Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Șantierele Autostrăzii Transilvania în 2024. “Zalău, la Sfântu’ Așteaptă”

Asociația Pro Infrastructură (API) a transmis previziunile sale rutiere pentru marile proiecte de transport rutier (autostrăzi, drumuri expres, centuri) care se pot concretiza în 2024.
Organizația de monitorizare a infrastructurii de transport a alcătuit harta autostrăzilor din România | Foto: API

Dacă tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș al A3 este cotat de specialiști cu posibilitate de începere, pentru cel de pe Meseș șansele sunt doar pur teoretice.

Asociația Pro Infrastructură (API) a transmis previziunile sale rutiere pentru marile proiecte de transport rutier (autostrăzi, drumuri expres, centuri) care se pot concretiza în 2024. “În acest an avem foarte multe variabile și este greu de prezis cu exactitate ce se va întâmpla, dar vom încerca.

Realist vorbind, ne vom bucura de 55 km (doar loturile sigure Drumul Expres (DEx) 16 Oradea, Autostrada A0 Sud 1, A7 Focșani și “muzeele” A0) în scenariul pesimist, respectiv 140 km (adăugăm A0 Sud 3, A1 Pitești – Curtea de Argeș, DEx 4 Tureni și DEx 12 Colonești – A1) în cel foarte optimist. Ar fi un record.

176 km sau chiar spre 200 km este scenariul de vis cu toate planetele aliniate și bani la buget (nu există suficienți), stat serios (ce glumă bună) și constructori foarte harnici (prea puțini).

În 2024 nu vor fi doar mari sfârșituri, ci și mari începuturi care vor fi marcate cum se cuvine de politicieni: mult-așteptatele A1 Sibiu – Pitești secțiunile 2 (antreprenori Mapa – Cengiz) și 3 (WeBuild) și veriga-lipsă Margina – Holdea (UMB), “la urși”. Se adaugă premierele de pe A8 Leghin – Moțca (UMB) și A13 Arpașu – Sâmbăta (Makyol).

Lângă Buzău, pe ultimul sector din A7 Ploiești – Pașcani, Nurol ar trebui să intre direct în execuție. Pe A0 Nord, chinezii (CCECC) vor porni între Afumați și Pantelimon și, in extremis, posibil ca Pizzarotti să dea drumul la ceva utilaje pe Bâcu – Corbeanca. Erbașu ar putea începe pe A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș.

În scenariul cel mai optimist, în 2024 avem start șantiere pe 196 km doar dacă autoritățile găsesc niște mărunțiș de avans și rezolvă birocrația, iar antreprenorii găsesc credite la bancă și chef de muncă. Nu se vor ataca toți acești kilometri deodată și cu aceeași intensitate, ci pe bucățele, mai ales pe loturile teribil de grele”, consideră API.

Asociația Pro Infrastructură (API) a transmis previziunile sale rutiere pentru marile proiecte de transport rutier (autostrăzi, drumuri expres, centuri) care se pot concretiza în 2024.

WeBuild atacă recordul Strabag

“Marile sfârșituri? Certitudini sunt puține. Primele două deschideri vor fi în februarie – martie cu Strabag pe DEx 16, între A3 și Centura Oradea, respectiv cu Alsim Alarko pe A0 Sud, între Drumurile Naționale (DN) 5 și 4. Aceiași turci sunt în ofsaid rău și trebuie să dea în trafic și DN4-A2 în mai-iunie, cu mult peste ce spune contractul, octombrie 2023.

În vară am putea vedea și scoaterea de la categoria “muzee” și punerea în exploatare a secțiunii A3 – DN 2 de pe A0 Nord, dacă oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) împreună cu chinezii (CCECC) se învrednicesc să facă o soluție de conectare A0 – DN 2, la Afumați.

Din cele patru tronsoane ale A7 scadente în 2024, doar celebra cocoașă de la Focșani e sigură. UMB are deadline în august, noi sperăm să fie gata în octombrie. Este la 27% pe Mândrești – Focșani Nord (cocoașa) și la 25% pe Buzău – Vadu Pașii, unde tot în august trebuie să termine. “Ciotul” de la Buzău este “muzeu”, fără continuarea spre Ploiești sau spre Focșani. Podul peste Râul Buzău este practic imposibil de finalizat în 2024 fără un efort titanic.

Șanse 50/50. Marea știre rutieră a lui 2024 trebuie să fie conectarea A1 de A2 prin A0 Sud, doar dacă își face treaba Aktor, între DN 6 și A1. Are ca termen aprilie 2024 și evident nu-l va respecta: abia a ajuns la 60% stadiu fizic. Totuși, vom pune presiune constantă pentru deschidere în octombrie – noiembrie, cel mai târziu în decembrie.

