Branduri de succes, create în Transilvania, și cum se construiește povestea din jurul unui brand au fost temele principale care au definit cea de-a doua conferință organizată de revista Transilvania Business. Ne-au încântat cu poveștile lor manageri și proprietari de afaceri din domeniile IT, energie, agricultură, curierat sau cercetare-dezvoltare. Consultanți din domeniul brandingului ne-au oferit și instrumentele uzitate în construcția unui brand, iar specialiștii în proprietate intelectuală ne-au arătat cum să ne protejăm o marcă.
Povestea vinurilor îmbuteliate de către producătorii din Podgoria Lechința, întinsă în județul Bistrița-Năsăud și localitatea Batoș din județul Mureș, ne-a fost sintetizată de Ovidiu Clițan, preşedintele Steiniger Wine Club, în prezentarea “De la idee la branduri consacrate”.
Speakerul și-a început prezentarea cu considerații despre istoria viței-de-vie și a evoluției industriei vinului, ca apoi să ajungem la podgoria cea mai nordică din Podișul Transilvaniei, Lechința, unde sunt cultivate soiuri care au nevoie de un timp de coacere mai scurt, care acumulează zahărul mai rapid, în special soiuri albe, acide, de o culoare strălucitoare și luminoasă datorită acidității, cu personalitate și arome datorită ceții din depresiuni, și mineralelor, extrase din solurile calcaroase pe care au fost înființate culturile de viță-de-vie.
Potrivit lui Ovidiu Clițan, AMB Wine Company a fost prima companie serioasă care a investit în zonă, Alfred Michael Beck, investitor austriac, fermecat de aceste locuri, s-a hotărât în 2009 să cumpere 14 ha de viță de vie în Batoș, iar de atunci a ajuns la 52 ha, în Batoș – 38 ha, în Lechința – 14 ha. Producătorul vinurilor Liliac funcționează pe principiul cramă-butic, adică vinuri puține, dar vinuri de calitate. “În 2013, la Premiile de Excelență ale Vinul.ro de la București reușește să uimească pe toată lumea când Sauvignon Blanc de la Liliac obține marea medalie de aur dintre 335 de probe de vin care erau acolo, din țări precum Franța, Italia, Bulgaria, România”, a amintit președintele Steiniger Wine Club un moment important din istoria AMB Wine Company.
Crama Vie – Vin Lechința este deținută de familia lui Adrian Botiș. “În 2011, cuprins de această pasiune a vinului, dânsul locuind în localitatea Lechința, s-a hotărât să înceapă cultivarea viilor, pe 20 ha”, ne spune Ovidiu Clițan despre începuturile cramei bistrițene. Astăzi, familia Botiș deține 50 de ha de viță de vie. Prima recoltă îmbuteliată a fost în 2016, iar vinurile produse sub brandul Vie – Vin Lechința sunt deosebite, cu personalitate și vioiciune. În portofoliul cramei găsim și celebrul vin Neuburger, care este un vin alb sec, de calitate superioară, robust, cu o culoare galben-verzuie și aroma specifică. Soiul este originar din Austria și s-a format prin încrucișarea naturală a soiurilor Roter Veltliner și Sylvaner.
A treia cramă prezentată de Ovidiu Clițan îi aparține lui Octavian Harșian. Dezvoltată la Dumitra, lângă Bistrița, Crama Harșian a pornit de la 10 ha cultivate cu viță-de- vie, iar acum a ajuns la primele recolte care să poată fi îmbuteliate și prezentate. „În zonă întâlnim o situație paradoxală în materie de soiuri care pot fi cultivate cu succes. Sașii din zonă, în 1930, au trimis la Montpellier niște mostre de Pinot Gris și cu acest vin au luat premiul întâi pe Europa. Este paradoxal acest lucru pentru că soiul Pinot Gris este iubitor de soare și căldură. El merge foarte bine în zonele mai sudice, cu briză marină. Ori, în schimb, Dumitra este cam la cel mai nordic punct din țară cu vinuri bune. De ce Pinot Gris obținut la Dumitra, într-o zonă nespecifică pedo-climatic pentru acest soi, a fost considerat cel mai bun din Europa? Solul este foarte propice pentru a cultiva acest soi”, ne lămurește la rândul lui Octavian Harșian.
Ligia VORO
Citește și:
Terminalul 1 al Aeroportului Oradea, o clădire nZEB, va fi inaugurat în 18 mai
Procesarea pasagerilor și a bagajelor lor se va face prin sisteme digitalizate. Clădirea noului terminal este o investiție…
1 mai 2024
“Bursa digitală” a Clujului
Mai multe entități și furnizori IT&C și-au pus în gând să ridice nivelul de digitalizare a IMM-urilor din…
1 mai 2024
Răzvan Pîrjol vrea să facă din Băile Felix o stațiune pentru toate lunile anului
Felixul ar putea deveni Mamaia de Oradea; Stațiune balneară pentru toate cele 12 luni ale anului; Afilierea la…
1 mai 2024
Aproape 49 de milioane de euro pentru modernizarea a 5 drumuri din Arad
Primul proiect contractat în Regiunea Vest prin Programul Regional Vest 2021-2027, componenta de Drumuri Județene: o investiție finanțată din fonduri…
30 aprilie 2024
11 oferte pentru pasajele Oneștilor din Oradea și ieșirea din Oșorhei
11 firme și asocieri de firme sunt interesate de proiectarea și execuția a două noi pasaje care vor…
30 aprilie 2024
Pod pe râul Tisa spre Ucraina, în Maramureș
Acesta este prevăzut în zona localităților Sighetu Marmației (România) – Bila Tserkva (Biserica Albă – Ucraina). Guvernul a…
30 aprilie 2024
Brașovul, peste Cluj în topul mall-urilor din România
Județul din centrul României contabilizează patru mari centre comerciale, față de numai două ale Clujului. Agenția Brand Management,…
30 aprilie 2024
Deficit major în comerțul Clujului: 1,8 miliarde euro
Balanța comercială a județului pe anul trecut s-a înclinat foarte mult spre importuri: 4,6 miliarde €, față de…
30 aprilie 2024