Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Din amvonul tragediei, profesorul Moretti deschide proiectul METRA cu ULBS

profesorul Franco Moretti, prelegere în Aula Literelor, Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu

Tragedia, ca formă literară, trăiește în prezent și datorită profesorului de la Universitatea Stanford, Franco Moretti. Prelegerea eveniment susținută de reputatul critic literar a trecut prin temele mari ale tragediei. În fața auditoriului numeros, Moretti a destructurat cu acribie tragedia, piesă cu piesă, pentru a le explica simbolistica contextuală, creând legături între corpul de lucrări dramatice, pentru ca în final să dezvăluie ochilor minții universul tragediei.

Prelegerea profesorului emerit, Franco Moretti, Universitatea Stanford, susține două prelegeri eveniment la Sibiu. Acestea constituie, practic, începutul unui proiect major de cercetare pe care profesorul Moretti îl va conduce la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), timp de 2 ani și jumătate. Tema proiectului: tragedia.

În Aula Literelor, o sală încăpătoare, însă de data aceasta insuficientă pentru audiența dornică de a se întâlni cu fenomenul Moretti, Andrei Terian, inițiatorul programului de cercetare din partea ULBS, a introdus publicul în atmosfera care inevitabil urma.

„Franco Moretti a reușit să restaureze încrederea celor care lucrează în domeniul științelor umaniste și în cel al artelor. De fapt, chiar facem descoperiri și chiar prestăm activități folositoare, chiar dacă e știință. Profesorul Moretti preia toate informațiile din textul unei lucrări și le plasează pe o hartă, ori o diagramă, ori un tabel. Făcând acest lucru, ne permite să observăm lucrurile pe care altfel nu le-am putea identifica, din simplul motiv că creierul nostru nu este conceput să gândească în acest fel. Iar elementele ne sunt vizibile după ce profesorul Moretti le aranjează astfel. De aceea după ce citești o carte semnată de profesorul Moretti înțelegi ce spune și ești mai deștept. Și sunt sigur că la finalul prelegerii cu toții vom putea spune acest lucru”, sublinia profesorul univ. dr. Andrei Terian, prorectorul ULBS.
Prof. univ. dr. Andrei Terian, prorector Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu, în deschiderea prelegerii Franco Moretti

În amvonul tragediei, Moretti se simțea ca un student în anul I

După introducere, cu semne de emoții profesionale, profesorul Moretti se arăta încântat să fie prezent și să participe la proiectul de cercetare, alături de reprezentanții ULBS.

„Soția mea, persoana care mă cunoaște cel mai bine, spune că sunt blestemat să mă simt mereu ca un student în primul an, ca și cum nu am făcut nimic până acum și că tot ce contează este ce voi face de acum încolo. Nu știu dacă e pe deplin corect, dar, cu siguranță, sunt nerăbdător să încep lucrul la proiect”, declara Franco Moretti, profesor în cadrul Universității din Stanford.
Prelegerea susținută constituie practic schița unei cărți, în lucru de mulți ani, despre tragic, mărturisea în debut Moretti. „Este o cale paralelă cu cea pe care ne vom iniția lucrând la proiectul METRA. Este o carte la care lucrez de mulți ani. De unde interesul meu pentru tragic. Sunt interesat pentru că mă preocupă conflictul, iar tragedia este forma literară care a exprimat cel mai bine conflictul. Acesta ar trebui să fie un motiv suficient pentru istoria culturală. Forma care a cutezat să redea conflictul. Dar dincolo de acest aspect, tragedia a încercat să redea cele mai sumbre lucruri pe care oamenii și le-au pricinuit unii altora și a făcut acest lucru folosindu-se de cele mai frumoase cuvinte. În mod ideal, o carte despre tragedie sau o prelegere, cum e cazul nostru, ar trebui întotdeauna să surprindă pe deplin oroarea și frumusețea împreună. Acest lucru este extrem de dificil și sper să pot ajunge să o fac la un moment dat în cartea mea, aflată în pregătire”.

Pluralitatea cauzelor și poly-crisis, după Moretti

Pluralitatea cauzelor tragediilor antice grecești versus poli-criza contemporană, în demersul profesorului Moretti, dezvăluie cauza primară, începutul tragediei.

