Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Big Brother ANAF. Fiscul pune roboții pe contribuabili

Evenimentul “Inspecția fiscală în era digitală” a fost organizat, la Hotelul Cluj-Napoca, sub egida Centrului de Excelență în Litigii Fiscale (CELF) a casei de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).
Avocatul Ciprian Păun a dezvăluit cum va urmări fiscul tranzacțiile românilor | Foto: TB

Finanțele vor apela la tehnologie pentru a maximiza veniturile statului și a determina conformarea la plată, avertizează experții de la NNDKP.

Evenimentul “Inspecția fiscală în era digitală” a fost organizat, la Cluj, sub egida Centrului de Excelență în Litigii Fiscale (CELF) a casei de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen. Iată concluziile experților NNDKP.

“În România nu există un sistem de negociere între contribuabil și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ca în Germania sau Austria, singurul compromis fiind faptul că ți se acceptă eșalonarea la plată, în caz contrar instanța fiind cam singura soluție. Ceea în alte state este mediere în România se consideră trafic de influență. Nu că ANAF vrea neapărat să se meargă în litigiu, dar se întâmplă pentru că așa este legislația.

Noi aveam impresia că fiscul câștigă majoritatea acestor procese, însă de fapt mulți dintre micii contribuabili, florarii din piață, colaboratorii pe drepturi de autor nu au puterea să conteste deciziile fiscului și renunță la procese. Nici nu avem judecători specializați în domeniul fiscal. În consecință, în cazurile legate de ANAF, instanța este în continuare o loterie, iar rezultatul procesului depinde mult de documentația pe care o punem la dispoziție”, a remarcat Alina Timofti, partener coordonator consultanță fiscală.

Ea a atenționat că ANAF are un proiect de identificare timpurie și țintită a riscurilor fiscale, vizează consolidarea structurilor sale de control pentru a preveni frauda fiscală și evaziunea și nu va pregeta să folosească inclusiv roboți pentru a monitoriza toate operațiunile care se fac prin bănci în România. Una dintre țintele ANAF o reprezintă companiile care înregistrează pierderi fiscale constante, unele dintre ele de peste cinci ani la rând. De asemenea, ANAF și BNR vor să împiedice ieșirile subite de capital din țară.

Digitalizarea la ANAF

  • Management integrat al riscurilor
  • Consolidarea capacităților de control
  • Platformă complexă de tip Big Data
  • Interacțiune preponderent digitală

Sursa: NNDKP

Big Data alias Big Brother

“Avocații, contabilii și personalul de suport trebuie să colaboreze pentru ca greșelile ANAF să fie exploatate încă din faza de inspecție fiscală; ulterior s-ar putea să fie prea târziu. Unul dintre riscuri este de a te trezi cu o plângere în instanță din partea ANAF, mai ales că în perioada 2014-2017 s-au făcut o mulțime de dosare pe deciziile de impunere.

Prin digitalizare, fiscul va urmări și persoane care primesc pensii din străinătate, bani din alte țări în mod recurent, deoarece are la dispoziție rapoarte de la toate băncile și le poate analiza. Există comunicare și între ANAF și direcțiile locale de taxe și impozite, va fi și un sistem de Big Data între aceste instituții. La rândul lor, primăriile au acces la baza de date a Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară pentru a facilita executările silite.

Firmele de IT sunt vizate de fisc nu foarte greu de controlat. În general la corporații se lucrează pe contract individual de muncă, iar la persoanele fizice autorizate ANAF verifică dacă este vorba despre normă de venit sau în sistem real. Inovația la fisc e tot mai mare; chiar copiii angajaților ANAF din Cluj lucrează în IT, iar părinții îi întreabă cum sunt plătiți acolo. Să nu uităm că renunțarea la facilitățile fiscale e obiectiv în Planul Național de Redresare și Reziliență”, a spus Ciprian Păun, partener coordonator Cluj-Napoca.

Topul litigiilor la fisc

  1. TVA 40%
  2. Impozit pe profit 22%
  3. Prețuri de transfer 13%
  4. Impozit pe venit 12%
  5. Taxe locale 8%
  6. Accize 5%

Un proces durează și opt ani

“Durata litigiilor fiscale este în medie de 3-4 ani pentru valori sub 3 milioane de lei, deoarece se ajunge la curțile de apel, Înalta Curte (ICCJ). Termenele de judecată nu sunt deloc scurte, deci nesatisfăcătoare pentru contribuabili. Litigiile complexe, de peste 3 milioane, se pot întinde și pe 7-8 ani. Majoritatea s-au derulat la Curțile de Apel din București, Constanța, Craiova. Cea din Cluj figurează cu doar 7%, deși înglobează mai multe județe din Transilvania, iar activitatea economică e mai intensă.

