Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cum putem monitoriza sănătatea unei afaceri și care sunt pașii care o pot salva

Fiecare afacere are momentele bune, dar și perioadele de cumpănă. Iar climatul imprevizibil al ultimilor ani este doar unul dintre factorii ce împing multe business-uri din România la limita rezistenței. Datoriile se acumulează, fluxurile devin din ce în ce mai greoaie, iar impactul în lanț afectează deopotrivă partenerii și furnizorii unui business care ajunge să aibă probleme. Însă, deși poate părea neverosimil să crezi ca poți restructura datorii de multe milioane de euro sau că poți convinge o mare parte a creditorilor să renunțe la unele creanțe ca să salvezi o companie, realitatea este că nu doar este posibil, dar este și o realitate.

Despre cum să nu ajungi în acest punct de dificultate, dar și care sunt soluțiile care pot salva un business ne vorbește, în continuare, Mariana Boiciuc, Partener CITR Cluj, care ne răspunde la cele mai importante întrebări despre sănătatea unei afaceri și a economiei noastre.

 

Care sunt mecanismele de restructurare și cum ajută ele un business?

Restructurarea unei afaceri înseamnă modificarea organizației, a strategiei sau a operațiunilor sale, în scopul de a obține îmbunătățiri semnificative în performanță, eficiență sau rentabilitate. Este un proces complex, care implică adesea schimbări în structura organizațională, modelele de afaceri, procesele operaționale, finanțele sau resursele umane. Acest lucru poate include renegocierea datoriilor, reducerea costurilor, vânzarea de active neesențiale sau reorganizarea structurii de capital.

Impactul pozitiv, în acest caz, al unei restructurări financiare derivă din potențialul acesteia de a armoniza capacitatea de plată a unei companii cu angajamentele deja asumate. Iar acest proces este unul benefic pentru orice business care întâmpină dificultăți, pentru că generează o echilibrare a fluxurilor de cash, eliminând acea presiune constantă pe care o resimte antreprenorul din partea partenerilor de business care își revendică sumele cuvenite.

Și, ca să ducem discuția și mai în concret, cum ar fi ca, de mâine, toate datoriile pe care o companie le-a acumulat să fie restructurate conform unui plan? Cum ar fi ca noile scadențe să fie stabilite în funcție de potențialul de plată al companiei? Cum ar fi ca această negociere să aibă loc cu implicarea unui specialist care a gestionat sute de astfel de proiecte? Despre asta este vorba, în esență, într-un mecanism de restructurare.

În legislația actuală, sunt prevăzute trei mecanisme de restructurare: concordatul preventiv, acordul de restructurare și reorganizarea judiciară (cunoscută sub numele de insolvență).

Toate au ca obiectiv implementarea unui plan de business cu măsuri concrete de restructurare financiară și operațională. Primele două mecanisme au fost transpuse și în legislația noastră în iulie 2022, ca urmare a unei directive europene în materie de prevenție și restructurare.

În ceea ce privește restructurarea operațională, această dimensiune devine un sine qua non, într-un astfel de proces. Altminteri, care ar fi șansele ca, menținând aceeași parametri de business, să obții rezultate diferite, care să îți permită să depășești situația dificilă?

Este de reținut că fiecare dintre cele trei mecanisme se aplică diferit, în funcție de nivelul de dificultate în care se află business-ul. Primele două – concordatul preventiv și acordul de restructurare – se adresează companiilor care traversează o perioadă marcată de dificultate temporară și care au nevoie de un cadru reglementat pentru a implementa un plan de restructurare. În esență, e vorba de acele situații în care antreprenorul constată o deteriorare a situației financiare, dar nu atât de gravă ca incapacitatea de plată, iar pentru a preveni o astfel de situație apelează la unul din cele două instrumente.

Al treilea mecanism, reorganizarea judiciară, este parte a procesului de insolvență, prin urmare este un instrument care adresează o problemă, respectiv o incapacitate de plată. Odată adoptat, într-un business care este viabil, acesta oferă antreprenorilor, până la implementarea unui plan de reorganizare, o perioadă de respiro, în care datoriile acumulate îngheață, nu se mai plătesc, iar compania se poate capitaliza prin resurse proprii (datoriile vechi nu se mai plătesc, dar încasarea creanțelor continuă). Se creează astfel premisele unui nou început care, dacă este dublat și de măsuri de restructurare viabile, poate conduce la o revigorare a business-ului.

