Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Avionul transatlantic mai așteaptă la Cluj. Finalizarea lucrărilor la Someș, abia în 2025

Devierea Someșului merge greu din cauza fondurilor insuficiente primite “de la centru” | Foto: ABAST

Lucrările de amenajare a râului Someșul Mic, vitale pentru prelungirea pistei Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj (AIAIC) în vederea efectuării de zboruri peste Oceanul Atlantic, se vor derula pe parcursul a încă patru ani doar cu asigurarea de fonduri suficiente.  

Administrația Bazinală a Apelor Someș-Tisa (ABAST) a precizat, pentru Transilvania Business, că investiția de amenajare a râului în Cluj-Napoca vizează implementarea infrastructurii adecvate pentru reducerea riscului la inundaţii şi diminuarea efectelor negative ale acestora, pe cursul Someşului Mic şi pe afluenţii acestuia (Becaş, Murători, Zăpodie, Canalul Morii), pe teritoriul municipiului şi al comunei Apahida.

“Până la 31 decembrie 2021 au fost realizate următoarele capacități fizice: lucrări de regularizare a albiei Someşului Mic (4,9 km), îndiguiri în zona AIAIC (5,45 km), lucrări de amenajare a afluenților (3,85) km. Rest de executat: lucrări de regularizare a albiei Someşului Mic (2,45 km); îndiguiri în zona aeroportului (2,45 km); lucrări de amenajare a afluenților (10,95 km).

Până la 31 decembrie 2021, au fost alocate fonduri de 54,8 milioane de lei, iar pentru finalizarea lucrărilor mai sunt necesare 46,4 milioane. Termenul de finalizare estimat este anul 2025. Lucrările vor fi executate în funcţie de sursele de finanţare asigurate de către ordonatorul principal de credite, prin programele anuale de investiţii”, ne-a declarat directorul ABAST, Ioan Curt.

Strategia AIAIC vizează un nou terminal pentru a ajunge la un trafic anual de 7 milioane de pasageri și prelungirea pistei de la 2,1 la 3,4 km pentru a face față zborurilor transatlantice. “Pentru a efectua zboruri la New York, într-un interval de 8-10 ani, trebuie prima dată să se finalizeze proiectul de deviere a Someșului, care să permită prelungirea pistei, cu preluarea avioanelor de mari dimensiuni”, a spus directorul AIAIC, David Ciceo.

Aeroportul clujean a trecut prin momente dificile, în condițiile în care, în 2020, traficul anual se prăbușea la de la 2,9 la 0,9 milioane de pasageri. Anul trecut, AIAIC a recuperat din traficul pierdut, ajungând la 50% din cel pe 2019. AIAIC a înregistrat, în ianuarie, 107.538 de pasageri, față de 185.376 în aceeași perioadă din 2019, însă în creștere de trei ori față de același interval din 2020.

Cu o scădere de 50% în 2021, AIAIC s-a încadrat peste media europeană de 59%. Estimările conducerii AIAIC sunt de o recuperare generală de 58% în acest an față de traficul de dinaintea pandemiei, adică 2 milioane față de 2,9 milioane de pasageri.

Traficul general pe aeroporturile din România a scăzut de la 23 de milioane în 2019 la 7,2 milioane în 2020 (-69%), cu o ușoară redresare la 11,2 milioane în 2021. Dintre țările Uniunii Europene și Marii Britanii, România se afla pe locul doi în topul celor mai mici scăderi de trafic, cu 52%, față de liderul Grecia, cu 46%.

Proiectul trenează de un deceniu
Lucrările la amenajarea Someșului Mic au început în 2012. În vara trecută se executau terasamentele care presupun săpături în noua albie a râului, urmate de diguri de apărare împotriva inundațiilor, pe ambele maluri. În 2021, suma alocată pentru derularea lucrărilor a fost de numai 3,7 milioane lei. În ritmul preconizat se va ajunge la 14 de ani pentru finalizarea proiectului.
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Brinel a câștigat un mare proiect cu Banca Mondială

Articolul următor

SWS s-a pus pe angajări în Sălaj. Salariul net a ajuns la 2.500 de lei

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share