Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Elite în business. Județul Mureș. Ranking 1: Mircea Oltean, director general IRUM SA Reghin: “Pentru mine este o mândrie faptul că am reușit să salvez această fabrică”

“Fac cu plăcere tot ceea ce fac”, recunoaște Mircea Oltean, directorul general al IRUM SA Reghin, în interviul pe care ni l-a acordat. Veți descoperi, de asemenea, câteva principii și valori care au stat la temelia Grupului MAVI, care deține IRUM SA, grupul de companii nr. 1 din județul Mureș.

 

Conduceți de aproape 25 de ani una din fabricile care a rezistat tăvălugului democratic de după 1990, ce v-a determinat să investiți în producție, cum vedeați atunci evoluția industriei românești de fabricare a utilajelor forestiere și/ agricole și cum o vedeți astăzi?

Fiind de profesie inginer și având, totodată, ocazia să lucrez la IRUM în perioada comunistă, cunoșteam foarte bine potențialul din acest domeniu, însă eram conștient și de managementul foarte deficitar din acea perioadă. Tot timpul am crezut în producție și am vrut să demonstrez că și în România se pot dezvolta afaceri care pot ajuta la creșterea prosperității în zonă. Având șansa să văd ce înseamnă un mediu de afaceri capitalist, în afara țării, am avut curajul să mă implic într-un proiect cum este IRUM, prin care să demonstrăm că și la noi în țară se pot face lucruri mărețe, trainice. Combinând toți acești factori cu tradiția fabricii de atunci ca producător de utilaje forestiere, m-am convins de faptul că trebuie să dezvoltăm și zona de tractoare agricole, lucru care s-a și întâmplat. Acum, din păcate, în această zonă de industrie, în afară de 2-3 jucători nu mai există nimic românesc. În locurile unde înainte erau fabrici cu mii de angajați, acum sunt complexe rezidențiale sau centre comerciale, iar ceva nou nu a mai apărut.

 

Dacă ar fi să faceți un arc peste timp, cum ați descrie începuturile companiei dvs., cum a evoluat aceasta, ce ajustări ați făcut pe parcurs și care au fost cele mai mari provocări cărora a trebuit să le faceți față?

Începutul grupului de firme este legat de MAVI, compania care deține astăzi pachetul majoritar de acțiuni al IRUM. La momentul înființării acesteia, în piață existau foarte multe oportunități, dar și riscuri pe măsură, având în vedere faptul că inflația era foarte ridicată, iar dobânzile la bănci exagerat de mari. Cea mai mare provocare a fost, cu siguranță, cumpărarea unui fabrici aflate în faliment, ba chiar și cu datorii destul de mari și integrarea unui stil de lucru vestic, occidental, într-un sistem comunist. Tot o adevărată provocare era și identificarea furnizorilor, într-o perioadă în care doar câțiva antreprenori îndrăzneau să descopere ce înseamnă economia de piață și curajul de a investi sume de bani despre care, în urmă cu câțiva ani, puteai doar gândi că sunt niște cifre fantastice.

 

Ce înseamnă pentru un investitor român să salveze și apoi să dezvolte producția românească de utilaje forestiere și, de dată mai recentă, de utilaje agricole, să susțină cercetarea-dezvoltarea românească și să creeze astăzi un viitor pe termen lung?

Pe plan personal, pot spune că pentru mine este o mândrie faptul că am reușit să salvez această fabrică, să păstrez locurile de muncă ale oamenilor din zonă și să evit ca totul să ajungă la fier vechi. Am început cu un program pe termen scurt, care prevedea măsuri imediate și unul pe termen lung, care prevedea o strategie de dezvoltare în toate zonele. Am știut totodată că, pentru a ne putea menține pe piață și pentru a fi performanți, pe lângă investițiile în tehnologie și infrastructură, trebuie investit și în cercetare și dezvoltare. În acest sens, am hotărât crearea unui Centru de Cercetare și Dezvoltare pentru Utilaje Agricole și Forestiere (denumit iFOR), inaugurat în 2015, fiind prima entitate de acest gen înființată de un antreprenor român, după anul 1990, în domeniul agrobusiness și forestier, și însemnând o investiție de 2,65 milioane de euro. Prin crearea acestui centru, s-a creat un mediu perfect de lucru, unde 50 de ingineri dezvoltă produse noi, românești.

