Viteza promisă de CFR pentru călătoriile cu cele 37 de trenuri electrice contractate pentru relațiile ce vor acoperi puncte importante din țară este de 160km/oră. Garniturile, denumite rame electrice vor avea climatizare și wi-fi.
Delegația alcătuită de Autoritatea pentru Reformă a analizat procesul de fabricație a ramelor electrice Alstom, în cadrul unei deplasări efectuate în acest scop în Polonia. Primul tren urmează să fie trimis în depourile CFR Călători spre finalul lunii noiembrie a acestui an. Acesta va sosi la București în perioada 2-3 decembrie 2023.
Ce spune Clubul Feroviar?
„La Ministerul Transporturilor nu se știe încă data la care va fi pus în circulație cu pasageri primul tren Alstom dintre cele 37 comandate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Cert este că Autoritatea Feroviară Română (AFER) a primit din partea Alstom o cerere pentru rezervarea inelului de la Făurei pentru data de 23 decembrie, însă și anterior au mai fost făcute rezervări, anulate între timp”, spun cei de la Club Feroviar.
„AFER trebuie să testeze noul material rulant atât pe inelul de încercări de la Făurei, cât și în linie curentă, pentru a vedea cum interacționează cu infrastructura feroviară din țara noastră. Este vorba, mai exact, de compatibilitatea tehnică cu rețeaua, cu sistemele de clasă B, și anume sistemul Indusi în specia, mai precizează aceștia.
Rame electrice RE-IR1 în portofoliul CFR
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple se ridică la un cost total de 2.42 miliarde lei, fără TVA. Sunt incluse în contract serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani. Finanțarea proiectului este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile și din Bugetul de stat.
Secretarul de stat Ionuț Săvoiu
Conform graficului de livrări, producătorul ar trebui să livreze prima garnitură astfel încât, după efectuarea testelor în țară, prima călătorie să poată fi efectuată în ianuarie 2024. Există totuși posibilitatea ca, din cauza unor posibile condiții meteo nefavorabile, prima călătorie cu pasageri să fie efectuată de 1 mai sau chiar odată cu inaugurarea programului estival.
„Contractorului i se vor aplica penalizări pentru întârzierea în livrarea trenurilor și certificate negative”, a declarat Ionuț Săvoiu, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, responsabil cu coordonarea sectorului feroviar, citat de același Club feroviar.
Unde vom călători cu cele 37 de trenuri electrice?
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs vor fi :
București Nord – Constanța
București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
București Nord – Brașov – Cluj
București Nord – Brașov – Deda – Cluj
București Nord – Brașov
București Nord – Iași
București Nord – Suceava
București Nord – Galați
București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria
București-Nord – Craiova – Timișoara – Arad
Cluj – Timișoara
Cluj – Suceava-Iași.