Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Primul an din proiectul „Start în educație” e analizat de Fundațiiile OMV Petrom și World Vision România

Fundația OMV Petrom și Fundația World Vision România au publicat raportul de impact al primului an de desfășurarea a proiectului Start în educație.

Cel mai mare proiect de educație timpurie din România a ajuns la 60.000 de copii preșcolari și 13.400 de părinți. Această amplă cercetare sociologică despre starea educației timpurii și impactul intervențiilor a fost realizată în parteneriat cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. 8 din 10 copii și-au îmbunătățit achizițiile educaționale datorită kit-ului Ghiozdănel cu viitor.

 Din raportul publicat în 26 septembrie 2023 reiese că 8 din 10 copii, beneficiari ai proiectului Start în educație, și-au dezvoltat abilitățile cognitive, creative și de recunoaștere vizuală, datorită kit-ului educațional Ghiozdănel cu viitor și 9 din 10 părinți spun că se joacă mai mult timp cu copiii lor datorită acestuia. În plus, 94% dintre părinți consideră că sesiunile de educație parentală derulate în cadrul proiectului le-au fost utile și au apreciat informațiile specializate primite despre dezvoltarea copiilor (74,6%), educația parentală pozitivă (54,3%) și protecția copiilor (32,5%).

Start în educație culege primele roade

Rezultatele fac parte din Raportul cercetării sociologice a proiectului Start în educație – proiect de educație timpurie derulat de Fundația World Vision România și Fundația OMV Petrom în peste 700 de comunități defavorizate din 40 de județe. În anul școlar 2022-2023, 60.000 de copii preșcolari au primit câte un “Ghiozdănel cu viitor” cu materiale pentru dezvoltare educațională și 13.400 de părinți au participat la atelierele Școala părinților.

 

Cercetarea derulată în parteneriat cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași este una dintre cele mai ample cercetări inițiate în România despre educaţia timpurie. Aceasta analizează pe deoparte starea educației timpurii și accesul copiilor preșcolari din comunități defavorizate la resurse educaționale şi, pe de altă parte, impactul și utilitatea intervențiilor Start în educație.

Câteva dintre rezultatele proiectului Start în educație, după primul an de implementare

 Un impact notabil al proiectului a fost îmbunătățirea semnificativă a performanțelor educaționale ale copiilor participanți, prin folosirea kit-ului “Ghiozdănel cu viitor”, cu rechizite, jocuri și alte materiale educaționale:

  • 80% dintre părinți consideră că produsele din Ghiozdănel cu viitor au dezvoltat abilitățile cognitive și de învățare ale copiilor lor.
  • 80% dintre copii lucrează mai bine cu plastilina, indicând o influență pozitivă asupra dezvoltării abilităților creative și a coordonării motorii fine.
  • 80% dintre copii reușesc să recunoască mai bine culorile, ceea ce arată o îmbunătățire a abilităților de recunoaștere vizuală.
  • 78,5% dintre copii reușesc să rezolve mai ușor jocuri de tip puzzle, ceea ce subliniază dezvoltarea abilităților lor de rezolvare a problemelor și a gândirii logice.
  • 84% dintre copii fac mai multă mișcare, ceea ce indică o influență pozitivă asupra nivelului lor de activitate fizică și a stării generale de sănătate.

De asemenea, în urma sesiunilor de educație parentală, 95% dintre părinți au remarcat dezvoltarea comportamentală a copiilor lor în ultimul an, sunt mai atenți la nevoile și evoluția propriilor copii și înteleg mai bine efectele negative ale pedepsei fizice și ale violenței verbale.

Radiografia educației timpurii în România

Copiii merg rar la grădiniță din cauza lipsei banilor, nu au suficiente rechizite sau jucării, iar mulți părinți petrec prea puțin timp cu cei mici

Unul din patru copii (23%) merge la grădiniță doar trei zile pe săptămână sau mai rar, arată cercetarea. Principala cauză pe care o invocă părinții, în proporție de 45%, este lipsa banilor pentru acoperirea nevoilor de bază: rechizite, îmbrăcăminte sau alimente. Iar consecințele absenteismului nu întârzie să apară: 22% dintre părinți spun despre copilul lor că nu știe să numere până la 10, iar 37% spun că nu știe să numească cele patru anotimpuri. În același timp, 75% dintre părinți afirmă că n-au participat niciodată la activități de educație parentală.

