Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Totul despre transportul intermodal. Viziunea UBB (VI)

Transilvania Business prezintă concluziile studiului „Intermodal. Schimbare de paradigmă în transportul de marfă”, realizat de Centrul Interdisciplinar pentru Știința Datelor - Universitatea Babeș-Bolyai (CISD-UBB), la solicitarea DP World România.

Transilvania Business prezintă concluziile studiului „Intermodal. Schimbare de paradigmă în transportul de marfă”, realizat de Centrul Interdisciplinar pentru Știința Datelor – Universitatea Babeș-Bolyai (CISD-UBB), la solicitarea DP World România. Cercetarea integrală poate fi descărcată de pe platforma dedicată.

CONCLUZII

“În ansamblu, legislația UE privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră va schimba paradigma transportului, conducând către o infrastructură mai sustenabilă și o abordare mai verde a mobilității.

Considerând acest aspect, coroborat cu deschiderea unui nou terminal intermodal de către DP World în cadrul Aiud Logistic Park (ALP), raportul de față este prima încercare de radiografiere a problematicii logisticii în zona central-nordică a țării. Deși există alte rapoarte care tratează sectorul logistic, toate derulează analizele din prisma furnizorului de servicii logistice, nu din cea a clientului serviciilor logistice.

Acest lucru este extrem de important, având în vedere că studiul de față relevă faptul că 80% dintre respondenți sunt de părere că furnizorul de servicii logistice are un impact mare și foarte mare asupra activității firmei producătoare, importatoare sau exportatoare. Impactul este, evident, preponderent manifestat prin costuri, dar și prin posibilitățile logistice pe care furnizorul de astfel de servicii i le propune clientului”.

Pandemia și războiul au urcat costurile

“Rezultatele studiului de față sunt de o importanță semnificativă pentru firmele de logistică, pentru că el relevă nu doar starea de fapt a sectorului logistic în zona central-nordică a țării, ci și problemele și provocările aferente. Mai mult, respondenții, firme producătoare importante de pe piața locală, au evidențiat cele mai importante aspecte legate de acest sector.

Pandemia de Covid-19, urmată de războiul din Ucraina, au dus la creșteri semnificative ale costurilor transportului rutier de marfă, preponderent în România. Mai mult, clienții se confruntă cu timpi de transport instabili și, de multe ori, o lipsă de transparență în localizarea mărfii. Asta, deoarece terminalul existent în Arad a devenit neîncăpător pentru volumele de marfă tranzitate.

Există o lipsă importantă de containere goale disponibile în zonă, fapt care crește timpii de așteptare, îngreunând procedurile logistice. În același timp, duce și la o creștere semnificativă a prețului unui container, evident la scăderea eficienței economice a companiei, prin scăderea profiturilor obținute”.

Tranzitul prin Oradea, barieră importantă

“O altă barieră importantă este condiționarea de transfer a mărfii pe cale ferată la Oradea. Prin urmare, studiul reliefează importanța și impactul pozitiv pe care îl va avea deschiderea terminalului intermodal de către DP World România în Aiud Logistic Park. Impactul pozitiv este evidențiat și prin prisma analizelor globale derulate. În primul rând, terminalul intermodal are o poziționare eficientă, fiind foarte aproape de rutele principale de transport din zonă.

Utilizând o distanță de analiză de 200 km, zona de impact a terminalului cuprinde aproape jumătate dintre județele țării, parte care găzduiește importanți producători, importatori sau exportatori de pe piața românească. Cel mai important aspect este dat de faptul că terminalul intermodal va permite României, în ansamblul ei, să se ralieze regulamentelor europene în vigoare, care prevăd reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin utilizarea transportului intermodal pentru distanțe lungi”.

Avioanele de marfă sunt mai scumpe

“Prin abordarea utilizată, raportul evidențiază, punctual, starea de fapt și problemele aferente sectorului logistic în această zonă prin prisma clienților unor astfel de servicii. În același timp, este prezentată starea de fapt globală, bazată pe statistici oficiale, dar și specificitățile legislative în domeniu. Pentru autoritățile decizionale, de mare interes este problema calității infrastructurii.

Astfel, dacă se dorește ca România să fie capabilă să satisfacă cerințele europene în materie, autoritățile centrale și locale trebuie să investească în calitatea infrastructurii logistice. Asta, deoarece, așa cum evidențiem în ultimul capitol, reglementările europene sunt încă deficitare și este nevoie de decizie locală pentru a le da o forță mai mare.

Importanța intervenției statului este cu atât mai ridicată cu cât statisticile oficiale europene arată că România este codașă în clasament prin prisma procentului transportului rutier de marfă în containere care ar putea fi transferat pe alte căi. Evident, în zona de interes, singurele opțiuni sunt cea feroviară și cea aeriană, ultima având costuri semnificativ ridicate”.

 

Transportul intermodal sau combinat este bazat pe diferite moduri de transport al mărfurilor. În transportul intermodal, mai multe unități de încărcare sunt utilizate de-a lungul întregului traseu. În timpul acestuia, mărfurile nu sunt transbordate, singurul lucru care se schimbă fiind mijlocul de transport. Printre cele mai comune unități de încărcare se numără containerele, semiremorcile și cutiile mobile.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Șanse de internship pentru studenții care fac Summer Practice la HELLA Romania

Articolul următor

Digi Communications NV, venituri în creștere cu 13% față de S1 2022

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share