Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Oradea underground – ce spune primarul Florin Birta despre pasajele subterane ale Oradiei

 

Pentru un turist care se întoarce în Oradea după mulți ani, orașul de pe Crișul Repede seamănă cu unul din Vest. Pentru mulți dintre orădeni, Oradea este un veșnic șantier. Unii dintre ei, majoritatea, consideră benefice aceste investiții. Alții, mai puțini, sunt deranjați de disconfortul creat. În special de șantierele pasajelor subterane din Piața Emanuil Gojdu și Centrul Civic. Despre utilitatea acestor pasaje subterane, despre șantierele în derulare și despre proiectele viitoare care au în vedere pasaje subterane, despre Oradea underground, a vorbit într-un interviu pentru Transilvania Business primarul Oradiei, Florin Birta.

 

Transilvania Business: Care este scopul construirii acestor pasaje subterane?

 

Florin Birta: Construim noua infrastructură de transport a orașului nostru orientați fiind către nevoile prezentului, dar mai ales către cele ale viitorului. În mod evident, ne dorim un trafic aerisit, fluent, care să aibă în vedere nevoile tuturor participanților la trafic.

Infrastructura de calitate înseamnă un timp câștigat. Zi de zi. Mă gândesc aici la timpul de calitate câștigat pe care orădeanul îl va putea fructifica, petrecându-l cu familia și dedicându-l diferitelor activități ce îi fac plăcere.

Cu cât infrastructura este mai dezvoltată, cu atât mai mult au de câștigat toți orădenii. Indiferent că sunt la volan, în tramvai, pe bicicletă sau sunt pietoni. O dată construită această rețea de pasaje subterane din zona Centrului Civic al Oradiei, la suprafață vor circula pietonii și mijloacele de transport în comun, urmând ca traficul rutier să intre în subteran. În acest fel, va fi eliminat orice conflict de trafic și vom câștiga un mediu urban prietenos cu orădeanul.

 

 

Transilvania Business: Primul pasaj subteran, cel de sub B-dul Magheru, a fost o adevărată provocare pentru municipalitate. Cât de mult ajută acest pasaj circulația din Oradea? Cum îl percep orădenii?

 

Florin Birta: Este primul pasaj subteran rutier din Centrul orașului nostru și am constatat că este apreciat de orădeni, deoarece rezolvă măcar două probleme. Prima se referă la siguranța circulației, deoarece fosta intersecție semaforizată genera în trecut multe accidente de circulație, unele grave. Celălalt aspect important ține, desigur, de fluența circulației din zonă. Implicit, mai puține noxe emise, ca urmare a lipsei semafoarelor.

Transilvania Business: Două proiecte de pasaje subterane sunt în lucru: cel de la Piața Cetate și cele din Piața Gojdu. Care este stadiul lucrărilor la aceste pasaje? Când vor fi date în circulație?

 

Florin Birta: Cu toate că, prin contracte, termenul de finalizare al acestor proiecte este fixat pentru mijlocul anului viitor, constructorul s-a mobilizat exemplar. Dacă vremea ne va permite, dorim ca până la finalul acestui an aceste pasaje să fie date în circulație.

 

Transilvania Business: Care este sursa de finanțare a acestor pasaje subterane? 

 

Florin Birta: Ca multe altele în Oradea, și aceste lucrări de investiții sunt finanțate din fonduri europene. În cazul de față, vorbim despre Programul Operațional Regional, cu o asistență nerambursabilă de 98% din totalul investiției, cifrată la 17,2 milioane de euro.

 

Transilvania Business: Recent au fost aprobate de Consiliul Local studiile de fezabilitate și indicatorii economici pentru alte două pasaje subterane: cel de la Magazinul Crișul și cel din zona Gării. Când ar putea începe lucrările la aceste pasaje și când estimați că s-ar putea circula prin ele?

 

Florin Birta: Da, am aprobat studiile de fezabilitate și se lucrează deja la partea de proiectare. Mizăm pe faptul că în primăvara anului viitor vom demara procedurile pentru execuția lucrărilor, astfel încât până la finalul lui 2024 acestea să poată fi demarate. Ne dorim ca în 2026 să se poată circula și prin aceste pasaje.

 

Transilvania Business: Un alt pasaj subteran va fi construit la intersecția străzii Tudor Vladimirescu cu strada Oneștilor. Care este scopul construirii acestui pasaj și din ce fonduri va fi construit el?

 

Florin Birta: Această investiție va fi derulată prin Consiliul Județean Bihor, ca urmare a unui acord semnat deja între Primăria Oradea și Consiliul Județean. Am luat această decizie pentru a optimiza resursele. Există fonduri europene dedicate consiliilor județene, destinate lucrărilor de infrastructură de acest tip. Licitația este în derulare, astfel încât lucrările să poată demara în primăvara anului viitor.

 

Transilvania Business: Mai există în plan construirea altor pasaje subterane în Oradea? În ce zonă vor fi construite acestea?

 

Florin Birta: Da, avem proiectul pasajului subteran de la intersecția străzii Tudor Vladimirescu cu B-dul Decebal, pe care îl dorim lansat până în primăvara anului viitor. Prin intermediul celor două pasaje subterane de pe strada Tudor Vladimirescu, continuate cu pasajul suprateran de peste Șoseaua de Centură – strada Ovidiu Densusianu, vom realiza o axă de conectivitate nouă, rapidă, fără conflicte de trafic, ce va lega Centrul Oradiei cu autostrada A3 și, mai departe, cu viitorul drum expres Oradea – Arad.

De asemenea, Primăria Oradea va fi partener în proiectele celor șase pasaje pietonale sub și supraterane, de pe Centura Oradea, împreună cu CNAIR și Consiliul Județean.

 

Transilvania Business: Ce le răspundeți orădenilor care sunt deranjați de construcțiile și de șantierele din Oradea?

Florin Birta: Putem spune că azi, în Oradea se lucrează pe toate fronturile, în diferite zone ale orașului. Avem lucrări majore de infrastructură, asfaltări de străzi și investiții în rețeaua de termoficare. La fel, extindem și modernizăm rețeaua de apă și canal. Sunt conștient de disconfortul inevitabil pe care îl produc, dar aceste lucrări sunt necesare pentru ca Oradea să se dezvolte și să crească, astfel, calitatea vieții orădenilor.

Aceste fonduri europene ne oferă ocazia să continuăm să ne dezvoltăm, ca oraș, finanțând mari obiective de investiții care altfel nu ar fi putut fi susținute doar din bugetul local.

Le mulțumesc atât constructorilor, pentru efortul și seriozitatea de care dau dovadă, cât și orădenilor, pentru înțelegerea arătată.

 

Dan Birta

(Articol apărut în TB 121)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Seria de conferințe „Secretele antreprenorului de succes” (SAS) ajunge la Timișoara

Articolul următor

Turism de calitate în Bihor - Contracte semnate pentru proiectele din ariile protejate

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share