 

Ați marcat câteva premiere de-a lungul celor peste 65 de ani de istorie a IRUM, iar de dată mai recentă am aminti de două – primul centru privat de cercetare-dezvoltare din Europa de Est, Centrul de Cercetare-Dezvoltare iFOR dezvoltat pe platforma industrială IRUM Reghin, și lansarea primului tractor agricol românesc din ultimul deceniu și jumătate – TAGRO, ce mai urmează?

Ne dorim să păstrăm același ritm susținut de dezvoltare, astfel încât încercăm ca și pe viitor, tot ceea ce facem să aibă și un element inovativ, pe baza căruia să se dezvolte atât gama noastră de produse, cât și fabrica în sine.

 

Care sunt elementele cheie care considerați că vă individualizează în piață și vă diferențiază față de competitori?

Câteva din elementele care ne caracterizează și, în același timp ne și individualizează în piață, ar fi faptul că suntem un producător român cu o istorie proprie, cu o tradiție pe care ne străduim să o păstrăm vie, în timp ce oferim în permanență un raport calitate-preț cât mai favorabil pentru produsele din protofoliul nostru.

 

Cum ați câștigat noi piețe, cât poate dura o negociere nouă și care sunt elementele cheie care conving un nou client?

Cel mai important este să ai o strategie bine definită și adaptată pentru fiecare piață în parte, ținând cont de particularitățile specifice zonei. Am început de la abordări clasice, cum ar fi prezența la târguri și evenimente de specialitate, identificarea unor dealeri performanți, și până la oportunitățile oferite de lumea modernă, prin digitalizare și prezența în on-line cât mai puternică, în zonele respective.

 

Care sunt ingredientele care considerați dvs. că v-au asigurat succesul în acești ani? Cum definiți succesul?

Aș pune pe primul rând seriozitatea, cinstea, corectitudinea și relația cu colaboratorii. Succesul l-aș defini ca rezultatul unui lucru bine făcut.

 

Ați avut proiecte de investiții importante de-a lungul anilor, ce proiecte de investiții veți dezvolta în viitor?

Pe viitor vom investi în continuare în modernizarea infrastructurii, în achiziționarea de tehnologie de ultimă oră și în dezvoltarea de produse noi.

 

Într-o lume care devine extrem de tehnologizată, automatizată, digitalizată cum vă pregătiți pentru viitor?

Este un domeniu pe care îl abordăm deja de câțiva ani și de care vrem să ne ajutăm în dezvoltarea business-ului nostru. Zonele de acțiune sunt atât în zona de producție, pentru softurile folosite în fabrică, dar și pe partea de digitalizare a produselor pe care le dezvoltăm și în zona comercială (platforme de lucru și magazine on-line).

 

Ce rol a jucat resursa umană în dezvoltarea companiei dvs. și cum stimulați retenția salariaților și atragerea altora noi într-o economie românească în care resursa umană este dificil de găsit sau chiar lipsește?

Resursa umană a avut dintotdeauna un rol foarte important în activitatea companiei. Mereu am pus accent pe această componentă și pot spune cu bucurie că avem angajați care sunt cu noi încă de la început, fabrica fiind deja o a doua casă pentru ei. Din acest punct de vedere, avem stabilitate pe acest segment, și ne-am preocupat tot timpul să le oferim oamenilor noștri un mediu de lucru la standarde cât mai ridicate, investind în oportunități pentru dezvoltarea profesională în cadrul companiei și încercând să oferim venituri decente. Specificul grupului de firme fiind de familie, am pus întotdeauna accent pe valorile unei familii, creând astfel un cadru propice pentru lucrul ambilor soți, dar și pentru continuitatea alături de copii.

 

Ce i-ați transmite unui tânăr antreprenor care dorește să înceapă o afacere sau care este la început de drum?

În primul rând l-aș sfătui să abordeze lucrurile cu seriozitate, să respecte regulile elementare ale business-ului, apoi să creeze o fundație trainică, să nu se dea bătut și să aibă curaj.

 

Aveți o lungă istorie legată de implicarea în comunitate, care sunt resorturile care v-au mobilizat și vă mobilizează să sprijiniți educația, sportul, tineretul, domeniul social etc.? Ce sfaturi ați avea pentru alți antreprenori de succes legat de acțiunile de responsabilitate socială?

