Noua șosea ar permite închiderea unui semiinel sudic care ar conecta toate drumurile majore spre Zalău, Oradea, Turda, Reghin, Dej, permițând tranzitarea municipiului Cluj-Napoca fără a interacționa cu traficul acestuia.
Specialistul clujean în mobilitate urbană Tudor Măcicășan sugerează prelungirea Centurii Apahida – Vâlcele, Drumul Național 1N, cu 10 km, până la un nod cu Autostrada Transilvania (A3).
“Rolul firesc al unei centuri ocolitoare este să asigure o cale în jurul localității pentru tranzit. Amplasarea unei centuri ocolitoare prea aproape de localitatea tranzitată sau în țesutul urban construit poate avea efecte nefaste pentru traficul, calitatea vieții și emisiile locale, generând trafic artificial și poluare pe măsură.
Cluj-Napoca pare să aibă trei sferturi de centură terminată, cu A3 conectată spre Nord-Vest, Vest și Sud, respectiv Centura Apahida – Vâlcele, DN 1N, conectată spre Nord-Est, Est și Sud. Legătura DN 1N – A3 se poate realiza, momentan, doar prin Turda, ocolul de 33 km făcând acest parcurs nefezabil pentru înconjurat Clujul pe direcția (Nord) Est – (Nord) Vest.
Prelungirea Centurii Apahida – Vâlcele, DN 1N, cu 10 km, până la un nod cu A3, ar permite închiderea unui semiinel sudic care ar conecta toate drumurile majore spre Zalău, Oradea, Turda, Reghin, Dej, permițând tranzitarea orașului fără a interacționa cu traficul acestuia.
Centura Metropolitană ar trebui să țină traficul de tranzit în afara metropolei. Propusul drum de 42 km situat adânc în țesutul urban și pădurile imediat învecinate marilor cartiere nu este nici centură ocolitoare, nici metropolitană. E un drum urban major, unul care va atrage trafic local și va ține poluantul trafic de tranzit aproape de Cluj-Napoca”, avertizează inițiatorul demersului, Tudor Măcicășan.