WeBuild poate rupe gura târgului în 2024 pe A1 Pitești – Curtea de Argeș și să fure trofeul celor de la Strabag: inaugurarea cu nouă luni înainte de termen (septembrie 2025), nu cu 8 ca austriecii pe A3 în 2023. Acum sunt la 60% și pot da gata toți cei 30,35 km, sau măcar jumătate până la Mănicești, în decembrie 2024 dacă își pun ambiția și dacă dă și CNAIR ceva la schimb și achită facturile la timp.

Șanse 50/50 au și cei de la Dimex să termine la limită, în decembrie, puțin înainte de termen, “miniciotul” de nici 5 km de la Tureni, dar cu maxi-impact în trafic. Pot, însă le va fi foarte greu. Marea necunoscută la capitolul 50/50 este UMB.

Trebuie să se decidă unde să se concentreze ca să poată inaugura obiective din A7, DEx 12 și DEx 6. Pe A7 Vadu Pașii-Râmnicu Sărat cât și pe Râmnic – Mândrești au ajuns la 26% și, cu mari eforturi, pot fi gata în decembrie unele segmente cu soluții de descărcare temporară în drumurile județene locale, fie între nodurile proiectate.

Oricum ar fi, greu de crezut că UMB ar putea deschide mai mult de 25 din cei 67 km dintre Vadu Pașii (Buzău Nord) și Mândrești (Focșani Sud), cu neglijarea altor șantiere din portofoliu. Această secțiune are deadline aprilie 2025, deci nu există presiune în 2024 decât strict declarativ, politic”, potrivit API.

UMB, asaltată din toate direcțiile

“În funcție de ce se va decide pe A7, se poate rezolva și ecuația pe DEx 12 Colonești – A1, unde UMB a ajuns la 42% și poate finaliza la sfârșitul anului măcar parțial până la Albota dacă se concentrează aici în dauna altor șantiere. Acum contractul spune noiembrie 2024, dar se poate extinde ușor în 2025, deci nici aici nu avem presiune reală.

DEx 6 Galați – Brăila a fost promis total iresponsabil de ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru 2023, deși termenul este decembrie 2024 și, la fel ca pe DEx 12, poate fi extins lejer în 2025. Chiar dacă vorbim de forța celor de la UMB, va fi teribil de dificil să finalizeze în 12 luni ce a mai rămas din structura – mamut cu hobanat peste Siret și viaducte complicate peste căile ferate din zonă.

Șanse foarte mici. Pe A7 Ploiești – Mizil, contractul celor de la Pizzarotti cere luna septembrie, însă abia a atins 40% și va fi extrem de dificil să pună în teren 55% în 12 luni. Dacă vor reuși în decembrie, va fi o mare performanță pentru ei.

Șanse pur teoretice. Lângă, pe A7 Mizil – Buzău, Coni și Trace au termen limită  în octombrie, dar abia au trecut de 35%. Poate românii ar putea face o surpriză să termine ceva cu o descărcare provizorie, fiindcă bulgarii sunt foarte întârziați. Nici unii nici alții nu au putere de accelerare, iar CNAIR doarme-n păpușoi. Greu ne imaginăm că s-ar putea inaugura aici un singur kilometru.

Cruciale sunt și centurile rutiere pe care autoritățile le ignoră. Să fie băgate în seamă în apropierea alegerilor locale? Târgu Jiu și Bârlad erau promise din 2022, apoi 2023, o fi 2024 cu noroc? Și la Sfântu Gheorghe este fezabilă deschiderea în acest an. Iar Zalău, la Sfântu’ Așteaptă. Timișoara Sud, Craiova Sud și niște obiective pe DN Centura București? Mai vedem în 2025″, a sintetizat API.

În 2023 s-au inaugurat 80 km de autostradă și drum expres la care se adaugă 16 km de autostradă “muzeu”. Rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din România a ajuns la 1.075 km în exploatare, fără cele două “muzee” de anul trecut, plus 751 km care au contracte active de (proiectare și) execuție de lucrări și încă 95 km aflați în procedură de licitație lucrări.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

COVER STORY: DAFCOCHIM AGRO 30 de ani. Lider în Centrul Transilvaniei

Articolul următor
Fermierii din SUA care au cultivat hibrizi de porumb de marcă Pioneer de la Corteva Agriscience au obținut performanțe dovedite în câmp, cu rezultate câștigătoare în concursul anual de randament al Asociației Naționale Americane a Cultivatorilor de Porumb (NCGA) din 2023.

Record mondial înregistrat de porumbul Pioneer: 39,2 tone la hectar

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share