Dintotdeauna am avut un apetit crescut pentru a ne implica în viața comunității, în dezvoltarea ei. Inclusiv IRUM considerăm că este un proiect pentru societatea în care trăim, prin intermediul căruia, creând locuri de muncă, oferim șansa dezvoltării profesionale alături de familie, aproape de casă. Pe ceilalți antreprenori i-aș sfătui să se implice cât mai mult în acțiuni care au impact asupra societății, indiferent că aleg proiecte legate de mediu, educație, sănătate, sau sport. Aș merge pe principiul lucrurilor făcute pe termen lung, nu cu impact pe moment și atât, conform zicalei că pe un om ar fi bine să îl înveți să pescuiască, nu să îi dai o dată pește.

 

Ce rol a jucat familia în dezvoltarea Grupului de firme IRUM-MAVIPROD?

Familia a jucat, desigur, rolul de bază. Stabilitatea familiei are un imapct major asupra activității profesionale. Este foarte import ca după o zi grea de muncă să îți poți recupera forțele acasă, lângă cei dragi. Tot timpul am făcut echipă cu familia, la început cu soția, pe urmă și cu Andrei.

 

Ce vă place cel mai mult din ceea ce faceți?

Totul îmi place. Dacă ar fi să o iau de la început, nu cred că aș face schimbări majore. Fac cu plăcere tot ceea ce fac.

 

Cum se construiește și se menține un brand?

Un brand se construiește cu multă muncă, seriozitate, cinste și corectitudine.

 

Dacă v-ați putea întoarce în timp, la momentul în care ați achizițonat IRUM, ce ați face altfel?

Sunt mulțumit de cum au evoluat lucrurile și mă bucur că la momentul respectiv am avut curajul să mă impic într-un proiect atât de mare.

 

Ce v-a motivat cel mai mult în acești peste 20 de ani să dezvoltați în continuare afacerea?

Întotdeauna m-a motivat dorința de a demonstra că și în România se pot face lucruri de un anumit nivel și de o anumită calitate.

 

Ce considerați că ar trebui să se schimbe în mediul de afaceri românesc?

Probabil fiind doar 30 de ani de capitalism, poate că este încă prea devreme pentru a putea vorbi despre o anumită maturitate și despre o cultură antreprenorială. De aici cred că mai apar disfuncționalități în relațiile dintre parteneri.

 

Cum ar trebui/ ar putea să susțină statul român dezvoltarea capitalului autohton?

În primul rând, statul ar trebui să nu creeze o concurență neloială, pe care mediul privat, în structura actuală nu o poate combate. Mă refer aici la creșterile salariale, care ar trebui să fie bazate pe performanță și competențe, ca în mediul privat, nu pe grile de salarizare sterile, care nu reflectă realitatea, la concret.  Un lucru care lipsește cu desăvârșire ar fi o comunicare bazată pe nevoile curente, între stat și mediul de afaceri. Totodată, ar trebui creată la nivel de țară, o cultură mult mai puternică asupra achiziției de produse românești, astfel încât oamenii să conștientizeze cât de mari sunt beneficiile cumpărării unui produs românesc.

 

Care este deviza dvs. în lumea afacerilor?

Deviza mea pentru lumea afacerilor este “Creează pentru viitor!”.

 

Cum vă detașați în tumultul cotidian?

Îmi place foarte mult să călătoresc, să petrec timp alături de familie, mă relaxează grădinăritul și, nu în ultimul rând, apreciez un film bun pe Netflix, vizionat alături de cei dragi.

 

Ranking: 1

 

Grupul IRUM-MAVIPROD

Grupul IRUM-MAVIPROD a fost fondat de famlia de reghineni Violeta și Mircea Oltean. În 1993, cei doi soți au înființat MAVIPROD, companie care 5 ani mai târziu a achiziționat pachetul majoritar al producătorului de utilaje forestiere IRUM SA.

Grupul IRUM-MAVIPROD a avut, în 2018, o cifră de afaceri de 210,82 milioane de lei, un profit net de 27,8 milioane de lei și un număr mediu de angajați de 550. Grupul avea active imobilizate în valoare de aproape 62 de milioane de lei și capitaluri proprii de 186,73 de milioane de lei potrivit datelor contabile din 2018.

 

Scor final (puncte): 97,95

Cifra de afaceri: 96

Active imobilizate: 95

Profit: 100

Nr. angajați: 98

Capitaluri proprii: 100

 

de Ligia VORO

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Elite în business. Județul Mureș. Ranking I: Violeta Oltean, director general MAVIPROD: “Nimic nu este mai frumos decât să ai o afacere proprie pe care să o vezi cum crește, din nimic, și ajunge acolo unde nici nu ai visat!”

Articolul următor

Agricultură după reţetă nemţească la Husasău de Tinca

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share