Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Bugetul național, zgârcit cu Metropolitana Clujului și legătura la A3

Deputatul Viorel Băltărețu a anunțat va depune amendamente la proiectul de buget în așa fel încât șantierul DEx 4 să fie finalizat anul viitor, iar Centura Metropolitană Cluj (CMC) să primească banii necesari demarării proiectului.
Constructorul bistrițean lucrează deja pe DEx 4 și așteaptă startul la centură | Foto: API

Doar 10% din suma necesară Drumului Expres de la Tureni la Autostrada Transilvania (DEx 4) este prevăzută pentru 2024.

Deputatul Viorel Băltărețu a anunțat va depune amendamente la proiectul de buget în așa fel încât șantierul DEx 4 să fie finalizat anul viitor, iar Centura Metropolitană Cluj (CMC) să primească banii necesari demarării proiectului.

“Am fost șocat să citesc alocările bugetare din 2024 pentru proiectele esențiale de infrastructură a Clujului. Metropolitana nu are niciun ban alocat pentru anul viitor, iar pentru DEx A3 – Tureni s-au alocat mai puțin de 10% din fondurile necesare.

La A3 Tureni, avem un antreprenor mobilizat exemplar pe șantier care vrea să termine până la final de 2024 acest drum. Poate face asta. Și guvernul ce zice? Hai să îi dăm 72 milioane de lei din cei 787 milioane cât are contractul pentru a fi finalizat. Asta după ani de întârzieri.

În ce privește CMC, pur și simplu nu sunt alocate niciun fel de fonduri. Nici măcar pentru primul tronson, adică extinderea la trei benzi a Drumului Național 1, de la viitorul Spital Regional de Urgență până la nodul N. Vă amintesc că acest tronson a fost scos la licitație și atribuit și avem un termen de execuție de 20 luni”, a adăugat Băltărețu.

Amendamente la “expresul” Cluj – Dej și trenul metropolitan

“Am depus încă două amendamente pentru finanțarea studiilor de fezabilitate și prefezabilitate referitoare la DEx Cluj-Dej și trenul metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida. Pentru fiecare am cerut 5 milioane de lei.

La DEx, știm că licitația pentru studiul de fezabilitate a fost anulată în noiembrie 2023 și va fi relansată în perioada imediat următoare. De aceea, este necesară o alocare bugetară corespunzătoare pentru asigurarea sumelor necesare în 2024.

Referitor la trenul metropolitan, studiul de fezabilitate trebuia finalizat de Primăria Cluj-Napoca în 2021, dar nu a fost recepționat nici până în prezent. Pe lângă o mai bună gestionare a acestui proiect, este necesară și o alocare bugetară corespunzătoare în 2024”, a explicat deputatul.

Legătura la autostradă e în grafic, centura mai așteaptă

O singură ofertă la suma propusă de municipalitatea clujeană există pentru tronsonul 2 al CMC, venită din partea asocierii CON-A Operations, Dimex 2000, Hydrostoy, Concelex, Automagistral-Pivden. S-a încheiat depunerea ofertelor pentru tronsonul 2, de 3,5 miliarde de lei, fără taxa pe valoarea adăugată (TVA), valoare de licitație. Perioada de evaluare este de maximum 90 de zile lucrătoare.

Asocierea Viarom – Electrogrup se ocupă de tronsonul 1. Valoarea acestuia este de 92 de milioane de lei, fără TVA, iar perioada de contract, de 20 de luni (6 luni proiectarea, 14 luni execuția). Tronsonul 1 (2 km) include traseul Florești – Cluj-Napoca, iar tronsonul 2 (24 km și drumuri de legătură), Cluj-Napoca – Centura Vâlcele – Apahida.

Societatea bistrițeană Dimex 2000 lucra deja cu 200 de oameni și 190 de utilaje pe șantierul DEx 4, conform Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj. Ordinul de începere a lucrărilor s-a dat în 21 august, durata de execuție fiind de 18 luni.

Contractul se ridică la 562 de milioane de lei, fără TVA. Lungimea DEx 4 este de 5 km, bretelele la nodul cu A3 sunt de 5 km, iar bretelele la nodul cu DN 1, de 2,7 km. Asociația Pro Infrastructură estima că DEx 4 poate fi terminat în decembrie 2024, înainte de termenul contractual, februarie 2025.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj a câștigat un proiect finanțat de către gigantul Google pentru implicarea sa activă în societate.

Universitarii de la Babeș-Bolyai demarează un proiect cu Google

Articolul următor

Tranzacția între evoMAG și Elefant a eșuat

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share