Proiectul șoselei de mare viteză către A3 a intrat în linie dreaptă, susțin reprezentanții forului județean.
Consiliul Județean (CJ) Sălaj a lansat licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru Drumul Expres (DEx 4) Jibou – Românași. Contractul are o durată de 20 de luni, fiind estimat la 15 milioane lei, fără taxa pe valoarea adăugată. Ofertele pentru proiectarea preliminară DEx 4 pot fi depuse până la 3 iunie.
Viitoarea arteră de 20,5 km urmează să asigure legătura rutieră între A3, în zona Românași, și drumul de mare viteză Baia Mare – Jibou – Dej, în zona Jibou. Noul nod rutier are rolul de a descărca traficul de pe A3 până la finalizarea tronsonului dintre Poarta Sălajului și Zalău, susține șeful autostrăzilor din România, Cristian Pistol.
Orașul Jibou urmează să fie conectat la A3 pe Drumul Expres (DEx 4) prin nodul de la Românași (traseu 20 km). Construirea nodului va fi finalizată până la încheierea investiției pentru tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului al A3.
Aceasta înseamnă legătura între A3, DN 1F Cluj Napoca – Zalău – Satu Mare – Petea și viitorul DEx 4 Jibou – Românași care ar urma să asigure legătura la A3. Nodul rutier urmează să fie edificat de CJ Sălaj și să conecteze lotul (construit de grupul UMB) al A3 Zimbor – Poarta Sălajului. Acest lot ar putea fi deschis în decembrie 2024, deși are termen contractual iulie 2025, conform Asociației Pro Infrastructură (API).
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km) cuprinde un tunel de 2,8 km prin Munții Meseș. Contractul e estimat la 2 miliarde €. CNAIR a prevăzut pentru tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău o durată de execuție de 78 de luni, deci finalizarea este prevăzută până în 2031.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.