Poate contribuabilii de aici nu sunt atât de conflictuali, au un comportament mai corect. Trebuie spus că în general ANAF nu renunță niciodată la aceste procese, cu riscul de a crea sume suplimentare de plătit din partea statului. De altfel, mulți dintre clienți au fost nevoiți să își declare insolvența din pricina acestor procese foarte lungi, pe sume mari.

Succesul în instanță depinde de documentație, rezultatul expertizei și argumentele prezentate în pledoarie. Tocmai de aceea contribuabilul trebuie să apeleze la avocații specializați în drept fiscal. Într-un astfel de litigiu noi ajungem până la nivelul Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru clarificări, multe soluționate favorabil. Niciodată nu abandonăm lupta când credem ca putem avea o clarificare favorabilă la CJUE”, a menționat Emil Bivolaru, partener soluționarea disputelor.

Geografia litigiilor fiscale la Curțile de Apel

  1. București     23%
  2. Constanța    13%
  3. Craiova       12%
  4. Ploiești        9%
  5. Cluj             7%

Contribuabil vs ANAF în prima instanță
(tribunale și curți de apel)

  • Admitere               40,8%          30,7%
  • Respingere           43,7%          53,7%
  • Anulare                 1,6%            6,7%
  • Declinare               5,6%            1,4%
  • Perimare                3,5%            2,7%

Contribuabil vs ANAF la ICCJ

  • Renunțare la judecată 100% 0%
  • Anulare recurs 65% 35%
  • Admitere recurs 41% 59%
  • Suspendare executare 60% 40%

Prosumatorii dau bătăi de cap statului

Daniel Hadăr, director taxe consultanță fiscală Cluj-Napoca, a dezbătut aplicarea TVA la micii producători de energie (prosumatori) „Aceștia beneficiază acum de cotă redusă de TVA pentru livrarea sau instalarea de panouri fotovoltaice și solare, sisteme de încălzire cu emisii scăzute (pompe de căldură). În viitor vom putea aplica cota redusă de TVA pentru ambele”.

El a remarcat că statul încă nu a clarificat pe deplin, în acest domeniu, felul în care se face compensarea pentru energia produsă de firme cu panouri fotovoltaice pe clădiri și magazine; cum li se aplică TVA prosumatorilor; cum se taxează încărcarea la domiciliul angajatului a mașinii de serviciu electrice.

Concluziile CELF:

  • Creștere vizibilă a gradului de soluții pozitive pentru contribuabili
  • Fenomene potrivnice contribuabilului odată cu trecerea timpului: renunțare la judecată, insolvență, anulare recurs
  • ANAF nu renunță la judecată, formulează recurs în toate dosarele
  • Există o activitate mare pe analiza TVA, deci riscuri fiscale pentru contribuabili

  

Prezent și viitor în fiscalitate, analizate la Cluj

Subiectele conferinței organizate de NNDKP la Cluj-Napoca s-au concentrat pe temele predilecte de control; schimbările de proceduri în inspecția fiscală; controlul antifraudă; sistemul integrat de management al riscurilor; serviciile intra-grup; TVA și energia verde; industria IT – implicații fiscale și PNRR.

Dezbaterea face parte din seria de evenimente CELF dedicate reglementărilor fiscale de actualitate. Aceasta se adresează profesioniștilor din departamentele financiare și juridice, top managementului și antreprenorilor care doresc să fie în permanență conectați și informați despre modificările legislative și impactul acestora asupra organizațiilor pe care le conduc.

Prin intermediul CELF, NNDKP oferă servicii integrate pe parcursul tuturor etapelor unei dispute fiscale, de la stadiul incipient al acesteia până la soluționarea eventualelor litigii în fața instanțelor române, printr-o abordare unitară, combinând experiența, abilitățile tehnice și perspectiva avocaților și consultanților săi specializați în dispute fiscale.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Ogilvy România câștigă contul de comunicare strategică și de media pentru Timișoara Capitală Europeană a Culturii

Articolul următor
Contractele încheiate cu firmele bucureștene ISPCF și Baicons Impex vizează  modernizarea instalațiilor de siguranță feroviară pe 973 km și în 121 de stații.

Baicons și ISPCF vor documenta modernizarea instalațiilor de cale ferată

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share