Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Conf. Univ. Dr. Cristian Boeriu: „Realitatea virtuală nu este decât un instrument complementar, pentru că nimic nu poate substitui educația la patul bolnavului”  

Conf. Univ. Dr. Cristian Boeriu, Coordonator Departament VR și Șef disciplina Medicina de Urgență din cadrul Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie “G.E. Palade” din Târgu Mureș, ne-a purtat, în interviul acordat, pe tărâmul realității virtuale augmentate cu aplicabilitate în educația medicală. Revista noastră și cotidianul Zi de Zi i-au acordat însă un trofeu real în cadrul Galei Mureșul Medical – Premiile Zi de Zi.

 

La UMFST va funcționa primul Centru de Realitate Virtuală Augmentată aplicată în învățământul medical. Vă rugăm să ne faceți o prezentare a acestui centru.

Ideea creării unui centru de instruire care folosește tehnologia de realitate virtuală am discutat-o cu domnul rector al UMFST, Profesor Dr. Leonard Azamfirei, acum doi ani și jumătate. Am purtat o discuție despre noile tehnologii care pot fi utilizate în educația studenților, a medicilor rezidenți sau, mai pe larg spus, în domeniul medical, pentru că se aplică practic la toate nivelurile de instruire, în funcție de soluția tehnică pe care o folosește acolo. Centrul Național de Realitate Virtuală Augmentată va funcționa în cadrul Centrului Didactic si de Examinare UNiX, la parterul fostei cantine studențești din cartierul Cornișa din Târgu Mureș.

 

Ați prezentat, recent, un proiect unic în ţară, mai exact o aplicaţie de realitate augmentată care simulează intervenţia în cazul a 17 patologii. Cum se desfășoară acest proiect și care sunt avantajele acestei aplicații în procesul educațional?

În prima etapă am aplicat la Ministerul Educației pentru o finanțare pe un proiect de dezvoltare instituțională. Am câștigat o primă finanțare din care am achiziționat tehnologia pe care o utilizăm deja la studenți și la medicii rezidenți, însemnând o tehnologie de realitate augmentată, realitate augmentată care se realizează prin intermediul unor ochelari speciali care se numesc HoloLens 2.

Este o soluție tehnică extraordinar de atractivă și de utilă pentru studenți, care utilizează două aplicații care rulează pe acești ochelari și care transpun în mediul real în care trăim hologramele unor pacienți care prezintă diferite patologii.

Sunt 17 patologii în acest moment pe care le putem folosi pentru partea educațională atât pentru studenți, cât și pentru medicii cu nivele diferite de pregătire, dar și pentru asistenții medicali. Este rolul instructorului să moduleze desfășurarea unui astfel de scenariu în funcție de studentul pe care îl are în față. Deci, ție ți se dă un prototip, iar acel prototip, un pacient cu o patologie, cu simptomatologie clasică pe care o poți folosi în scenariile pe care le derulezi cu studenții și să atingi subiectele educaționale pe care le dorești în funcție de nivelul de pregătire sau ceea ce ai ca obiectiv educațional. Studenții sunt extrem de atrași și așteaptă cu nerăbdare sesiunea de realitate augmentată.

Aceasta a fost prima etapă.

Anul trecut am aplicat pentru un nou call pe aceeași linie de finanțare, am câștigat un nou proiect prin care am achiziționat echipamente care vor dota partea de arhitectură, având în vedere că s-a îmbogățit paleta educațională în cadrul UMFST prin înființarea Facultății de Arhitectură.

 

Ce alte obiective mai aveți în acest an?

Un al treilea element care va aduce plus valoare centrului de realitate virtuală este încă în fază de proiect, dar este un proiect a cărui finanțare a fost câștigată prin PNRR. Unul dintre cei 3 piloni principali pe care universitatea noastră i-a avut în vedere pentru solicitarea finanțării a fost tocmai realitatea virtuală și simularea. De ce? Pentru că realitatea virtuală și simularea reprezintă astăzi cea mai modernă modalitate de educație. E o nișă în acest moment care se dezvoltă exploziv datorită dezvoltării tehnologiei. Vom achiziționa o altă categorie de infrastructură tehnică, de realitate virtuală, adică ochelari speciali pe care în momentul în care îi porți, te-ai rupt complet de realitatea fizică și intri într-o altă lume, în care practic rulează scenarii. Este un produs care ne pune la dispoziție 146 de scenarii, patologii diferite, din specialități diferite, utilizabile din nou pe nivele diferite de competență.

 

Care este rolul realității virtuale în medicină?

Realitatea virtuală nu este decât un instrument complementar, pentru că nimic nu poate substitui educația la patul bolnavului. Realitatea virtuală nu face altceva decât să ofere un instrument de învățare care se poate utiliza în mod repetitiv, fără costuri, fără a afecta un pacient etc.

Iris GRAUR & Ligia VORO

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Proiectul tehnic aferent construirii Spitalului Regional de Urgență (SRU) Cluj se află în fază avansată de realizare, iar în perioada următoare va fi scos la licitație un prim pachet de lucrări

Spitalul Regional Cluj are o problemă: depozitarea deșeurilor din șantier

Articolul următor

În Banat și Transilvania, dezvoltarea parcurilor fotovoltaice, în trend  

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică România (DEER) Cluj, cel mai mare distribuitor național de profil, a organizat proiectul educativ “Școala Altfel cu Micul Energetician”, proiect care face parte din campania sa educativă.
Citeste mai mult

DEER predă energetica viitoarelor generații

3.000 de elevi din ciclul primar de învățământ învață despre energie în cadrul proiectului educativ. Distribuție Energie Electrică…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share