Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Chic Bijoux și Apidava, liderii Ardealului din BVB Arena

Regiunea Transilvaniei are doar două companii reprezentate în catalogul afacerilor antreprenoriale de succes ale României: Chic Bijoux și Apidava.
Programul inițiat de piața autohtonă de capital a pornit ca Made in Romania | Foto: BVB Arena

Regiunea Transilvaniei are două companii reprezentate în catalogul pe 2023 al afacerilor antreprenoriale de succes: Chic Bijoux și Apidava.

Apidava Blaj este o afacere de familie, înființată de Victor Mateș – profesor de fizică în oraș și apicultor în timpul liber. În cei 31 de ani business-ul a devenit internațional, compania exportând miere în 12 țări. „Bunicul meu avea 20 de stupi, iar fagurii din stupină îi mâncam noi copiii, vara, când ne tăia câte o ramă la toți copiii din sat și era un desert așteptat și savurat”, își amintește fondatorul și actualul manager.

Mai târziu, a redescoperit frumusețea apiculturii, grație unui coleg de școală. Astfel, a reînceput să se ocupe de albine, ca un hobby, pe lângă meseria de profesor. În 1992, a înființat compania Apis Prod cu doar doi angajați și mierea din producția a 50 de stupi. Antreprenorul a început să îmbutelieze mierea într-un garaj împreună cu un alt apicultor și astfel a luat naștere povestea afacerii Apidava de astăzi.

„În prezent, business-ul nostru de familie are o cifră de afaceri de 7 milioane de euro, cu 50 de angajați. Am ajuns să exportăm 50% din producție, nu doar în Europa, ci și în țări precum Japonia, Israel, Canada, SUA, Australia, unde mierea românească se bucură de apreciere”, adaugă fondatorul Apidava.

Platforma online, mai eficientă decât mall-urile

Chic Bijoux a apărut din dorința Ioanei Buiac ca după terminarea facultății să nu se întoarcă în Deva, orașul ei natal, ci să rămână în Cluj-Napoca pentru a construi ceva pe propriile puteri. A organizat în timpul studiilor mai multe târguri de pietre și bijuterii în Cluj.

Dacă la început Chic Bijoux a fost povestea unui stand de 6 mp, cu doi angajați, în unul dintre mall-urile din Cluj, astăzi compania livrează bijuterii personalizate din argint, aur și pietre prețioase cu procent majoritar în România și Ungaria prin intermediul celor două magazine online dedicate.

„Am încheiat anul 2023 cu o echipă de 27 de colegi, 2,5 milioane euro cifră de afaceri și planuri clare de dezvoltare atât din punct de vedere al portofoliului de produse cât și din punct de vedere al piețelor de desfacere”, povestește antreprenorul Sorin Buiac. Numele Chic Bijoux vine dintr-o pasiune care a inspirat-o pe Ioana: cea pentru limba franceză, pe care o studiază din copilărie.

„În 2017, având mai multe magazine fizice (insule în mall-uri din țară), ne-am dat seama că profitabilitatea nu este acolo unde ne dorim, scalabilitatea, nici ea. Cel mai important: noi, ca antreprenori, nu vedeam o dezvoltare din punctul respectiv. În 2017-2018 am închis toate magazinele fizice și ne-am concentrat 100% pe online. În doar șase luni de la lansare, cu noul magazin online generam deja mai multe venituri decât toate magazinele fizice pe care le închisesem”, spune acesta.

15 povești de succes

Bursa de Valori București a lansat programul dedicat promovării companiilor antreprenoriale românești care, începând din acest an, se numește BVB Arena. Transformarea întărește misiunea BVB de a se poziționa drept principal canal de finanțare pentru companiile românești și de a promova companiile ce contribuie la dezvoltarea economiei locale.

Cu acest prilej a avut loc prezentarea cărții cu cele 15 povești de succes ale companiilor românești finaliste în ediția anterioară: Adrem, Amber, Apidava, Ascendia, Bookster, Chic Bijoux, Croco, Exonia, Farmacia Tei, Fiterman Pharma, Grup Șerban, Kinderpedia, Mobexpert, QFORT, Ultragreens.

