Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Curtea de Conturi Europene a analizat cheltuielile UE și a constatat erori mai multe, riscuri mai mari

În raportul anual al Curții de Conturi Europene publicat în 5 octombrie au fost puse în evidență constatări cu privire la erorile din cadrul cheltuielilor de la bugetul UE. Acestea au crescut semnificativ în 2022. De asemenea, auditorii avertizează cu privire la expunerea tot mai ridicată a bugetului UE antrenată de împrumuturile contractate pentru nevoi de plată suplimentare, cum ar fi cele generate de răspunsul la pandemie și de războiul de agresiune purtat de Rusia împotriva Ucrainei, și recomandă să se ia măsuri pentru a se aborda impactul unei inflații ridicate asupra bugetului UE.

Cheltuielile UE în 2022: 66 % cu risc ridicat

Auditorii concluzionează că conturile UE aferente exercițiului financiar 2022 oferă o imagine corectă și fidelă și că operațiunile subiacente veniturilor pot fi considerate lipsite de eroare. În schimb, cheltuieli în cuantum de 196 de miliarde de euro de la bugetul UE au fost afectate de o creștere semnificativă a nivelului de eroare, și anume la 4,2 % (2021: 3 %). Auditorii consideră că două treimi (66 %) din cheltuielile auditate sunt cheltuieli cu risc ridicat. Normele și criteriile de eligibilitate care reglementează acest tip de cheltuieli sunt adesea complexe, ceea ce crește probabilitatea producerii de erori. Totodată, auditorii au concluzionat că problemele de regularitate și deficiențele identificate la nivelul sistemelor de control ale statelor membre afectează cei 46,9 miliarde de euro cheltuiți în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență (MRR).

Opinie contrară privind cheltuielile din bugetul UE

La fel ca în ultimii trei ani, auditorii concluzionează că nivelul de eroare a fost semnificativ și generalizat și au emis, în consecință, o opinie contrară cu privire la cheltuielile UE din 2022.

Nivelul de eroare estimat nu e un indicator al fraudei, al ineficienței sau al risipei, ci o estimare a sumelor de bani care nu au fost utilizate în conformitate cu normele UE și cu normele naționale. Pe de altă parte însă, în cursul activității lor, auditorii au identificat, totodată, 14 cazuri de suspiciune de fraudă. Ei au semnalat aceste cazuri Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF), care a deschis deja două investigații. Șase dintre aceste cazuri au fost semnalate și Parchetului European (EPPO), care a deschis trei anchete.

„UE și-a demonstrat capacitatea de a răspunde rapid la o întreagă serie de crize fără precedent, luând măsuri fără precedent. Totuși, cuantumul substanțial al fondurilor disponibile într-un astfel de mediu antrenează un risc bugetar sporit. Constatările noastre arată că riscul trebuie gestionat mai bine, având în vedere că, în cadrul activității pe care o desfășurăm, continuăm să detectăm erori care au condus la o creștere considerabilă a volumului cheltuielilor afectate”, a declarat domnul Tony Murphy, președintele Curții de Conturi Europene.

Opinie cu rezerve cu privire la cheltuielile din MRR

2022 a fost al doilea an de implementare a MRR, componenta principală a pachetului „NextGenerationEU” (NGEU) în valoare de 800 de miliarde de euro, menit să atenueze consecințele economice ale pandemiei. În cadrul MRR, țările din UE primesc fonduri dacă îndeplinesc anumite jaloane sau ținte predefinite. În 2022, 11 state membre au primit 13 plăți de granturi, în valoare totală de 46,9 miliarde de euro.

