Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Afaceri mai mari cu 37% la TeraPlast. Șantierele publice “sapă” în profit

Cifra de afaceri a grupului bistrițean TeraPlast a avansat în primul semestru, fiind însă erodată de dificultățile de pe piața construcțiilor.
Punctul “de comandă” al grupului bistrițean, din localitatea Sărățel | Foto: TeraPlast

Cifra de afaceri a grupului bistrițean TeraPlast a avansat în primul semestru, fiind însă erodată de dificultățile de pe piața construcțiilor.

Grupul TeraPlast a avut afaceri în creștere în semestrul 1 din 2022, dar într-un ritm inferior intervalelor precedente, ca efect al unui mediu economic radical modificat, ceea ce a afectat performanțele. Degradarea climatului, vizibilă încă de la începutul anului, s-a accentuat în trimestrul doi.

Cifra de afaceri aferentă semestrului 1/2022 a crescut cu 37%, la 373 milioane de lei. Profitul brut s-a situat la 35,7 milioane, în scădere cu 16% față de aceeași perioadă a anului trecut. Marja EBITDA s-a menținut la nivelurile țintite pentru liniile de business instalații și granule, însă cea la nivel de grup a fost afectată de rezultatele TeraGlass și TeraBio Pack.

Profitul net a cunoscut o contracție, până la 16,4 milioane de lei, față de 28,7 milioane în același interval din 2021), pe un puternic efect de bază și ca urmare a punerii în funcțiune a noilor investiții.

Materialul reciclat, avantaj competitiv

O evoluție bună au cunoscut-o exporturile care, în primul semestru, au atins 63,8 milioane de lei, în creștere cu 79% comparativ cu S1 2021. Avansul este dublu față de ținta de creștere cu 40% an/an propusă de grup. Ponderea exporturilor în totalul cifrei de afaceri a urcat de la 13% în S1/2021 la 17% în S1/2022.

Chiar și într-un context complex, divizia de instalații, cu cea mai mare pondere în rezultatul consolidat la nivel de grup, a avut un EBITDA în creștere și o cifră de afaceri solidă majorată cu 37% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut și a menținut o marjă EBITDA de 12,4%.

Un factor esențial care a determinat evoluția bună a fost utilizarea intensivă a materialului reciclat. Acesta reprezintă un avantaj competitiv în condițiile actuale de piață și contribuie semnificativ la gestionarea optimă a costurilor.

Marile magazine cer ambalaje biodegradabile

Rezultatul consolidat la nivel de grup a fost afectat de evoluții sub estimări ale diviziilor ferestre & uși și ambalaje flexibile. “Ultima nu și-a atins pragul de rentabilitate din cauza procesului standard de pătrundere pe piață: clienții cer mostre pentru testare, iar între testare și comanda efectivă trece un interval de timp apreciabil, prelungit de contextul general de piață.

Acest proces implică loturi mici, costuri suplimentare de producție și o perioadă mai lungă de optimizare a acestei linii de business. Însă aceasta este o piață cu un potențial ridicat, care va contribui la rezultatele viitoare. Un impuls pentru producția de ambalaje biodegradabile este așteptat în urma câștigării unor licitații cu mari lanțuri de magazine, care vor deveni efective în ultima parte a anului curent.

EBITDA negativă a TeraGlass a provenit din actualizarea lentă a prețurilor în funcție de noile costuri. Situația s-a îmbunătățit semnificativ în iunie, când, în baza contractelor renegociate, care reflectă costurile actuale, divizia a avut o marjă EBITDA pozitivă, de 5,5%, care a ameliorat evoluția din lunile anterioare și în același timp imprimă un sens ascendent profitabilității în semestrul 2”, se menționează în raportul semestrial al TeraPlast.

Șantierele publice generează blocaje la privați

În ansamblu, rezultatele grupului au fost grevate de o evoluție sub așteptări a sectorului construcții din România. Acesta a crescut la nivel general doar cu 1,3% între ianuarie și mai 2022 comparativ cu primele 5 luni din 2021, dar segmentul lucrărilor inginerești (unde se regăsesc investițiile publice în infrastructură) a cunoscut o contracție de peste 10% în același interval.