Ce nu au părinții?

Întrebați ce le lipsește copiilor, cei mai mulți dintre părinți (39%) au afirmat că rechizitele adaptate vârstei lor (cărți de colorat, plastilină, culori etc.). Apoi, 30% au indicat lipsa de jucării adaptate vârstei copiilor. În același context, 20% dintre părinți afirmă că le cumpără rechizite copiilor o dată pe an sau mai rar. Un procent extrem de îngrijorător semnalat de cercetare este că peste 37% dintre părinți consideră că ar putea comunica mai bine cu copii lor sau mărturisesc că discută cu copiii lor lunar sau mai rar.

Mihaela Nabăr, director executiv al World Vision România

„Accesul la educație timpurie este esențial pentru dezvoltarea copiilor, dar, din păcate, mulți dintre ei se confruntă cu un sistem complex de probleme: de la lipsa de rechizite și alte necesități, distanța prea mare către grădiniță, la statutul economic precar al părinților și nivelul scăzut de educație al acestora, toate acestea fiind coroborate și cu lipsa de programe de educație parentală. Studiul de față ne arată cât se poate de concret, la nivel de fenomen, toate aceste realități pe care noi le știam deja de pe teren. Nevoile copiilor nu sunt doar educaționale, ci și materiale și emoționale.

Ca societate, avem responsabilitatea de a oferi un sprijin integrat și constant pentru a asigura dezvoltarea armonioasă a fiecărui copil. Suntem recunoscători că, alături de Fundația OMV Petrom, prin proiectul Start în educație, am schimbat în bine destinele acelor copii, însă mai este mult de muncă. De aceea ne bucurăm că în acest drum nu suntem singuri”, a spus Mihaela Nabăr, director executiv al World Vision România.

Amalia Fodor, director executiv al Fundației OMV Petrom

„Primul an de Start în educație a însemnat sprijin concret cu resurse și formare pentru părinții și copiii cei mai vulnerabili, iar rezultatele acestui proiect cu acoperire națională au fost imediate și vizibile. Cercetarea derulată în cadrul proiectului oferă referințe valoroase pentru domeniul educațional și pentru dezvoltarea viitoarelor intervenții atât de necesare pentru a îmbunătăți situația copiilor din zone dezavantajate.”  a declarat Amalia Fodor, director executiv al Fundației OMV Petrom.

Cercetarea în câteva date

Cercetarea s-a desfășurat în cadrul proiectului Start în educație, derulat de Fundația World Vision România și Fundația OMV Petrom și a fost realizată  în parteneriat cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, sub coordonarea cadrelor didactice Lect. Dr. Roxana- Mihaela Vasiliu și Prof. Dr.  Adrian Netedu. Colectarea datelor s-a realizat pe bază de chestionar, auto-aplicat, în rândul beneficiarilor adulți – părinți, tutori, aparținători, beneficiari ai celor două tipuri de intervenții. În același sens, au fost organizate focus-grupuri și interviuri cu reprezentanții autorităților comunităților implicate în proiect și cadre didactice. Eșantionul pentru studiul legat de Școala părinților a inclus 1.220 de persoane. Eșantionul pentru studiul legat de Ghiozdănel cu viitor a inclus 1.208 respondenți. 87.3%  dintre respondenți sunt din mediul rural, iar 12.7% sunt din comunități vulnerabile din mediul urban.

Fundația World Vision România

World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educaţie, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. Fundația lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 32 de ani de prezență în România, am ajutat peste 500.000 de copii și adulți, în aproape 800 de comunități din 40 județe.

 Fundaţia OMV Petrom

Lansată în anul 2022, Fundația OMV Petrom construiește programe și susține investiții pe termen lung în România pentru comunități dezavantajate, în trei domenii cheie: educație, mediu și sănătate.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Street Food Festival (SFF) se întoarce acasă, la Cluj-Napoca, în Iulius Parc cu concerte C.T.C, The Mono Jacks, Belau, Vlad Flueraru.

Street Food Festival revine la Cluj

Articolul următor

Primul strat de asfalt pe Centura Nojorid

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share