiunea inițială ca execuția lucrărilor să fie terminată până în primăvara lui 2022, termen nerespectat. A10 se conectează cu Autostrada Transilvania (A3) Câmpia Turzii – Nădășelu, iar deschiderea sa pe cei 70 km între Sebeș și Turda a făcut circulația autovehiculelor mai rapidă decât pe Drumul Național 1.

Constructorii A10 au fost: lot 1 (17 km) Sebeș – Pârâul Iovului: asocierea Pizzarotti (Italia); lot 2 (24 km), Pârâul Iovului – Aiud: asocierea Aktor (Grecia); lot 3 (12 km), Aiud – nod Decea: asocierea Tirrena Scavi (Italia); lot 4 (16 km), nod Decea – Turda: asocierea Porr (Austria). Prin joncțiunea dintre A3, A10 și A1 se circulă acum pe șosele de mare viteză, de la Nădășelu (Cluj), prin Alba, la Sibiu și Deva.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Instalația Vatra Verde, care a făcut parte din Pavilionul României la BDL, va putea fi admirată în Cluj-Napoca.

Instalația vie care a reprezentat designul românesc în Londra ajunge la Cluj

Articolul următor

Începe implementarea proiectului de conservare în Defileul Crișului Repede

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share