Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Autostrada spre nicăieri

Tronsonul Nușfalău – Suplacu de Barcău al Autostrăzii Transilvania (A3) va fi terminat în această vară, dar nu are continuitate.
Antreprenorul turc a pornit deja asfaltarea pe porțiuni din noua autostradă | Foto: Marinul – API

Prima autostradă ce va fi finalizată pe teritoriul Sălajului, menită să conecteze județul cu Bihorul, se termină în neant.

Tronsonul Nușfalău – Suplacu de Barcău al Autostrăzii Transilvania (A3) va fi terminat în această vară, dar nu are continuitate.

“Atingem 1.000 km în 75 de zile, dar cu un muzeu? Este perfect fezabil ca, în 75 de zile, turcii de la Nurol să fie pregătiți pentru inaugurarea celor 13 km dacă se vor mobiliza foarte bine cu finisajele: asfalt, parapete, marcaje, garduri protecție.

Atenție: contractul a avut termen de finalizare februarie 2023, fiind semnat în 30 septembrie 2020, pe 6 luni proiectare și 18 de execuție! Ordinul de începere a fost emis în 1 februarie și proiectul tehnic a fost avizat în august 2021.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu a anunțat dacă a acordat antreprenorului extensii de timp”, potrivit organizației nonguvernamentale Asociația Pro Infrastructură.

Conexiunea provizorie, lângă Porț

“Cu siguranță rămân mărunțișuri de terminat în afara părții carosabile până spre sfârșitul verii, dar circulația poate fi deschisă la final de iunie, cel târziu început de iulie dacă și CNAIR își va face urgent treaba.

Adică va rezolva birocrația necesară pentru execuția soluției provizorii de conectare cu Drumul Național 19B, lângă Porț, la sud de Suplacu de Barcău. Altfel, putem ajunge în situația penibilă de a atinge 1.000 km de autostradă și drum expres cu un muzeu.

Adică un tronson bun de circulat care nu poate fi folosit de șoferi deoarece nu are conexiune cu infrastructura existentă. În prezent, România are în exploatare 955 km de autostradă și alți 40 km de drum expres veritabil”, conform API.

Grafic nerespectat încă din 2022

În vara lui 2022, CNAIR a împins de la spate antreprenorul turc să grăbească mobilizarea pe șantierul A3. Atunci lucrările executate de Nurol erau la stadiul fizic de doar 28%, cu 20% sub graficul stabilit în contract.

“462 de muncitori cu 173 de utilaje lucrează în două schimburi. Contractul pentru proiectare și execuție, de 76 de milioane de euro (fără taxa pe valoarea adăugată) este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020”, spunea ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.

Capătul spre Cluj a intrat în ceață

Celălalt capăt al A3 de pe teritoriul Sălajului, spre județul Cluj, Zimbor – Nădășelu, este executat de către o companie din România. “Ne vedem la Zimbor în vara lui 2025?! Constructorul UMB a fost în vacanță săptămâna trecută, deci de aceea nu veți vedea mișcare. De ieri a revenit pe toate șantierele pe care le are în lucru. S-a ajuns la un stadiu fizic de 55%.

În 2022, oficialii CNAIR au întârziat nepermis de mult aprobarea modificării soluțiilor tehnice în două zone cu alunecări masive, la Nădășelu (viaduct peste cimitir în loc de debleu) și Topa Mică (tunel cut & cover tot în loc de debleu). Au apărut și alte câteva puncte cu probleme majore. În noiembrie 2022 antreprenorul a primit extensie de timp până în aprilie 2025, iar în decembrie, încă una.

Momentan, graficul de execuție actualizat aprobat indică data de 13 iulie pentru finalizarea lucrărilor. Dar situația se complică și mai mult. Se pare că soluția nouă de la Topa Mică nu ține în teren, așa că încă se dezbate o alta care implică schimbare de traseu și costuri adiționale semnificative.

Așadar, probabil se va ajunge la scoaterea din contract și licitarea lucrărilor pe cele două puncte (Nădășelu și Topa Mică), așa cum s-a întâmplat și în alte cazuri. Solicităm responsabililor CNAIR să clarifice situația și să ia o decizie rapidă, deoarece acest tronson este finanțat din PNRR și trebuie terminat până la sfârșitul lui 2026″, îndeamnă API.
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Pionierii muzicii electronice, Tangerine Dream, vor susține un concert în 15 iunie, la Casa de Cultură a Studenților, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

Tangerine Dream va concerta la TIFF

Articolul următor
Netopia Payments, cel mai utilizat procesator de plăți electronice din țară, a raportat în primul trimestru al anului, tranzacții de 350 milioane euro prin intermediul tuturor metodelor de plată disponibile (mobil, desktop, tabletă).

Clujul și Timișoara intră în topul plăților online

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share