Câteodată, succesul, sănătatea unei afaceri și chiar supraviețuirea sa înseamnă sa te întorci la mecanisme care au funcționat în trecut și să le adaptezi la situația actuală.

Din 2014, Romania a adoptat mecanisme de restructurare în afara insolvenței, însă prima variantă a concordatului preventiv s-a dovedit ineficientă și neadaptată nevoilor companiilor. Noile mecanisme, introduse în iulie 2022, au revoluționat acest domeniu.

Dacă în ultimii 11 ani am avut 90 de proceduri deschise, în ultimele 6 luni, de când s-a modificat legea, au fost peste 50 de solicitări de concordate.

Una dintre primele concluzii, după primele experiențe de restructurare ale unor companii de impact în economia noastră este că o diferență și în același timp un avantaj major al mecanismului de restructurare este adaptabilitatea și viteza cu care acesta poate fi aplicat – și spunem asta din propria experiență, căci CITR a realizat primele concordate omologate din piață.

De la momentul în care companiile respective au apelat la noi pentru sprijin în restructurare până în momentul omologării concordatului, au trecut aproximativ 5 luni. Celeritatea oferă siguranță furnizorilor, creditorilor și tuturor părților implicate. Pe parcursul negocierilor, planurile au necesitat completări succesive, pentru a răspunde la nevoile tuturor.

Este un succes cu care ne mândrim și pe care mă bucur că am reușit să-l obținem într-un timp foarte scurt, în pofida negocierilor complexe pe care le-am purtat cu creditorii companiilor. Ne propunem să replicăm această reușită și în celelalte proiecte pe care le gestionăm astfel încât companiile să aibă, cu adevărat, șansa unui nou început.

 

Ce trebuie să urmărești, pentru a vedea dacă afacerea ta este una sănătoasă? Și când este momentul să apelezi la ajutorul unui specialist?

Dincolo de orice indicatori financiari care pot fi calculați sau definiți, fiecare business are specificul și particularitățile proprii, iar în raport cu asta, fiecare antreprenor are anumite repere în funcție de care ia pulsul afacerii. Și, cum mediul de business are frecvent parte de turbulențe, cred că fiecare antreprenor simte când situația este încă gestionabilă sau e momentul să apeleze la un ajutor specializat.

De cele mai multe ori, această linie e foarte fină, iar în practică am constatat că procesul decizional este îndelung amânat.

Fără a avea pretenția că înșiruirea de mai jos este exhaustivă, identificarea de către antreprenor a unuia sau mai multor elemente în business-ul propriu ar putea constitui un semnal că ar fi bine să aibă o discuție cu un specialist, despre situația pe care o traversează. Este posibil să nu fie neapărat nevoie de adoptarea vreunui instrument de restructurare, dar, ca măsură de prevenție, întâlnirea poate fi lămuritoare.

  1. Comprimarea marjelor comerciale, ca urmare a incapacității de a transpune în prețul de vânzare creșterea preturilor la materii prime;
  2. Acumularea de stocuri din ce în ce mai mari și diminuarea vitezei de rotație a acestora;
  3. Dificultăți în recuperarea creanțelor de la clienți; creșterea intervalului de timp dintre scadențele creanțelor și recuperarea acestora, corelate cu dificultăți în plata la timp a datoriilor către furnizori și/sau limitarea creditului furnizor pe care societatea îl poate accesa;
  4. Dificultăți în achitarea la scadență a ratelor de credit și/sau incapacitatea de a accesa finanțare suplimentară din mediul bancar, deoarece societatea nu mai îndeplinește criteriile minime pentru a fi considerată finanțabilă;
  5. Dificultăți de natură operațională, cum ar fi întreruperi în lanțul de furnizare cu materii prime – disponibilitate redusă a acestora și preturi crescute; incapacitatea pieței de a absorbi produsele companiei, ca urmare a contextului macroeconomic sau modificări tehnologice în industria în care societatea operează care nu pot fi încorporate în timp util în operațiunile firmei.
  6. Dependența afacerii de anumiți clienți sau furnizori care, la rândul lor, se confruntă cu probleme de lichiditate.

