Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

România faptelor bune – performerii CSR ai României

La prefacerea comunităților locale din România, la generarea de schimbare pozitivă comunitară, o contribuție importantă de-a lungul ultimelor decenii au avut-o companiile care au înțeles că responsabilitatea socială corporativă este o abordare de business care contribuie la dezvoltarea sustenabilă a acestora prin livrarea de beneficii economice, sociale și de mediu tuturor celor afectați de afacerile pe care companiile le derulează. Fie că vorbim despre schimbări generate prin intermediul organizațiilor neguvernamentale din România, fie prin intermediul direct al companiilor, proiectele de responsabilitate socială corporativă au modelat o altă Românie, una în care voluntariatul, dorința și nevoia de schimbare, dezvoltarea sustenabilă nu au rămas doar niște cuvinte.

Cum arată România faptelor bune, vă invităm să citiți în paginile următoare, documentate de echipa de redactori a Transilvania Business, cu rezerva că ne-am fi dorit ca mai mulți reprezentanți ai companiilor să ne fi răspuns.

 

The Azores Sustainbility & CSR Services întocmește de trei ani încoace România CSR Index, o analiză a gradului de transparență și performanță în domeniul CSR/Sustenabilitate corporativă al companiilor cu peste 500 de angajați din România. Compania a identificat aproape 700 de firme care au această obligație, iar raportat la anii trecuți când a întocmit Indexul,

The Azores Sustainbility & CSR Services a constatat că firmele performante au devenit mai performante, iar celelalte s-au menținut aproximativ constante.

“Rezultatele de anul acesta ne arată că firmele cele mai performante au devenit și mai performante, iar restul de aprox. 90% sunt cam la același nivel ca anul trecut. Pentru companiile care au obținut punctaje foarte bune am remarcat mai mult accent pe măsurarea impactului și o calitate mai bună a rapoartelor de CSR, iar pentru companiile care au comunicări sporadice există doua mari direcții: fie comunică despre certificarea sistemelor de management de mediu conform ISO 14001 sau certificarea sistemelor de management al sănătății și securității în muncă conform OHSAS 18001, fie comunică despre diverse campanii pe care le au de-a lungul anului, însă în mare parte nu par să aiba o abordare strategică și o planificare riguroasă”, a arătat Alina Liciu, Managing Partner The Azores Sustainability & CSR Services, în Index.

Companiile cu peste 500 de angajați sunt obligate, conform Directivei 2014/95/UE, să prezinte anual un raport de sustenabilitate, care conține informații atât financiare cât și non-financiare despre politicile, riscurile și rezultatele în ceea ce privește aspectele de mediu, aspectele sociale și cele legate de angajați, precum și respectarea drepturilor omului, a corupției și a mitei și diversitatea în consiliile de administrație.

Pentru întocmirea România CSR Index 2018, prezentat la jumătatea anului trecut, The Azores Sustainability & CSR Services au măsurat performanțele celor 696 de companii, uzând de  49 de indicatori grupați în 9 categorii. Ar mai fi de menționat că Indexul a luat în considerare cele mai importante referințe din domeniul CSR: Directiva2014/95/UE, United Nations Sustainable Development Goals, Global Reporting Inițiative Standards și Dow Jones Sustainability Index.

 

Performerii România CSR Index 2018

Potrivit România CSR Index 2018, performerii de bronz în ceea ce privește transparența și performanța în domeniul CSR/Sustenabilitate corporativă sunt Grupul Electrica, cu 56 de puncte, Azomureș Târgu Mureș, cu 58 de puncte, și Siveco, care a acumulat 65 de puncte.

Companiile de bronz, conform România CSR Index 2018, sunt Ursus Breweries, 72 de puncte, Glaxosmith Kline GSK, cu 78 de puncte, și Lidl Discount, cu 79 de puncte.
Șase companii au strâns peste 90 de puncte și sunt considerate de aur. Acestea sunt Telekom, cu 90 de puncte, CEZ și OMV Petrom, ambele cu 91 de puncte, Raiffeisen Bank, cu 92 de puncte, iar la egalitate, cu 94 de puncte, s-au clasat și sunt considerate drept cele mai transparente și performerii în domeniul sustenabilității și CSR – Coca-Cola HBC România și Kaufland România.

Alte 77 companii, bineînțeles, care le includ și pe cele 12 deja enumerate, au ocupat primele trei locuri, clasificate în funcție de industrie. Vă prezentăm în cele ce urmează spicuiri din aceste clasamente, raportat și la arealul pe care am încercat să ne centrăm.

Astfel, primele trei locuri în domeniul energiei, petrol și gaze, sunt ocupate, în ordine, de OMV Petrom, ROMGAZ și CONPET. Primele trei companii de utilități în domeniul energiei electrice sunt clasificate Distribuție Energie Oltenia (CEZ), Electrica și Hidroelectrica. Distribuția de gaze naturale cuprinde doar doi performeri în acest top: Engie România și Delgaz Grid, una din companiile din grupul E.ON.

