Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cum se pierde vremea pe Centura Metropolitană Cluj. Studiu de caz

Mihai Sămărgițan, administrator al agenției Public Procurement Specialists, a realizat o analiză pe care a denumit-o “Introducere în teoria evaluării ofertelor depuse la licitații. Studiu de caz Centura Metropolitană Cluj-Napoca (CMC).
Varianta ocolitoare ar trebui să urmeze traseul Florești – Apahida, prin sudul municipiului | foto: API

Municipalitatea din Cluj-Napoca a tergiversat finalizarea licitației pentru Centura Metropolitană (CMC), deși eșecul era evident, susține un expert în achiziții publice.

Mihai Sămărgițan, administrator al agenției de consultanță Public Procurement Specialists Cluj, a realizat o analiză pe care a denumit-o “Introducere în teoria evaluării ofertelor depuse la licitații. Studiu de caz CMC”.

„O scurtă cronologie. 20 noiembrie 2023: e depusă o singură ofertă la a doua licitație pentru realizarea obiectivului de investiție. La prima nu s-a prezentat nimeni, prin urmare a fost majorată valoarea estimată și reluată procedura.

7 martie 2024: este finalizată evaluarea tehnică a singurei oferte depuse. Automat Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) decriptează unica ofertă financiară depusă. Vă rog să rețineți această dată.

Primăria Cluj-Napoca (PCN) știa de la 7 martie că ofertantul a depășit valoarea estimată și cu cât a fost aceasta depășită (până în 15% depășire legea permite continuarea procedurii, dacă sunt identificate sursele de finanțare suplimentară; peste 15% depășire, e obligatorie anularea procedurii, fără alte discuții).

2 aprilie 2024: încep să apară indicii că se dorește actualizarea indicatorilor economici cu fix 15% din valoarea estimată a procedurii, coincidență sau nu. 26 aprilie 2024: apare pe surse informația că PCN a anulat licitația.

29 aprilie 2024: PCN, prin primarul Emil Boc, confirmă anularea procedurii pe motiv că unicul ofertant a depășit cu 30% valoarea estimată și legea nu permite atribuirea în acest caz”, a sintetizat consultantul.

Jonglerii cu scumpirea

„PCN a contactat Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, iar în urma discuțiilor a existat acordul de a mări valoarea cu 15% și s-a făcut actualizarea indicatorilor tehnico-economici.

În cazul de față, la deschiderea ofertei s-a observat că oferta depusă este cu 30% mai mare decât valoarea estimată. Firma a spus că a fost o eroare tehnică, că a făcut calcule greșite, și în loc de 30% e 14,97%”, a punctat edilul Emil Boc.

“Păi „oferta” a fost „deschisă”, adică propunerea financiară a fost adică decriptată, din 7 martie, cu o lună înainte de apariția în spațiul public a informației privind intenția de a actualiza indicatorii.

Adresez următoarea întrebare achizitorului, ofertantului, dat fiind că PCN a avut acces la unica propunere financiară de la 7 martie și corelativ știa de la acea dată că aceasta depășește cu 30% valoarea estimată: ce sens a mai avut această șaradă, prin care s-au pierdut două luni prețioase?

Actualizăm după o lună, inutil, indicatorii cu 15%, dar știm că oferta depășește cu 30% valoarea estimată, deci oricum nu o putem accepta. Anulăm procedura după încă o lună de la actualizarea inutilă a indicatorilor?”, remarcă expertul clujean.

O jumătate de an de tergiversări

PCN a consemnat a doua anulare a licitației pentru CMC. „Pe 9 aprilie ceream un deznodământ. Acesta a venit: anularea licitației după cinci luni în care PCN a clocit singura ofertă depusă de către sibienii de la CON-A și bistrițenii de la Dimex, în noiembrie 2023.

Este neverosimil felul în care administrația clujeană se chinuie, realmente, să “implementeze” acest proiect. Studiul de fezabilitate gestionat din 2017 trebuia să fie gata în 12 luni, dar a durat patru ani.

La prima licitație pornită în februarie 2023 n-a participat nimeni și a fost anulată în mai. La a doua au avut nevoie de cinci luni ca să descalifice unica ofertă, deși puteau face asta în 3-4 săptămâni. Poate a treia oară-i cu noroc”, potrivit Asociației Pro Infrastructură (API).

O singură ofertă la suma propusă de municipalitatea clujeană exista, în decembrie 2023, pentru tronsonul 2 al CMC, venită din partea asocierii CON-A Operations, Dimex 2000, Hydrostoy, Concelex, Automagistral-Pivden.

Asocierea Viarom – Electrogrup se ocupă de tronsonul 1. Prețul acesteia este de 92 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, iar perioada de contract, de 20 de luni (6 luni proiectarea, 14 luni execuția). Tronsonul 1 (2 km) include traseul Florești – Cluj-Napoca, iar tronsonul 2 (24 km și drumuri de legătură), Cluj-Napoca – Centura Vâlcele – Apahida.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Bienala din orașul italian este unul dintre cele mai prestigioase evenimente culturale internaționale dedicate manifestărilor artistice din domeniile arte vizuale, arhitectură, muzică, teatru, dans, cinematografie, 

Exponate de la Bienala de Arhitectură Veneția, în Iulius Mall Cluj

Articolul următor

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu vine cu ediția a 31-a

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share