 

Când nu este prea târziu pentru a salva o afacere și care sunt pașii de urmat, conform specialiștilor?

În orice situație, prefer să văd partea pozitivă a lucrurilor. Prin urmare, aș spune că atâta timp cât există un business viabil nu este prea târziu să apelezi la o soluție formală de restructurare. Însă diferența între o soluție sau alta este tocmai momentul în care aceasta e adoptată.

Dacă dificultatea s-a accentuat, iar presiunea pe cash-flow e atât de mare încât plătești partenerul care e cel mai vocal sau care exercită cea mai mare presiune este evident că acordul de restructurare sau concordatul preventiv nu mai este o soluție.

Există, însă, alternativa reorganizării judiciare. În orice situație, primul pas este ca antreprenorul să discute cu un specialist și ca urmare a unei analize de business, în funcție de nivelul de dificultate, să aleagă împreună soluția cea mai potrivită.

 

Sfaturi de sănătate a business-ului, într-un context în care insolvențele accelerează

Cum spuneam, fiecare business are particularitățile lui. Prin urmare, orice recomandare ar trebui să pornească de la această bază. Vigilența trebuie să fie cuvântul de ordine. Ecosistemul de business este dinamic, iar status quo-ul se poate schimba cu rapiditate.

O monitorizare frecvență a reperelor pe care fiecare antreprenor și le-a definit în raport cu propriul business reprezintă cea mai bună metodă de prevenire a unui eventual declin.

 

Cum evoluează, în prezent, gradul de îndatorare a companiilor și între companii și cum datoriile dintre companii pot genera un efect de domino care trage în colaps mai multe entități?

În circuitul dintre companii, vedem o creștere substanțială a datoriilor, în ultimii trei ani. Ca parte a ecosistemului de business, fiecare companie are un anumit grad de dependență atât față de clienții săi, cât și față de furnizori.

În contextul în care aproape toate companiile sunt afectate de inflație, creșterea nivelului dobânzilor, a prețului la energie și materii prime, apare invariabil și dificultatea în onorarea obligațiilor de plată între companii. Iar atâta timp cât există această înțelegere reciprocă a vulnerabilităților, respectiv a limitărilor în ceea ce privește gestionarea fluxului de numerar, relațiile funcționează și colaborările dintre companii subzistă.

Riscul este că, în această înlănțuire, aceste companii pot aduna un volum foarte mare de datorii de plătit, dar şi de recuperat. Și, dacă unele dintre ele intră într-o zonă de default, se produce un efect de domino și trag după ele multe companii din industria în care activează.

 

Care sunt soluțiile specialiștilor pentru salvarea din acest scenariu?

Înțelegerea aceasta reciprocă pe care o manifestă companiile atunci când vine vorba de încasarea sumelor pe care și le datorează reflectă o reziliență admirabilă. Însă, dacă această reziliență nu are ca efect provocarea status quo-ului, astfel încât volumul datoriilor reciproce să nu fie în creștere, ci dimpotrivă, efortul comun va avea un deznodământ previzibil.

Este firesc ca, în ciclul de viață al unei companii, să apară și momente dificile. Însă, acestea trebuie adresate la timp, cu expertiza corectă, pentru a eficientiza sau salva un business, cât încă nu e prea târziu.  

Interviu publicat în ediția print cu nr. 118 a revistei Transilvania Business (30 mai – 29 iunie 2023)

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Care sunt salariile oferite de angajatori pentru domeniile cele mai căutate

Articolul următor
AROBS Engineering a devenit partener industrial principal pentru verificarea și validarea independentă a Space Rider.

AROBS intră în proiectul Space Rider

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Ne dorim să fim punctul de contact pentru toți cei care vor să facă transformarea digitală – care este un drum lung și dificil, dar și să găsim cele mai bune servicii pentru a facilita acest proces”, a rezumat coordonatorul The European Digital Innovation Hub in Transilvania (TEDIHT), Bianca Muntean, manager al Transilvania IT Cluster (TITC).
Citeste mai mult

“Bursa digitală” a Clujului

Mai multe entități și furnizori IT&C și-au pus în gând să ridice nivelul de digitalizare a IMM-urilor din…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share