Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Românii își cumpără apartamentele cu banii jos. Evoluția pieței imobiliare în 2022

RE/MAX și Kiwi Finance au efectuat mai multe studii, care surprind atât o radiografie a pieței imobiliare din 2022, cât și previziuni pentru acest an.
Cumpărătorii studiază mai mult piața înainte de achiziționarea unei locuințe | Foto: Sunny Prime

Două entități cu vastă expertiză imobiliară au realizat un tablou al pieței imobiliare de anul trecut.

RE/MAX și Kiwi Finance au efectuat mai multe studii, care surprind atât o radiografie a pieței imobiliare din 2022, cât și previziuni pentru acest an. Sondajul RE/MAX a fost realizat în perioada noiembrie – decembrie 2022, având respondenți din 32 de orașe, cu diverse funcții, de la agenți imobiliari, până la directori de agenții. Zonele cu cei mai mulți respondenți au fost București (39,1%), Cluj-Napoca (11,5%), Brașov (10,7%), Constanța (4,8%).

“Imobiliarele vor rămâne poate cel mai popular vehicul de transport a valorii și conservare a capitalurilor în timp, fapt ce va continua să atragă investiții de toate tipurile – de la cele personale și familiale, până la investitori instituționali globali, deci o presiune suplimentară în piață. 2023 va fi un an interesant, plin de incertitudine, însă cu multe oportunități potențiale pentru jucătorii informați și cu apetit la risc”, a declarat Răzvan Cuc, președintele RE/MAX România.

Mai puține locuințe luate pe credit

“Ultimii ani au fost puși sub semnul pandemiei și al conflictelor armate, dar chiar dacă acest climat nu a fost unul potrivit, domeniul imobiliar a demonstrat că este unul puternic. Piața din România a traversat cu maturitate această perioadă plină de provocări.

Procentul persoanelor care au achiziționat locuințe prin venituri proprii, în 2022, este la fel cu cel de anul precedent. Marile schimbări apar în rândul persoanelor care au achiziționat proprietăți cu credit ipotecar / imobiliar (în scădere de la 49 la 28%) și în rândul persoanelor care au achiziționat proprietăți cu credit ipotecar, dar cu avans mai mare de 15% (de la 13 procente, la doar 5).

Apartamentele cu 2-3 camere au fost cele mai căutate, cu mențiunea că, deși procentele celor cu 2 camere sunt similare, tranzacțiile cu 3 camere au scăzut de la 39 la 15%. Următorul loc este ocupat de garsoniere, urmat la strânsă distanță de casele din oraș și din mediul rural. Românii încă preferă locuințele la oraș, majoritatea tranzacțiilor fiind în mediul urban”, conform studiului.

Cu ce s-au cumpărat proprietățile

  • Venituri proprii – 61%
  • Credit ipotecar / imobiliar – 28%
  • Credit ipotecar cu avans mai mare de 15% – 5%
  • Credit cogarant (de tip Prima Casă) – 4%
  • Rate direct de la constructor – 2%

Cele mai tranzacționate

  • Apartamente 2 camere – 53%
  • Apartamente 3 camere – 15%
  • Garsoniere – 9%
  • Case în oraș – 8%
  • Case în mediul rural – 8%
  • Teren intravilan – 7%

Majoritatea proprietăților sunt cumpărate între 1 și 6 luni de la data punerii la vânzare. Românii preferă să aștepte, să cerceteze piața și să observe eventualele fluctuații de preț. La polurile opuse, proprietățile extrem de bune se vând în mai puțin de o lună, iar cele care nu au un preț corect, pot aștepta mai mult de șase luni.

Cât a stat o proprietate la vânzare

  • 3-6 luni (42%)
  • 1-3 luni (40%)
  • Peste 6 luni (12%)
  • Sub o lună (6%)

Sursa: RE/MAX

Media de tranzacționare a proprietăților rezidențiale în rețeaua RE/MAX este de 67 de zile. Creditul mediu a avut o valoare cu 7% mai mare în 2022 față de 2021. Cererea de creditare a crescut cu 13% în 2022 față de 2021. Românii au contractat credite ipotecare în valoare de 2,4 miliarde de euro. Spre finalul anului 2022, au crescut refinanțările creditelor cu dobânzi fixe.

