Șeful Aeroportului Internațional Avram Iancu (AIAIC) a prezentat cifrele estimate pentru aceasta aerogară în contextul relaxării condițiilor impuse României în privința transportului aerian în UE.
Aceasta s-a desfășurat la Bruxelles, în perioada 23-24 ianuarie. Ședința ACI Europe are loc în contextul în care, la nivelul UE, se pregătește implementarea mai multor reglementări și măsuri aplicabile transportului aerian,
Noile reglementări ale spațiului aerian în UE:
- Operaționalizarea Sistemului de Intrare/Ieșire (Entry/Exit System – EES) din spațiul Schengen
- Definirea Strategiei AVSEC a Uniunii Europene (EU Aviation Security Strategy) care vizează îmbunătățirea controalelor de securitate pe aeroporturi;
- Revizuirea Rețelei Transeuropene de Transport (TEN-T) pentru crearea unui transport durabil și eficient la nivelul UE
- Implementarea măsurilor pentru reducerea cu 55% a emisiilor de carbon până în anul 2030 și crearea unei infrastructuri care să permită alimentarea aeronavelor cu combustibili ecologici
- Îmbunătățirea condițiilor de călătorie și protejarea drepturilor pasagerilor
- Supravegherea capacității operaționale a aeroporturilor prin intermediul procesului de monitorizare a sloturilor – o măsură care vine ca urmare a întârzierilor și anulărilor de zboruri în perioada Covid-19 și post-Covid
Sursa: AIAIC
EES va fi aplicat și în România
Sistemul Entry / Exit (EES) trebuie implementat și în România, după aderarea la Spațiul Schengen cu frontierele aeriene. EES este un sistem informatic automatizat de înregistrare a persoanelor din țările terțe de fiecare dată când acestea trec frontierele externe ale Spațiului Schengen.
Discuțiile din cadrul ședinței ACI Europe au punctat aspectele legate de operabilitate, implementare și pregătirea statelor membre pentru introducerea noului sistem, care presupune îndeplinirea unor cerințe tehnice (IT, conectarea și automatizarea sistemelor) și operaționale la fiecare punct de trecere a frontierei.
Comisia Europeană (CE) își propune ca în vară să ia decizia finală privind operaționalizarea sistemului EES, termenul estimat fiind, cel mai devreme, luna octombrie.
Se înăsprește securitatea în aerogări
Un alt subiect aflat pe agenda ACI Europe a fost cel legat de EU Aviation Security Strategy, în contextul în care concluziile, în urma evaluării riscurilor și amenințărilor, arată că unele dintre metodele de control, stabilite acum 10 ani, nu mai aduc rezultatele dorite în materie de securitate.
Aeroporturile din UE, în funcție de numărul de pasageri, vor trebui să aibă în dotare aparate de ultimă generație care să ducă la creșterea capacității de detecție a explozibililor, metalelor sau a altor obiecte interzise aflate asupra pasagerilor, în bagajele de cală sau de mână.
În anumite condiții, aeroporturile cărora nu li se va impune obligativitatea de a implementa noile tehnologii vor fi obligate să crească măsurile de control aleatoriu. Obiectivul CE este ca noua strategie de securitate să fie definită în primul trimestru al anului. La întâlnirea Board-ului ACI Europe au mai participat oficiali ai CE, lideri din industria aviației civile.
ACI Europe reprezintă 500 de aeroporturi din 55 de țări. Membrii ACI Europe facilitează 90% din traficul aerian comercial din Europa. Transportul aerian susține 13,5 milioane de locuri de muncă, generând 886 miliarde € în activitatea economică europeană (4,4% din produsul intern brut). Cu sediul la Bruxelles, ACI Europe conduce și deservește industria aeroportuară europeană.
AIAIC a încheiat 2023 cu 3,2 milioane pasageri, o creștere de 23% față de anul precedent, consolidându-și poziția de primul aeroport regional al României. Odată cu aderarea României la Spațiul Schengen, 70% din traficul înregistrat pe AIAIC va fi în acest spațiu, 30% fiind non-Schengen.