Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Calea ferată Cluj – Episcopia Bihor, inclusă în proiectul Rail2Sea

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a prezentat, în cadrul Forumului de Afaceri al Inițiativei celor Trei Mări, de la Palatul Parlamentului, stadiul proiectelor Rail2Sea și Via Carpatia
Drumul expres dintre cele două județe de graniță a fost împărțit în trei tronsoane | Foto: CJ Bihor

Conexiunile de infrastructură de transport de mare viteză ale Bihorului cu județele Arad și Cluj sunt trecute la finanțare europeană.

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a prezentat, în cadrul Forumului de Afaceri al Inițiativei celor Trei Mări, de la Palatul Parlamentului, stadiul proiectelor Rail2Sea și Via Carpatia. Acestea sunt văzute de oficialul român ca subiecte de interes major pentru Uniunea Europeană și NATO.

“Consolidarea economiilor europene și asigurarea mobilității militare pe flancul estic al NATO vor putea fi asigurate eficient inclusiv prin implementarea a două proiecte transnaționale importante: Rail2Sea și Via Carpatia, menite să eficientizeze conexiunea Marea Baltică – Marea Neagră și Marea Egee.

În domeniul rutier, Via Carpatia va asigura rutele de transport care vor tranzita România pe sectoare noi de drum de mare viteză (Oradea – Arad și Lugoj-Calafat).

Pentru transportul feroviar, Rail2Sea va asigura conexiuni noi între frontiera vestică și Portul Constanța (căile ferate Cluj – Episcopia Bihor, Brașov – Sighișoara), dar și pe traseul sudic (calea ferată Arad – Timișoara – Caransebeș – Craiova – Calafat). Componentele ambelor proiecte care tranzitează România beneficiază de finanțare europeană”, în viziunea Ministerului Transporturilor.

Două șosele de viteză, introduse “pe fonduri”

“România a făcut progrese pe ambele proiecte. La Via Carpatia am obținut finanțare pe 100% din fonduri UE. Până acum se află în stadiu de 35% de realizare. În România, acest coridor are trei ramuri, cu 1.700 km de autostrăzi și drumuri expres.

Participarea României a fost legitimată de UE prin introducerea unor sectoare de drum care anterior nu erau prevăzute în programele de investiții. Acestea sunt tronsonul Oradea – Arad (120 km), Lugoj – Calafat (250 km), întregind traseul principal de pe teritoriul țării cu 470 km. Valoarea însumată a acestor proiecte este de 2,5 miliarde de euro, fiind introduse pe Programul Transporturi 2021-2027 și demarate.

La Rail2Sea am obținut finanțare europeană de 80%, acesta fiind finalizat în proporție de 30%. Aici coridoarele vin pe trei ramuri și au 3.600 km de cale ferată care pune România în contextul conexiunilor dintre porturile Gdansk și Constanța. Ultimul este cel mai important la Marea Neagră și al 17-lea ca mărime din Europa”, a spus Grindeanu.

Prețul DX Oradea – Arad s-a dublat

Drumul Expres Arad – Oradea va avea 120 km, cu patru benzi de circulație. Proiectul mai prevede drumurile de legătură cu orașele Salonta (Bihor) (5 km), Arad (3 km) și punctul de trecere a frontierei Salonta – Bekescsaba (9,85 km). Lucrările sunt împărțite în tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș, Chișineu Criș – Arad. Valoarea estimată a proiectului, conform studiului de fezabilitate, este de 10,7 miliarde lei, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, față de cea inițială, de 1 miliard. Proiectul este un parteneriat între Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Primăria și Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor.

Railworks face jumătate din traseul de “TGV”

Electrificarea magistralei feroviare Cluj-Napoca – Episcopia Bihor (166 km) este un proiect de 2,2 miliarde euro gestionat de CFR Infrastructură. Cele patru contracte au ca sursă de finanțare Planul Național de Redresare și Reziliență. Câștigătorii licitațiilor sunt: lotul 1 (Cluj-Napoca – Aghireș), asocierea Railworks, 1,6 miliarde lei; lotul 2 (Aghireș – Poieni), asocierea Railworks, 1,5 miliarde; lotul 3 (Poieni – Aleșd), asocierea FCC Construccion, 2,1 miliarde; lotul 4 (Aleșd – Frontieră), WeBuild, 2,4 miliarde. Prin electrificare și reabilitare se vor asigura condiții tehnice pentru circulaţia cu 160 km/h pentru trenurile de călători şi de 120 km/h pentru marfă. Distanța Cluj-Napoca – Oradea ar urma să fie parcursă în 1:45 ore în loc de 3:00. Traseul va fi total nefuncțional pe durata modernizării.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

În weekend, toate drumurile duc la Agroalim 2023

Articolul următor

12 designeri români și internaționali prezintă potențialul industrial al Timișoarei

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share