Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Pasiunea pentru ardei iuți, transformată în afacere de un tânăr din Banat

La început a fost curiozitatea. Ideea cultivării ardeilor iuți nu a fost ceva premeditat pentru Alex Pufan. Totul a început atunci când a plantat niște semințe de Habanero într-un ghiveci, într-un an, iar în următorii ani a ajuns să aibă mii de plante.

„Fascinația pentru ardeii iuți s-a dezvoltat în momentul în care am început să descopăr varietățile pe care, în mod normal, nu le-ai vedea în România”, își începe tânărul povestea.

Alex Pufan vine dintr-un mediu de marketing, este designer grafic.

A început proiectul ardeiuti.ro ca pe un hobby, la care s-a alăturat prietena sa, Corina.

„Ardeiuti.ro a luat naștere din fascinația mea pentru ardeii extrem de picanți. Împreuna cu prietena mea, am cultivat în decursul anilor aproximativ 200 de specii diferite de ardei, pe care i-am transformat ulterior în sosuri delicioase. Feedback-ul pozitiv primit de la prietenii care au degustat creațiile noastre a fost cu adevărat încurajator, dar rămâneam în dubiu cu privire la rentabilitatea acestei pasiuni, având în vedere ca românii nu sunt mari consumatori de mâncare iute, cel puțin nu cu adevărat iute. La noi se preferă gustul mai puțin picant”,  a precizat designerul.

În prezent este angajat într-o corporație, dar în viitorul probabil va trebui să-și dedice tot timpul afacerii cu ardei iuți.

Fără acest background, nu crede că ar fi reușit să aibă un impact atât de semnificativ. Spune că universul ardeilor iuți este fascinant, dar crede, dat fiind nivelul lor ridicat de iuțime, că trebuie să fie prezentați într-un mod atrăgător.

El are ca partener de afaceri o persoană pasionată de grădinărit, iar aceasta face ca afacerea să înflorească din toate punctele de vedere.

Cei doi cultivă ardei iuți pe o suprafață de 500 de metri pătrați, împărțiți în două solarii. În total, circa 1.200 de plante din 11 soiuri diferite de ardei. Solariile sunt în Cerneteaz, Comuna Giarmata, la câțiva kilometri de Timișoara.

Soiuri alese

„În ceea ce privește alegerea soiurilor, încă experimentăm pentru a găsi cele mai potrivite pentru afacerea noastră. În prezent, avem câteva soiuri stabile pe care încerc să le selecționez personal. Aleg cu atenție ardeii pe care îi păstrez pentru a obține semințe, mă asigur că aceștia sunt izolați și au caracteristicile pe care mi le doresc.
Un exemplu ar fi ardeii Carolina Reaper din acest an, care sunt mult mai mari decât cei de anul trecut, iar plantele sunt mai rezistente. Aleg doar cei mai frumoși ardei de pe cele mai sănătoase plante pentru selecție. În rest, căutăm varietăți potrivite pentru producția de sosuri, cu o producție decentă și care să fie relativ ușor de întreținut în ceea ce privește palisarea”, povestește antreprenorul.

Pasiunea l-a făcut să devină un adevărat specialist în ardei iuți.
Pe pagina de instagram @ardeiuti, acesta oferă, pentru cei interesați, detalii despre soiurile de ardei iuți alese, și motivele alegerii, precum și câteva dintre secretele cultivării ardeilor iuți.
Inițial, la demararea afacerii nu s-a gândit cum își va desface produsele. A identificat un gol pe piață și s-a întrebat dacă există cerere în acea nișă.

Experiment muzical

A efectuat chiar un mic experiment muzical, colaborând la o piesă cu colegii din trupa HHTM și cu Echo (https://youtu.be/aKsfHWZJkas?si=fHLp4niky0Ta-VuK), iar aceasta a ajuns în trending pe YouTube. Acest lucru spune că l-a motivat într-un fel să continue să explorez cu pasiune lumea ardeilor iuți.

„Marea noastră revelație a venit atunci când am combinat pasiunea mea pentru ardei iuți cu cea pentru muzică, creând o piesă despre acești ardei alături de colegii mei de la hhtm, la care s-a alăturat apoi Echo. Când piesa a devenit relativ virală, am realizat că există o curiozitate legată de subiect. Deși nu era o garanție pentru succes, era o șansă demnă de urmărit”, își amintește Alex Pufan.

Sosurile de ardei iuți în trend

La nivel global, sosurile iuți sunt căutate, mai ales în SUA, și este posibil ca, în câțiva ani, cererea să crească și în țara noastră. Deocamdată, nu se grăbește, preferă să educe un public interesat și să crească odată cu evoluția pieței. Alex a produs deja câteva sosuri din ardei iuți și chiar a început livrările către restaurante.

Umami Bomb: Umami Bomb conține o cantitate semnificativă de hribi și ciuperci shiitake. Acest sos nu este foarte iute, ceea ce îl face potrivit pentru majoritatea oamenilor. Cu toate acestea, pentru cei cu o toleranță mai mică la iuțime, poate fi resimțit ca având o anumită intensitate.

Goulash Reaper: Un sos extrem de iute care poate provoca senzații puternice, în special pentru cei curajoși. „Am creat acest sos inspirându-ne din conceptul de gulaș, eliminând însă cartofii/găluștele și carnea. Este un sos mai complex, destinat celor cu experiență în gustul iute, potrivindu-se de minune cu preparatele din carne”, spune Alex Pufan.

Inferno Blend:
O dulceață creată recent, care a profitat de sezonul de vișine și căpșuni proaspete. Această dulceață este pur și simplu senzațională în acompanierea unui grătar specific românesc.

„În ceea ce privește partenerii noștri de afaceri, suntem activi în  Timișoara, și am ales partenerii cu mare atenție. În colaborare cu ei, organizăm din când în când provocări extrem de iuți. Sosurile noastre ajung să fie parte din burgeri sau sandwichuri la locații precum Fifty Five Bistro, Bun Burger și Panuozzo Napoletano. În plus, sosurile noastre pot fi achiziționate de la magazinele Inocent, AMPM, Star Kervan și TGB Meat Shop”, explică antreprenorul.

Au încercat și cu fonduri europene, dar s-au oprit, alegând să crească în mod natural, acumulând și experiența necesară pentru a înțelege cu adevărat de ce au nevoie.
„Într-un fel, profesia mea este ideală pentru orice start-up: de la branding, la crearea site-ului, până la design-ul etichetelor, am reușit să mă descurc singur. Dacă ar fi fost necesar să plătesc și pentru munca mea, mă gândeam serios să accesez fonduri”, precizează Alex Pufan.

Este plăcut surprins de reacțiile pozitive pe care le-a primit din partea clienților și a oamenilor care au aflat de afacerea cu ardei iuți.

„Mă gândesc că în 5 ani vom fi destul de vizibili pe piață ca și crescători de ardei, creatori de conținut iute și producători de sosuri”, conchide bănățeanul.

 

Dan Birta

(Articol apărut în TB 121)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Valtryp Oradea, prezentă în delegația României de la Regensburg și Berlin

Articolul următor

Muzica clasică în turneu româno-japonez

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share