“2023 e deja al patrulea an de mers pe gheață și vedem că niciunul dintre “sfârșiturile lumii” în imobiliare nu s-a întâmplat. Piața a fost foarte rezilientă la toate evenimentele. 2023 e unul echilibrat, cu cerere solvabilă mare și tranzacții cel puțin la nivelul anilor trecuți”, spune Anca Bidian, CEO al Kiwi Finance.

Constatările brokerilor

Specialiștii de la Kiwi Finance s-au alăturat demersului RE/MAX România și au efectuat o analiză proprie asupra evoluției cererii și ofertei imobiliare din 2022. Numărul cumpărătorilor care au achiziționat o proprietate în localitatea de reședință este mai mare decât cel al celor care au ales să schimbe localitatea.

În ceea privința dimensiunii proprietăților achiziționate, 18% dintre respondenți au preferat proprietăți mai mari, în detrimentul celor 11%, care au achiziționat proprietăți mai mici. Majoritatea clienților care au interacționat cu agențiile imobiliare au avut ca scop achiziționarea unei proprietăți pentru locuit.

Pe locul doi, cu 30 de procente, se situează persoanele care au decis să cumpere o proprietate în scopul unei investiții. În schimb, chiriile au doar 10 procente din numărul total de răspunsuri. Aici poate observa o dorință din partea clienților și a persoanelor care oferă spații în chirie de a renunța la agenție.

Cei mai mulți clienți în 2022

  • Primii cumpărători ai unei proprietăți în localitatea de reședință 35%
  • Primii cumpărători ai unei proprietăți în altă localitate decât cea de reședință 24%
  • Vânzători ai unei proprietăți pentru a cumpăra un imobil mai mare în aceeași localitate 18%
  • Vânzători ai unei proprietăți pentru a cumpăra altceva în altă localitate 12%
  • Vânzători ai unei proprietăți pentru a cumpăra un imobil mai mic în aceeași localitate 11%

Ce au dorit clienții

  • Să cumpere o proprietate în care să locuiască 60%
  • Să cumpere o proprietate ca investiție 30%
  • Să închirieze o proprietate în care să locuiască 4%âSă închirieze un spațiu pentru o afacere 4%
  • Să dea în chirie un spațiu 2%

Răspunsurile sunt similare cu cele de la întrebarea ”Cât timp a stat în 2022, în medie, o proprietate la vânzare?”, majoritatea clienților așteptând 1-6 luni până la luarea unei decizii. Acest lucru întărește faptul că românii preferă să aștepte, să cerceteze piața și să observe eventualele fluctuații de preț.

Timpul mediu de căutare

  • 1-3 luni (40%)
  • 3-6 luni (28%)
  • Peste 6 luni (19%)
  • Sub o lună (13%)

Sursa: Kiwi

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

S-a primenit Liceul Ossian. Cum arată internatul modernizat

Articolul următor
Ferma de porci și abatorul familiei Kalman, care lansa acum câțiva ani un brand de mezeluri, sunt scoase la licitație de către lichidatorul sibian al firmelor Pandora Legend și Pig Express Solutions, firme aflate în faliment

Ferma și abatorul familiei Kalman s-au ieftinit

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Nordic Group investește și la Izvin

Nordic Group, una un jucător important în piața distribuției de produse alimentare premium în  rețele Retail, HoReCa și…
(Cluj-Napoca, 14–24 iunie)
Citeste mai mult

Cinema și fine dining la TIFF

Festivalul Internațional de Film Transilvania (Cluj-Napoca, 14–24 iunie) a făcut cunoscute filmele secțiunii Film Food. “Deseori, mâncarea înseamnă…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share