Sectorul s-a confruntat cu întârzieri mari, atât la lansarea unor noi licitații, cât și la indexarea contractelor vechi în funcție de noile costuri. Au apărut blocaje, iar activitatea pe șantiere a stagnat.

Grupul a temporizat creșterea capacităților de producție în funcție de factorii care determină piața. În același timp investițiile programate, cum ar fi noua fabrică de folii stretch avansează, iar proiecte începute, ca unitatea de țevi pentru apă și gaz (cu diametre de până la 1,2 m), au devenit operaționale în trimestrul 2.

“Mediul economic, incomparabil mai dificil”

„Rezultatele grupului au rămas într-un teritoriu care arată reziliența business-ului. Diviziile principale, cu tradiție au avut evoluții bune chiar dacă mediul economic a devenit incomparabil mai dificil față de 2021. Dificultățile pe segmentele noi, cauzate de perioade de maturizare a investițiilor noi mai lungi decât ne-am așteptat sau de întârzieri la renegocierea contractelor vor fi depășite.

Rămânem la fel de determinați în creșterea profitabilității grupului prin diverse măsuri și pârghii, în ciuda unor fenomene adverse, cum au fost cele de care ne-am lovit: materii prime scumpe sau blocaje în domeniul construcțiilor. Țintim creșteri cu două cifre, dar adaptate la noua realitate economică”, a afirmat Ioana Birta, directorul financiar al grupului.

Își revizuiesc țintele bugetate

Condițiile de piață, influențate major de factori externi cu implicații geopolitice, au dus la revizuirea negativă a majorității proiecțiilor din acest an de către autoritățile publice sau instituțiile internaționale. Evoluțiile recente obligă grupul la revizuirea țintelor bugetate pentru 2022, printr-o reașezare a așteptărilor care să reflecte contextul advers dezvoltat de la stabilirea inițială a obiectivelor.

„Bugetul construit inițial a avut în vedere un scenariu macroeconomic mult mai favorabil, pe o altă traiectorie decât cea care s-a concretizat. Din păcate, încă nu avem pornite niciunele dintre programele de infrastructură anunțate (Planul Național de Redresare și Reziliență, Anghel Saligny).

Vedem întârzieri la implementare chiar și în proiectele de pe Programul Operațional Infrastructură Mare, în special din cauza creșterii prețurilor materialelor de construcții, neajustate suficient” a declarat Vlad Neacșu, membru al Consiliului de Administrație. Comparativ cu țintele inițiale, datele revizuite sunt reduse cu 10% la nivelul afacerilor și cu 26% la EBITDA.

Noua proiecție pentru 2022 are în vedere o creștere cu 15% a cifrei de afaceri, cu 12% a EBITDA comparativ cu 2021 și menținerea unei marje EBITDA pentru întreg grupul de două cifre (11,8). Principalele surse de creștere rămân instalațiile și reciclarea, iar un efect pozitiv este așteptat dintr-o potențială redinamizare a lucrărilor de infrastructură în a doua parte a trimestrului 3.

Pentru linia de granule, grupul își propune un EBITDA de 20 milioane lei și o marjă de 13,7%. Profitul net va fi similar celui de anul trecut, când grupul a înregistrat din activitatea operațională de 42 milioane lei. Grupul este compus din TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack și Somplast.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Antreprenorii clujeni Zsolt Stranszky (Numa Design) și Adrian Dragoș (Da Pino) au pus bazele, pe platforma industrială Clujana, unui centru de industrii creative care își propune să devină un punct de referință al orașului.

Fabrica Renner, raiul artiștilor. Se naște un hub creativ în halele de la Clujana

Articolul următor

Ieșirile din Oradea înspre Arad și Satu Mare vor fi lărgite la patru benzi

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică România (DEER) Cluj, cel mai mare distribuitor național de profil, a organizat proiectul educativ “Școala Altfel cu Micul Energetician”, proiect care face parte din campania sa educativă.
Citeste mai mult

DEER predă energetica viitoarelor generații

3.000 de elevi din ciclul primar de învățământ învață despre energie în cadrul proiectului educativ. Distribuție Energie Electrică…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share