Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

UMB a lăsat pustiu șantierul autostrăzii Cluj – Sălaj

Autostrada Transilvania (A3) Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului, peisaj dezolant, șantier aproape pustiu.
Antreprenorul băcăuan a redirecționat majoritatea personalului și utilajelor de pe A3 către alte lucrări din țară | Foto: API

Incompetența companiei de stat ce gestionează drumurile de mare viteză au dus la blocajul actual, dar și alunecările de teren au făcut ca antreprenorul să încetinească lucrările.

“Autostrada Transilvania (A3) Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului, peisaj dezolant, șantier aproape pustiu. Fuga de responsabilitate a oficialilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), combinată cu incompetența lor legendară în derularea licitațiilor și cu antreprenorul UMB întins mult peste capacitate, au transformat în codașe aceste două loturi inițial fruntașe, cu șanse pur teoretice de a se încadra în jaloanele Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Contractele au fost semnate cu UMB în 26 iunie 2020 (Zimbor – Poarta Sălajului), respectiv în 22 septembrie 2020 (Nădășelu – Zimbor) și prevăd, ambele, câte 12 luni de proiectare și alte 24 de execuție. Așadar, termenele inițiale prevedeau deschiderea celor 42,3 km la sfârșit de 2023.

Fără să stea după birocrație, cei de la UMB au pornit șantierul ca din pușcă și aveam mari speranțe că își vor respecta angajamentele parafate în 2020. Dar a venit momentul fatidic septembrie 2021: alunecare-mamut la Nădășelu lângă cimitir, la propriu. Și de atunci s-a ales praful”, a relatat Asociația Pro Infrastructură (API).

Autostrada Transilvania (A3) Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului, peisaj dezolant, șantier aproape pustiu.

Turcii de la Ozaltin vin cu peticitul

“Ulterior a mai apărut o problemă similară în zona Topa Mică. CNAIR a tergiversat un an și jumătate decizia privind soluțiile de remediere. Într-un final apoteotic, în primăvara lui 2023, s-a luat decizia scoaterii din contract și licitarea separată a celor două soluții.

Procedura de achiziție a fost lansată la început de august 2023 și toată lumea credea că e minge la fileu pentru UMB. Dar surpriză: cei de la UMB nici nu au depus ofertă, probabil fiindcă sunt până peste cap băgați în 388 km de autostradă și drum expres pe care nu-i pot duce în ritmul lor obișnuit.

În plus, tergiversarea licitației le convine de minune, având un motiv de noi amânări. Rămasă cu buza umflată, CNAIR primește o singură ofertă amărâtă de la compania Ozaltin (Turcia), abia în ianuarie 2024. Nici până în ziua de azi nu avem câștigător. CNAIR doarme în papuci și doar promite că vom avea un câștigător la final de martie, început de aprilie.

Care evident nu poate fi decât Ozaltin. Asta dacă nu cumva oferta turcilor este inadmisibilă și am avea o situație de cascadorii râsului. Termenul contractual de proiectare și execuție pe soluțiile de la Nădășelu și Topa Mică este de doi ani și trei luni.

Chiar dacă s-ar parafa cu Ozaltin în aprilie, luând în considerare birocrația necesară (exproprieri, acord de mediu) și forța redusă a constructorului, greu de crezut că ne-am putea încadra în jalonul PNRR actual: spre sfârșitul lui 2026″.

Autostradă lipită de case

“Mai mult, fără nodul de la Românași, tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului e un minunat “muzeu”. Mai avem și alte blocaje birocratice: este în revizuire acordul de mediu (10 hectare pădure de defrișat în plus), iar la Sutoru, unde autostrada e lipită de case, nu avem prevăzute panouri fonoabsorbante.

Cu prea multe contracte în portofoliu și prea puține forțe întinse la maximum pe Autostrada 7, Centura Timișoara și pe Galați – Brăila, UMB a redus spre zero mobilizarea pe A3 Nădășelu – Poarta Sălajului, după ce în urmă cu puțin timp am văzut că a plecat complet de pe T4 Drumul Expres 12 Craiova-Pitești.

Doar printr-o mică minune mai pot fi deschise aceste două loturi în 2026, conform cerințelor PNRR, iar riscul de a pierde banii europeni este maxim”, potrivit API.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
La întâlnire au participat reprezentanți ai autorităţilor publice locale, ai utilizatorilor de apă, factori decizionali din domeniul mediului din judeţele Cluj, Bistriţa-Năsăud, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj.

Comitetul de Bazin Someș-Tisa se pregătește de Ziua Mondială a Apei

Articolul următor

Digitalizarea spitalelor din subordinea CJ Sibiu, un plus pentru pacienți și echipele medicale

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Luna mai e Luna Maramureșului

Luna Maramureșului este o inițiativă ce își propune să aducă în prim planul vieții culturale, comorile acestui județ.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share