Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Canalul Bega, navigabil de la Timișoara până la vărsarea în Dunăre. Proiectul transfrontalier, finalizat

Vaporașele vor putea acum circula pe Bega de la Timișoara și până în Serbia, proiectul transfrontalier prin care a fost reabilitată infrastructura de navigație a fost oficial finalizat. Singura problemă care mai trebuie rezolvată este deschiderea unui nou punct de frontieră. Pe partea română cea mai importantă realizare este redeschiderea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, acesta fiind inaugurat oficial.

Vaporașele vor putea circula pe cei 114 kilometri navigabili. Odată acest obstacol al punctului vamal va fi trecut, navele de la Timișoara vor putea urca spre Dunăre, iar de acolo spre Marea Neagră, respectiv spre vestul Europei. De asemenea, se va putea circula pe un traseu cicloturistic de 70 de kilometri, între Timișoara și Zrenjanin.

La mai bine de jumătate de secol după ce circulația pe Bega a fost sistată, se poate acum relua navigația între România și Serbia. Vineri, Consiliul Județean Timiș, în calitate de partener, a organizat conferința de închidere a proiectului „Repararea infrastructurii de navigație pe Canalul Bega”.

În cadrul proiectului au fost efectuate lucrări de reabilitare a ecluzei și stăvilarului de la Sânmihaiul Român și, pe partea sârbă, repararea nodurilor hidrotehnice de la Srpski Itebej și Klek. Totodată, partenerul sârb a finalizat execuția pistei de biciclete până la graniță, astfel că, în viitor, după deschiderea punctului de trecere a frontierei de pe canalul Bega, traseul cicloturistic va avea peste 70 de km.

Circulația se va putea face cu ambarcațiuni de agrement pe cei 114 km ai Canalului Bega de pe teritoriul românesc și cel sârbesc (și mai departe pe sistemul navigabil dunărean).

Pentru ca transportul să se desfășoare în cele mai bune condiții, în perioada următoare vor începe lucrările pentru deschiderea unui punct de trecere a frontierei naval și pietonal pe canal. În acest moment este finalizată documentația tehnică și a fost obținută autorizația de construire. Acesta va fi amplasat pe o parcelă cu suprafața de 1.000 mp din domeniul public al județului Timiș, pe teritoriul comunei Uivar, în afara digului de apărare al canalului Bega, în vecinătatea frontierei cu Republica Serbia. Proiectul prevede o clădire P+2E și terasă de observație, o zonă de control acoperită și un cheu de acostare pentru ambarcațiunile de agrement. Punctul va permite controlul atât al persoanelor care folosesc pista de biciclete, cât și al pasagerilor ambarcațiunilor care navighează pe canal. Consiliul Județean Timiș a inclus în bugetul anului 2022 fonduri necesare demarării construcției punctului de trecere a frontierei și se estimează că la sfârșitul anului 2023 punctul va fi operațional.

Operaționalizarea ecluzei de la Sânmihaiul Român va permite circulația pe canal a ambarcațiunilor de agrement de la Timișoara până în Serbia și mai departe pe Tisa și Dunăre, fie spre Marea Neagră, fie spre sistemul Main-Rin-Marea Nordului.

Totodată, în cadrul proiectului au fost achiziționate de către cele două administrații bazinale echipamente specifice ce vor fi utilizate pe viitor pentru întreținerea căii navigabile. De asemenea, au fost organizate activități de promovare a rezultatelor proiectului și creșterii a vizibilității canalului Bega.

Proiectul, cu o valoare de peste 13 milioane de euro, este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul INTERREG IPA CBC de Cooperare Transfrontalieră România-Serbia, Axa prioritară 3 – Mobilitate sustenabilă și accesibilitate, Măsura 3.1 – Mobilitate și infrastructură și servicii pentru transport.

Proiectul transfrontalier are ca scop promovarea transportului sustenabil și dezvoltarea infrastructurii de mobilitate în zona transfrontalieră pentru transformarea Canalului Bega într-o destinație recunoscută la nivel internațional pentru experiențe turistice unice, diversitate culturală, comunități integrate și protecția mediului. Totodată, va avea loc promovarea arealului Canalului Bega ca o destinație verde, deschisă turiștilor, recunoscută internațional.

Valoarea totală a proiectului este de 13 850 687.41 euro, din care contribuția financiară a Uniunii Europene este de 11 773 084,29 euro. Alocarea financiară pentru cei patru parteneri în proiect este următoarea:

Lider de proiect a fost Administrația Bazinală de Apă Banat, iar parteneri Consiliul Județean Timiș, secretariatul Provincial pentru Cooperarea Interregională și Autoguvernarea Locală din Vojvodina, respectiv Compania Publică de gestionare a apelor „Vode Vojvodine” Novi Sad

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Iulian Popescu, secretar de stat în Ministerul Cercetării, a demarat legiferarea testării vehiculelor autonome în România în urma unei vizite la Cluj.

Autovehiculele autonome, testate pe Transalpina. “Ideea mi-a venit de la Cluj”

Articolul următor
Furnizorul de servicii de consultanță Marsh Advisory Services (MAS) a cumpărat, într-o tranzacție de 6 milioane euro, firma IT clujeană Darwin Technologies.

Grupul american Marsh a preluat Darwin Technologies Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică România (DEER) Cluj, cel mai mare distribuitor național de profil, a organizat proiectul educativ “Școala Altfel cu Micul Energetician”, proiect care face parte din campania sa educativă.
Citeste mai mult

DEER predă energetica viitoarelor generații

3.000 de elevi din ciclul primar de învățământ învață despre energie în cadrul proiectului educativ. Distribuție Energie Electrică…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share