“Așa cum antreprenoriatul evoluează de la an la an, la fel o face și programul nostru fanion dedicat identificării și promovării companiilor românești. Am descoperit, de-a lungul timpului, companii cu un potențial uriaș de dezvoltare, care au crescut frumos. Suntem nerăbdători să primim în Arena BVB pe următoarele companii locale care pot deveni motorul economiei românești”, a spus Radu Hanga, președintele BVB.

“Începând cu această ediție a programului, aducem în aceeași arenă companii care își doresc să devină repere în industria pe care o reprezintă alături de investitori, consultanți și alți actori ai pieței de capital, cu scopul de a antrena capitalul românesc.

Sunt convins că vom descoperi printre viitoarele companii care se vor alătura programului adevărate povești de succes. Noi, la BVB, vom fi pregătiți să le acordăm suportul de care au nevoie pentru o dezvoltare ulterioară prin intermediul bursei”, afirmă Adrian Tănase, CEO al BVB.

Finanțări de 236 milioane €

BVB Arena este programul bursei inițiat, în 2017, sub numele de Made in Romania, dedicat identificării și promovării companiilor locale antreprenoriale de succes. Odată cu lansarea noii ediții, au fost prezentate noul nume și noua identitate vizuală a programului. BVB Arena, prin platforma sa online, va continua să fie locul unde antreprenorii români se pot întâlni cu investitori, consultanți și cu alți antreprenori.

Programul este structurat în mai multe etape, prima desfășurându-se în perioada 23 aprilie – 31 mai. Antreprenorii, comunitatea formată în jurul companiilor, angajații și partenerii, membrii comitetului de nominalizare pot înscrie în platformă compania în al cărei potențial cred.

Pot fi nominalizate companii românești care au în structura acționariatului minim 51% persoane fizice sau juridice rezidente, companii din toate industriile și de toate dimensiunile cu o condiție minimă de trei ani de activitate sau ca în ultimul an raportat cifra de afaceri să fie de cel puțin 250.000 euro.

În cea de-a doua etapă, din iunie, se va desfășura perioada de selecție a 50 de companii semifinaliste realizată de către comitetul de nominalizare, urmată de perioada 1-31 iulie, în care publicul va vota compania favorită. Dintre cele 15 companii, votul publicului va determina primii trei câștigători ai ediției din 2024. În 1 august va avea loc întâlnirea juriului pentru desemnarea celorlalte 12 companii finaliste. În septembrie va fi organizată gala de premiere a finalistelor BVB Arena 2024.

O altă etapă a programului, în perioada octombrie-noiembrie, este dedicată programului de mentorat la care pot participa firmele finaliste și semifinaliste, nominalizate în ediția curentă sau care se înregistrează în platformă. Ultima etapă este reprezentată de redactarea cărții care conține poveștile de succes ale finalistelor din acest an, carte ce va fi lansată la începutul anului viitor.

Cele șase ediții au strâns 1.200 de companii nominalizate în program și 20 de companii semifinaliste și finaliste care au folosit instrumentele puse la dispoziție de BVB. Valoarea celor 37 de runde de finanțare de acțiuni și emisiuni de obligațiuni la BVB derulate de cele 20 de companii a fost de 236 milioane euro.

Reperele competiției din 2024

Clasamentul industriilor

  • IT&C 15%
  • Comerț 13%
  • Servicii 12%
  • Ind. alimentară 9%
  • Ind. prelucrătoare, sănătate 8%

Distribuție după vechimea firmelor

  • 11-20 ani: 37%
  • 6-10 ani: 24%
  • 21-30 ani: 23%
  • 4-5 ani: 9%
  • +30 ani: 6%

Top nominalizări din Transilvania și Banat

  • Cluj: 24
  • Timiș: 12
  • Alba: 11
  • Brașov: 9
  • Bihor: 8
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Vinuri românești de înaltă calitate la Ro Wine Cluj-Napoca 2024

Articolul următor

Companiile PPC din România își dezvăluie noua identitate de brand

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share