La sectorul Echipamente electrice, primele trei locuri sunt ocupate de Rombat, ELBA și AEM.

În industria chimică, performerii sunt: Azomureș, Greenfiber International și CIECH Soda Romania.

În ceea ce privește operatorii de servicii de apă și canalizare, top trei este alcătuit din companiile Apa Canal, Compania Aquaserv Târgu Mureș și Apavil.

Clasamentul în IT îi cuprinde pe Siveco, NTT DATA Romania din Cluj-Napoca și Vodafone Romania Technologies. Dacă rămânem aproape de acest domeniu, comunicațiile fiind conform codului CAEN în aceeași categorie cu IT-iștii, cele mai bune trei companii în raport de sustenabilitate sunt cele trei mari companii multinaționale Telekom, Vodafone și Orange.

Domeniul Food Retail este dominat de cele trei mai lanțuri de hipermaketuri – Kaufland România, Lidl Discount și Auchan, în timp ce primii trei producători de alimente sunt considerați Nestle România, Albalact și Ana&Cornel. În ceea ce privește domeniul băuturilor, două dintre cele mai bune 12 companii sunt și în top trei, pe primele două locuri – Coca-Cola HBC România și Ursus Breweries, top 3 fiind completat de Heineken România.

În domeniul Construcții și inginerie s-au remarcat Energobit Cluj-Napoca, Fililala Electrica Serv și TIAB.

Comelf, I.A.M.U. și Schaeffler sunt cele mai performante și transparente companii din domeniul construcțiilor de mașini, conform România CSR Index 2018, în timp ce Dacia Automobile și FORD Romania domină topul constructorilor auto.

Raiffeisen Bank este cea mai transparentă și cea mai performantă din domeniul bancar, clasamentul fiind întregit de BCR și ING Bank. În domeniul asigurărilor, top 3 este alcătuit din Uniqa Asigurări, Omiasig Vienna și Asirom Vienna.

 

Ce sprijină companiile?

Orientarea este diversă, însă domină proiectele de educație, sănătate, sport, cultură și ecologie.

“În cadrul evenimentelor locale, Azomureș a reușit să susțină diferite cauze: de la lupta copiilor împotriva diabetului prin susținerea crosului ASCOTID, campaniile de Crăciun 2015-2018, unde împreună cu angajații companiei am reușit să ajutăm diferite asociații, fundații și ONG-uri și persoane defavorizate care au beneficiat de produse și servicii datorită voluntariatului angajaților, iar campania „Să dăruim împreună de Crăciun” va continua și în anii următori, acțiunile de plantare arbori în diferite zone ale orașului, oferirea unor burse pentru elevii din Târgu Mureș care au participat la festivalul Academia Sighișoara. Consider că toate aceste acțiuni de implicare socială au generat un impact pozitiv asupra comunității locale dar și asupra angajaților, aceștia având posibilitatea de a adaugă un plus valoare comunității prin implicarea voluntară în diferite proiecte”, ne-a declarat Mihai Aniţei, director general al Azomureș Târgu Mureș.

E.ON România a alocat în ultimii trei ani pentru activităţi CSR aproximativ 3,7 milioane de euro.

“Unul din domeniile prioritare în campaniile noastre CSR este EDUCAŢIA şi de aceea, în ultimii ani, ne-am concentrat eforturile spre acest domeniu. Un proiect de impact iniţiat şi derulat de noi este „Energie în şcolile copilăriei”, ce urmăreşte îmbunătăţirea condiţiilor de studiu prin modernizarea sistemului de iluminat din instituţiile de învăţământ. Până în prezent, în cadrul acestui proiect am investit aproximativ 3 milioane de euro în 54 de şcoli din 16 judeţe din ţară. Un alt proiect de susţinere a educaţiei este „10 elevi de notă 10”, prin care am dorit să premiem elevii cu rezultate excepţionale la învăţătură. O altă direcţie a noastră este susţinerea accesului la educaţie a copiilor angajaţilor, prin asigurarea normei de hrană a peste 200 de copii de grădiniţă, anual. O altă iniţiativă din zona educaţiei este „Bicicletă de la ţară”, proiect derulat în parteneriat cu Asociaţia Green Revolution, prin care 800 de copii cu risc de abandon şcolar, din cauza distanţei mari până la şcoală, au primit biciclete”, a punctat Frank Hajdinjak, director general E.ON România, la solicitarea redacției Transilvania Business.