„Tragedia greacă este într-adevăr forma cauzalității. Toate personajele sunt în permanență în căutarea elementului care a cauzat ceea ce se întâmplă. Toate dramele înaintează din perspectiva acțiunii și se retrag spre trecut atunci când personajele purced să reconstituie lanțul de evenimente care au condus la punctul în care se află. Ele caută cauza principală a ceea ce se întâmplă. Pluralitatea cauzelor este condiția sine qua non care permite tragediei să se manifeste în mod inevitabil. Există un termen, un neologism apărut recent în limbajul politic, numit poli-criză, care indică pluralitatea crizelor, de natură diferită, de temporalitate diferită, care converg într-o singură fază a istoriei. Poli-criza este în mare măsură structura din spatele tragediei grecești”, explică Moretti.

Tragedia este depozitarul temelor mari pe care aparent abrupt le tratează în replicile personajelor, dialog susținut permanent în prezent.

„Tragedia nu este despre competiție, o competiție la care astăzi suntem cu toții martori, este despre un conflict de natură politică. Adică este despre valorile care sunt esențiale în susținerea, coagularea unei societăți sau care o distrug, dacă sunt contestate. Tragedia este despre conflicte interne, despre războaie civile, mai degrabă, decât despre războaie externe. Tragedia distinge, face diferența între războiul civil și războiul extern. Tragedia este despre greci versus greci, în timp ce războiul extern pune față în față grecii și perșii. Felul în care tragedia redă războiul civil este printr-o manieră subtilă, deloc frontală, explicită”, arată Moretti.

Tragedia, relație mai tensionată cu audiența

Franco Moretti a continuat prelegerea cu o scurtă analiză comparativă între evoluția tragediei și a romanului.

„Tragedia este mereu în prezent, în timp ce în roman este o narațiune, evenimentele s-au întâmplat deja. Personajele din tragedie vorbesc permanent. Astfel, tragedia crează o relație mai strânsă, mai tensionată cu audiența. Se poate spune că romanele sunt mai complexe, autorii se pot juca cu descrieri, umor și altele. Se poate spune că romanele au evoluat mai mult. Pe de altă parte, mai complex nu înseamnă neapărat mai bun” – Franco Moretti.

Tragedia, ochi în ochi cu Inteligența Artificială

În sesiunea de Q&A, profesorul Moretti a răspuns provocării de a imagina contextul în care Inteligența Artificială influențează tragedia.

„IA se construiește învațând din informații, din datele din trecut, din tragediile pe care deja le avem și ar trebui să producă tragedii care seamănă cu cele vechi. Dar ceva se va schimba. Însă ce formă va lua schimbarea nu aș putea să vă spun. Când agenții schimbării sunt oamenii, într-un anumit grad știm câte ceva, dar ca să prezic cum IA va evolua pentru mine este inimaginabil”, conchide Franco Moretti.

Proiectul METRA

Franco Moretti, profesor emerit al Universității Stanford, va coordona la ULBS proiectul METRA (Measuring Tragedy Geographical Diffusion, Comparative Morphology, and Computational Analysis of European Tragic Form), în perioada 2024-2026.

Moretti este considerat cea mai importantă personalitate a studiilor literare internaționale din acest început de secol și a impus în mediul academic conceptul de „lectură de la distanță” (distant reading), care oferă o perspectivă cu totul nouă asupra literaturii.

Proiectul METRA, explicat de ULBS, pornește de la ideea că, date fiind limitările spațiului scenic, orice tragedie interiorizează un război civil sub forma unui conflict de familie și urmărește apoi transformările acestei forme în diverse literaturi europene (inclusiv în literatura română). O altă ipoteză de lucru este că în tragedie raportul dintre cuvânt și acțiune nu este întotdeauna paralel, ci dă naștere la numeroase construcții disonante. În sfârșit, METRA recomandă ca, pentru o înțelegere adecvată a tragediei, un studiu să nu se focalizeze pe operele „tipice”, ci mai degrabă pe cazurile extreme, care problematizează limitele genului.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Vom avea un Campionat Național de Zacuscă

Articolul următor

Alin Buză, OPS: "Vom face lobby pentru afacerile sălăjene"

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Luna mai e Luna Maramureșului

Luna Maramureșului este o inițiativă ce își propune să aducă în prim planul vieții culturale, comorile acestui județ.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share