Auditorii au constatat că 11 dintre cele 13 plăți din MRR au fost afectate de probleme de regularitate, deoarece 15 dintre cele 281 de
jaloane și ținte examinate fie nu erau îndeplinite în mod satisfăcător, fie nu satisfăceau condițiile de eligibilitate. Drept urmare, șase dintre plățile respective au fost afectate de erori semnificative. În plus, auditorii au identificat cazuri de concepție deficitară a măsurilor și a jaloanelor și a țintelor aferente, precum și probleme legate de fiabilitatea informațiilor pe care statele membre le-au inclus în declarațiile lor de gestiune. În consecință, Curtea a exprimat o opinie cu rezerve referitoare la cheltuielile din MRR.

Datoria, inflația și războiul din Ucraina afectează bugetul UE

Datoria UE a crescut vertiginos la 344,3 miliarde de euro în 2022 (2021: 236,7 miliarde de euro), în principal din cauza noilor împrumuturi contractate pentru NGEU, în valoare de 96,9 miliarde de euro. Numai instrumentul NGEU generează un risc de rată a dobânzii pentru bugetul UE. Costurile aferente îndatorării au înregistrat o creștere considerabilă în 2022 ca urmare a ratelor în creștere ale
dobânzilor. În plus, auditorii atrag atenția asupra faptului că revenirea unor rate ridicate ale inflației are implicații bugetare importante. Pe baza previziunilor Comisiei Europene privind inflația, Curtea estimează că bugetul UE și-ar putea pierde aproape 10 % din puterea de cumpărare până în 2023.

Expunerea totală a bugetului UE la obligații viitoare posibile se ridica la 248,3 miliarde de euro la sfârșitul anului 2022 (față de 204,9 miliarde de euro în 2021). O parte a acestei creșteri se explică prin asistența financiară acordată Ucrainei de UE, aceasta crescând de peste două ori în 2022 comparativ cu 2021 (de la 7 miliarde de euro la 16 miliarde de euro). Auditorii observă că aprobarea unei sume suplimentare de 18 miliarde de euro la sfârșitul anului 2022 va majora considerabil această expunere pentru bugetele viitoare ale UE.

Informații de fond

În 2022, cheltuielile bugetare ale UE s-au ridicat la un total de 196 de miliarde de euro, ceea ce reprezintă 2,5 % din totalul cheltuielilor
publice ale statelor membre ale UE și 1,3 % din venitul național brut al acestora. Luând în considerare cheltuielile MRR, plățile din
partea UE s-au ridicat la 243,3 miliarde de euro în 2022. Aproximativ trei sferturi din bugetul UE au fost cheltuite prin așa-numitul
mecanism de „gestiune partajată”, în cadrul căruia statele membre distribuie fondurile, selectează proiecte și gestionează cheltuielile UE.

În fiecare an, auditorii examinează veniturile și cheltuielile UE, verificând fiabilitatea conturilor anuale și dacă operațiunile de venituri și de cheltuieli respectă normele aplicabile. În acest scop, ei efectuează teste pe eșantioane de operațiuni, cu scopul de a evalua măsura în care cheltuielile sunt afectate de eroare. Auditorii măsoară nivelul de eroare estimat pentru aceste cheltuieli în raport cu un prag de 2 %, dincolo de care cheltuielile neconforme sunt considerate a fi semnificative. O opinie „contrară” înseamnă că auditorii au identificat probleme generalizate. O opinie „cu rezerve” înseamnă că au fost identificate probleme, dar ele nu au un caracter generalizat.

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Reprezentanții Lufthansa analizează Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav

Articolul următor

Subsidiara Ningbo FengMei de la Codlea și-a majorat capitalul cu 5 milioane de euro

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Ne dorim să fim punctul de contact pentru toți cei care vor să facă transformarea digitală – care este un drum lung și dificil, dar și să găsim cele mai bune servicii pentru a facilita acest proces”, a rezumat coordonatorul The European Digital Innovation Hub in Transilvania (TEDIHT), Bianca Muntean, manager al Transilvania IT Cluster (TITC).
Citeste mai mult

“Bursa digitală” a Clujului

Mai multe entități și furnizori IT&C și-au pus în gând să ridice nivelul de digitalizare a IMM-urilor din…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share