Sindicatul Independent al Aeroportului Avram Iancu (SIAAI) susține că punerea în aplicare a măsurilor propuse prin proiectul de ordonanță de urgență al guvernului va aduce grave perturbări în activitatea aeroporturilor din România.
SIAAI, organizaţie membră a Federaţiei Sindicatelor Aeroportuare din România (FSAR), și-a exprimat punctul de vedere privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea serviciilor publice, disciplina economico-financiară, modificarea și completarea unor acte normative.
“Acestea vor genera un impact negativ major asupra tuturor aeroporturilor din România”, potrivit SIAAI. “Măsurile fiscal bugetare propuse de reducere a veniturilor salariaților din aeroporturi – venituri care oricum sunt mici în raport de ceea ce oferă piața forței de muncă din România sau de la nivel european – induc stres suplimentar și alimentează o stare de incertitudine total nepotrivită resursei umane extrem de greu încercată pe parcursul pandemiei Covid-19.
Reducerea veniturilor acestei categorii de personal esențial pentru conectivitatea și mobilitatea sistemului de transport european, este fundamental greșită ca principiu deoarece va perturba grav siguranța și securitatea aviației civile din România, încă în recuperare după criza sanitară din anii 2020-2022.
Măsurile de reorganizare a funcționării entităților din sistemul public, nu pot fi aplicabile aeroporturilor deoarece majoritatea aeroporturilor din România gestionează la acest moment proiecte de extindere, care odată finalizate vor necesita personal suplimentar, pentru a fi complet operaționale.
Operatorii de aerodromuri din România nu vor mai putea respecta condițiile de certificare impuse pe plan european de către Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA), în primul rând prin faptul că nu își vor mai putea asigura resursa umană adecvată.
Reorganizarea de tip șablon inclusiv a organigramelor aeroporturilor, va fi contrară reglementărilor specifice și imperative din aviație și va conduce la crearea de vulnerabilități și riscuri excesive la adresa siguranței și securității aviației, pe plan național și european.
Măsurile de reorganizare a forței de muncă, propuse de la nivel centralizat, nu au corespondent practic în domeniul aeroporturilor din România, sunt contrare dezvoltării acestora și vor induce grave perturbări ale activității aeroportuare”.
Păcurar: “Aeroporturile să fie exceptate”
“Considerăm absolut necesar ca aeroporturile să fie exceptate din sfera de aplicare a măsurilor propuse prin proiect, datorită complexității activității desfășurate și respectiv a unei activități integrate unui sistem internațional de reglementări și standarde unitare la nivel european, așa după cum sunt solicitate de către EASA și supravegheate permanent de autoritățile naționale competente (Autoritatea Aeronautică Civilă din România).
Aprobarea ordonanței fără exceptarea aeroporturilor va duce inevitabil la consultarea în regim de urgență a organizațiilor membre în vederea stabilirii acțiunilor sindicale ce se impun”, a declarat președintele SIAAI, Ioan-Bogdan Păcurar, prim vicepreședinte al FSAR.