Alte proiecte importante derulate de E.ON România sunt Parteneriatul cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă( IGSU) – ÎMPREUNĂ PENTRU SIGURANŢĂ, primul încheiat de IGSU cu o companie privată din domeniul energetic, campania „Dăruieşte Lumină”, sprijinirea unor evenimente de tradiţie, precum Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră (SoNoRo), Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, și susținerea celor 12 ediţii de până acum ale Cupei E.ON Kinder, unul dintre cele mai puternice turnee de fotbal pentru juniori, la care anual participă 2.000 de copii de la cluburi din întreaga ţară.

“Compania noastră promovează, de asemenea, şi acţiunile de voluntariat, prin care angajaţii îşi folosesc abilităţile şi experienţa pentru a ajută comunităţile în care trăiesc. Anul trecut, peste 600 de angajaţi au oferit mai bine de 2.000 de ore de voluntariat”, a adăugat directorul general E.ON România.

MOL este una dintre cele mai active companii pe zona de CSR. Dincolo de sprijinul nemijlocit acordat, conducerea companiei consideră că este important pentru organizații să știe că parteneriatul cu MOL este de cursă lungă.

“Continuitatea este o calitate esenţială a iniţiativelor de responsabilitate socială: pentru cei care apelează la susţinere e foarte important să ştie că sprijinul este disponibil în fiecare an. Un bun exemplu este programul spaţii verzi, colaborarea profesională dintre MOL România şi FPP fiind cea mai lungă din România realizată între o companie şi o organizație nonguvernamentală. Programul de promovare a talentelor are o istorie continuă de 13 ani, iar în 2018 majorarea cu 60% a fondului total de sprijin a asigurat creşterea cu 35% a numărului tinerilor finanţaţi și susţinerea mai accentuată a celor cu rezultate deosebite”, a declarat Camelia Ene, CEO & Country Chairman MOL România.

 

De ce sprijină companiile?

În general este în core business-ul lor. Însă, interlocutorii noștri ne-au detaliat motivațiile care îi determină să se implice.

“Activitățile desfășurate de Romgaz în domeniul responsabilității sociale sunt realizate în mod voluntar, dincolo de responsabilitățile ce revin din perspectiva legală, compania fiind conștientă de rolul corporațiilor în societate, care s-a redefinit ca urmare a globalizării piețelor şi a apariției provocărilor sociale şi de mediu. Compania Romgaz, conștientă de relația sa dinamică față de mediul de afaceri, societate și mediul înconjurător, și-a extins în timp responsabilitatea sa față de acționari și către mediile sociale influențate de activitatea sa. În calitate de companie energetică, Romgaz este conștientă de responsabilitatea pe care o are faţă de comunitățile în care activează. Sponsorizările sunt parte integrantă din strategia de CSR a S.N.G.N. „ROMGAZ” – S.A. şi prin acestea dorește să contribuie la dezvoltarea societăţii şi să se implice activ în rezolvarea problemelor sale”, crede Adrian Constantin Volintiru, directorul general al ROMGAZ SA.

“Desfășurarea unor acțiuni de responsabilitate socială poate genera atât un impact exterior cât și în interiorul organizației. Comunitatea locală poate contribui la progresul unor organizații atâta timp cât dezvoltă și se dezvoltă, iar campaniile de CSR reprezintă un canal direct între societate și organizații. Aportul pozitiv al unei companii în societate este un impact pozitiv și în interiorul companiei, angajații fiind mulțumiți și satisfăcuți la locul de muncă și mândri de organizația în care lucrează. Campaniile de responsabilitate socială reprezintă un trend necesar pentru a obține o armonizare între obiectivele business-ului raportat la nevoile societății”, consideră Mihai Aniței, director general Azomureș.

La E.ON România ține de strategia grupului. “Implicarea în comunitate este o parte importantă a strategiei Grupului E.ON. În acest sens, credem că o comunitate sănătoasă şi sustenabilă este esenţială pentru dezvoltarea şi viitorul companiei noastre. Este vital să înţelegem nevoile existente sau emergente ale comunităţilor în care activăm, pentru că strategiile şi acţiunile noastre să reflecte în măsură cât mai mare interesele acestora. Consider că doar în acest fel, putem câştiga încrederea comunităţii în compania noastră, comunitate de al cărei suport permanent avem nevoie atunci când vorbim despre dezvoltare sustenabilă”, a punctat Frank Hajdinjak, director general E.ON România.

Oricare ar fi motivațiile, la nivel național, vorbim de zeci de milioane de euro care sunt destinate anual sprijinirii comunităților în care companiile își desfășoară activitatea sau a unor domenii care ne definesc un viitor sustenabil.

de Ligia VORO

 Articol publicat în ediția print TB 84, martie 2019

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Ce evaluare li se potrivește pacienților cu dureri în zona toracică. Studiu cu finanțare europeană

Articolul următor

Industria aeronuatică românească la Paris Air Show

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share